10 tehnici de parenting tradițional pe care generația modernă ar trebui să le redescopere: Lecții valoroase din trecut pentru părinți de astăzi
Ce este motricitatea fină sau abilitatea motrică fină? Este o caracteristică a ființei umane care nu are egal în regnul animal, și anume capacitatea de a folosi mâna pentru a efectua mișcări precise datorită utilizării independente a degetelor individuale și a coordonării ochi-mână.
Datorită acestei abilități, esențială pentru dezvoltarea armonioasă și pentru dobândirea autonomiei, putem prinde și manipula diferite obiecte în diverse moduri și putem realiza acțiuni extrem de specializate și evoluate.
În acest articol vom încerca să aflăm mai multe despre cum funcționează motricitatea fină, cum se dezvoltă aceasta și cum să o stimulăm la copii.
Pentru a explica într-un mod simplu ce se înțelege prin motricitate fină, putem spune că această abilitate este folosită de fiecare dată când ne mișcăm mâinile și picioarele (și degetele aferente) și mușchii mici ai feței și gurii într-un mod precis și eficient.
Diferențele cu motricitatea grosieră (sau „aptitudinile motorii grosiere”) constă în faptul că aceasta din urmă implică în principal mușchii lungi și mușchii responsabili cu controlul posturii, mișcările corpului în spațiu și mișcarea membrelor.
Motoriile fine, pe de altă parte, implică controlul mușchilor mici din extremitățile corpului (încheieturi, mâini, glezne, picioare, degete...) și sunt folosite pentru a efectua mișcări precise și precise.
Abilitățile motorii fine sunt importante pentru că ne permit să desfășurăm acțiunile zilnice necesare supraviețuirii noastre (nutriție, îngrijire de sine, activități utile vieții sociale...), ne permit să răspundem la cerințele mediului și să interacționăm cu obiectele și oamenii.
În procesul de creștere și dezvoltare, mâinile au o importanță fundamentală pentru maturizarea psihomotorie a copilului, care prin ele atinge, explorează, manipulează și interacționează cu sine și cu lumea, colectând astfel informațiile necesare cunoașterii propriului corp și mediul înconjurător și să creeze treptat un sistem de cunoștințe mai bogat, mai complex și mai articulat.
De exemplu, când un bebeluș învață să ia un pahar și să-l manipuleze, inițial îl explorează cu gura, dar deja câteva săptămâni mai târziu este capabil să-l exploreze minut cu degetele mici, descoperindu-i tot potențialul. Câteva luni mai târziu, dexteritatea manuală sporită îi va permite să folosească obiectul și pentru decantare și jocuri de precizie.
La vârsta preșcolară, jocurile care stimulează și exersează motricitatea fină vor trezi copilului interes și plăcere. Prin urmare, îl vom vedea adesea intenționat să monteze puzzle-uri, să insereze, să decupeze, să deseneze, să modeleze, să scrie...
Procesul de dobândire a capacității de a apuca și apuca obiecte se caracterizează prin prezența unor mișcări inițial mai „brute”, care, datorită maturizării neurologice și exercițiului, devin treptat tot mai precise.
Dar să vedem în detaliu cum și când se dezvoltă abilitățile motorii fine.
Dezvoltarea motricității fine are loc treptat și este favorizată de tipul de stimulare la care este expus copilul și de oportunitățile de a câștiga experiență prin propriul corp și abilități motrice.
Pentru ca acesta să dobândească o bună dexteritate manuală, este deci important să fie pus în condițiile să poată experimenta și să-și folosească mâinile și degetele încă din copilărie.
Este important, mai ales în primii ani de viață, să se limiteze cât mai mult posibil utilizarea dispozitivelor electronice pentru a le permite copiilor să exploreze și să învețe despre lume prin corpul lor, simțurile și abilitățile motorii.
Cele mai bune activități pentru dezvoltarea motricității fine sunt cele pe care copilul le experimentează în mod normal în viața de zi cu zi, care, pe lângă faptul că sunt stimulatoare, îi permit să dobândească o autonomie din ce în ce mai mare grație exercitării mișcărilor necesare executării acțiunilor obișnuite.
Există nenumărate situații și activități pentru dezvoltarea abilităților motorii fine. Să vedem câteva dintre ele:
- apucă obiecte care sunt treptat mai mici si/sau cu dimensiuni, suprafețe, materiale diferite;
- manipulați și explorați obiectele atât în întregime, cât și în cele mai mici detalii și descoperiți caracteristicile, întrebuințările și potențialul acestora (aruncare, tragere, introducere în interior, înfiletare, decantare...);
- dedică-te auto-îngrijirii (spălarea feței, a dinților și a mâinilor, pieptănarea părului, aplicarea cremei...);
- activități legate de îmbrăcăminte (îmbrăcare sau dezbrăcare, nasturi, legare pantofi, fermoar, legare…);
- activități legate de alimentație (băut, folosirea tacâmurilor, așezarea mesei, împăturirea feței de masă și a șervețelului...);
- activități creative și manipulative (tăiere, lipire, mototolire, pliere, modelare lutul, pictură...);
- jocuri de jucat „la masă” (articulații, cărămizi, bețe, construcții, puzzle-uri, The Merry Surgeon, Shanghai, pescuit la pește...)
- activități cu diverse unelte și obiecte (folosirea unui ac și ață, cântatul la un instrument, folosirea pensetei, jocul de bricolaj sau cu unelte de lucru...);
- activități de pre-grafică și scriere, care se efectuează atât cu instrument grafic, cât și fără instrument, pe diferite tipuri de suprafețe (desen, colorat, trasarea liniilor și semnelor, urmărirea urmei sau traseelor în plan, scrierea literelor...).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Preot profesor univ. dr. Radu...
Magia Crăciunului este deja...
Raluca-Emima Vasilciuc și...
Nu există nicio modalitate mai...