Ziua Internațională împotriva exploatării prin muncă a copiilor. 138 de milioane de copii sunt într-o astfel de situație la nivel global
„Subiectele mi se par rezonabile, echilibrate, în sensul că permit și elevilor o pregătire de nivel mediu să depășească această probă aflată mereu cu emoție în fața candidaților.
Dar sunt și suficiente cerințe, itemi, care implică o anumită subtilitate și care permit anumite diferențieri și ierarhizări ale elevilor. (...) Putem să ne așteptăm la suficient de multe note de 9 și de 10 și pentru zona unor licee unde elevii au competențe mai degrabă tehnice, tehnologice și nu sunt atât de cufundați în lectură”, a declarat Camelia Gavrilă pentru Agerpres.
Directoarea explică faptul că reușita elevilor depinde în mare măsură de felul în care aceștia reușesc să răspundă cerințelor prevăzute în barem, printr-o construcție clară și argumentată a răspunsurilor.
„Ține de modul în care, de exemplu, la textul argumentativ pleacă de la o ipoteză, aduce două argumente, un contra argument, ajunge la o concluzie, include conectorii necesari.
De asemenea, la personaj contează foarte mult frazarea, expresivitatea, limbajul critic, faptul că ilustrează că este cunoscut textul respectiv, că pune un 'diagnostic' adecvat personajului și îl așează într-un context, că stabilește corelații cu spațiul operei în întregul ei (...). Trebuie să fie o anumită profunzime, și o anumită argumentare coerentă și o frazare demnă de un absolvent de liceu”, a punctat Camelia Gavrilă.
În ceea ce privește prima parte a probei, Gavrilă consideră că elevii au avut la dispoziție un text clar și cerințe rezonabile.
„Suntem în zona unor cerințe rezonabile chiar și în zona sinonimelor, caracteristicile persoanelor evocate fiind absolut transparente în text. (...) E o temă plăcută și interesantă, care permite a disocia între faptul că aspectul fizic, canoanele estetice sunt mai puțin importante decât valoarea oamenilor, ceea ce spun aceștia, lucrurile pe care le înfăptuiesc, calitățile morale pe care noi le descoperim treptat în relație cu ei”, a explicat ea.
Tot aici, evocarea personalității lui Vasile Pârvan a fost, în opinia profesoarei ieșene, o alegere inspirată.
„Apreciez un text bun și ofertant prin semnificațiile respective legate de patosul, talentul oratoric, profunzimea cunoștințelor, modalitatea în care Vasile Pârvan se prezintă și reușește să seducă auditoriul și să furnizeze informații importante”, a subliniat Gavrilă.
Pentru cea de-a doua parte a examenului, elevii au avut de lucrat pe un fragment de text dramatic, extras dintr-o comedie tragică.
„E un text bine ales chiar dacă elevii nu cunosc conținutul. E o comedie tragică, un text cu valențe profunde legate de lumea de mahala și de destinele tragice ale personajelor. (...) Sunt indici care pot permite elevului să construiască o semnificație a acestor notații a autorului”, a detaliat directoarea Colegiului „Costache Negruzzi”.
În ceea ce privește eseul, considerat adesea partea cea mai provocatoare a probei, Gavrilă apreciază că tema a fost una abordabilă, având în vedere scriitorii propuși.
„Sunt doi scriitori canonici care nu pot fi ignorați în pregătirea cu seriozitate a unui examen. Vorbim de Ioan Slavici și Ion Creangă. Cu siguranță elevii s-au referit la povestea lui 'Harap-Alb', un basm cult. Pe de altă parte, de la Slavici, 'Moara cu noroc', un text de referință, o nuvelă psihologică”, a explicat Camelia Gavrilă.
Pentru a obține un rezultat bun, elevii ar fi trebuit să evidențieze nu doar caracteristicile personajului analizat, ci și contextul literar și elementele de stil.
„De asemenea, foarte importantă era sublinierea elementelor acestea de antropomorfizare, de umanizare a fantasticului în creația lui Creangă. (...) Evident, cu referiri și la aspecte care țin de stilistica textului, de arta literară, de arta portretistică la Ion Creangă”, a adăugat ea.
Pentru „Moara cu noroc”, abordarea necesară a fost una mai profundă, cu accent pe dimensiunea psihologică și socială.
„Înseamnă relații tensionate, aspecte morale care țin și de valoarea etică, morală a lucrărilor lui Slavici. (...) Aspectul social poate fi dublat de aspectul psihologic, de relațiile abisale, profunde, de tensiuni, trăiri și contexte sociale”, a explicat Camelia Gavrilă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Doi cetățeni români au fost...