„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Lectura, cândva o activitate centrală în formarea tinerilor, pare să piardă din teren în fața tehnologiilor moderne și a diversificării preferințelor elevilor.
Aceasta este întrebarea care stă la baza dezbaterii din cadrul emisiunii DC Edu, unde prof. univ. dr. Sorin Ivan a abordat subiectul cu o întrebare provocatoare:
„Putem vorbi de un declin al lecturii în lumea școlară? Vă întreb cu prudență. Pentru că unii mi-au spus că nu putem vorbi, pentru că elevii de azi citesc ca și noi la nivel cantitativ, citesc multe lucruri, mai diversificate. Vorbim de cantitate sau de calitate?”
Această întrebare reflectă o dilemă modernă: dacă elevii citesc mai mult, este aceasta echivalent cu o lectură de calitate?
Profesoara Mariana Badea a răspuns, observând schimbări semnificative în obiceiurile de lectură ale elevilor:
„Sunt altfel de cărți, că nu le zic literatură. Unele periculoase din punctul meu de vedere, care se vor a fi cărți psihologice sau motivaționale despre dezvoltarea personalității. Unele sunt periculoase. Am citit și eu vreo două și m-a luat cu rău.”
Cărțile motivaționale și cele de dezvoltare personală au devenit tot mai populare, însă profesoara avertizează asupra impactului negativ pe care acestea le pot avea asupra copiilor vulnerabili și sensibili. În opinia sa, aceste lucrări nu se pot compara cu literatura clasică, care are un rol formator în dezvoltarea gândirii critice și a sensibilității estetice.
CITEȘTE ȘI: „Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea
O problemă semnalată de Mariana Badea este lipsa unui mediu propice pentru lectură în cadrul familial și societal:
„Deseori ei sunt victima societății și poate chiar a sistemului și a familiei. Pentru că dacă nu crești cu cărți în familie, dacă nu îți vezi părinții citind și îi vezi pe toți numai pe telefon mobil, atunci e clar că nu mai rezultă de aici necesitatea cărții, a lecturii.”
Influența tehnologiei și a obiceiurilor familiei este decisivă. Părinții care nu citesc sau care își petrec timpul predominant pe dispozitive mobile transmit indirect copiilor ideea că lectura nu este esențială.
În timp ce elevii pot avea acces la mai multe resurse decât generațiile anterioare, problema calității persistă. În absența unor ghidaje clare din partea profesorilor și părinților, tinerii se pot orienta către materiale mai ușor accesibile, dar mai puțin valoroase din punct de vedere educațional sau cultural. Mariana Badea subliniază importanța rolului profesorului în acest context:
„Eu sunt de partea copiilor și a elevilor și întotdeauna am fost, pentru că ei au dreptate și ei sunt esența. De-aia ne ducem noi la școală, noi profesorii, pentru ei.”
Dezbaterea privind declinul lecturii în rândul elevilor nu este doar despre cât citesc aceștia, ci mai ales despre ce și cum citesc.
O educație literară solidă necesită implicarea familiei, a profesorilor și a societății, pentru a încuraja lectura de calitate, care contribuie la dezvoltarea intelectuală și emoțională a elevilor. Așadar, întrebarea nu este doar despre cantitate, ci mai ales despre impactul pe termen lung al lecturilor asupra formării noilor generații.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.