Ce trebuie avut în vedere atunci când educăm copii cu capacități înalte
Data publicării:
Copiii cu capacități înalte necesită un sprijin special și personalizat atât acasă, din partea părinților și a familiilor lor, cât și la școală, din partea profesorilor. 

Ce trebuie avut în vedere în educația lor? Care sunt particularitățile lor? Cum se stabilește că un copil are capacități înalte? La toate aceste întrebări răspund Beatriz Belinchón, Mario Belda și Maider Belda.

Citește și Universitatea Harvard: „Pentru a crește adulți de succes, trebuie să le permiți copiilor tăi să facă treburi casnice”

Am discutat cu ei cu ocazia lansării cărții lor Hijos con altas capacidades. Educarlos felices (Editorial RBA), în care împărtășesc nevoile cele mai comune și fundamentale ale acestor copii.

Fiecare copil are abilități și calități unice, care se dezvoltă într-un mod diferit. Copiii cu capacități înalte răspund la caracteristici specifice care îi diferențiază de majoritatea în felul în care înțeleg și se raportează la lume.

Este adevărat că în ultimii ani se discută tot mai mult despre capacitățile înalte, ceea ce este un lucru pozitiv, deoarece ajută la vizibilizarea acestei realități.

Totuși, în ciuda acestei atenții sporite, încă există mulți copii care nu au fost identificați. Acest lucru înseamnă că nu beneficiază de sprijinul educațional de care au nevoie pentru a-și dezvolta pe deplin potențialul.

Deși studiile estimează că aproximativ 10% din populație are capacități intelectuale înalte, realitatea în multe țări este că doar un mic procent dintre acești copii sunt oficial recunoscuți.

Acest lucru subliniază faptul că mai există un drum lung de parcurs pentru a îmbunătăți detectarea și sprijinul educațional acordat acestor copii.

Care sunt caracteristicile:

Capacitățile înalte sunt un set de caracteristici care includ o capacitate ridicată de învățare, creativitate, curiozitate constantă, gândire critică și sensibilitate emoțională și intelectuală, printre altele.

Aceste trăsături nu se manifestă întotdeauna la fel în toți copiii, deoarece există diferite tipuri de profiluri de capacități înalte.

Unii se remarcă prin abilitatea lor intelectuală generală, alții prin talente specifice în domenii precum muzica, matematica sau arta, iar alții combină mai multe dintre aceste trăsături într-un mod unic.

În ultimii ani, sunt identificate mai multe cazuri, deoarece tot mai multe persoane și profesioniști sunt dedicați să aducă în prim-plan capacitățile înalte. De-a lungul timpului, acest profil a trecut neobservat sau a fost greșit înțeles, dar datorită acestor eforturi de conștientizare, acum se recunoaște mai mult importanța identificării și sprijinirii acestor elevi.

Când există suspiciunea de capacități înalte, evaluarea pe care o realizăm este structurată în patru sesiuni, concepute pentru a fi riguroase și adaptate ritmului fiecărei familii și copilului:

Prima sesiune: Istoricul. În această etapă inițială, se adună informații detaliate despre dezvoltarea copilului, de la naștere până în prezent.

Aceasta include aspecte precum etapele de dezvoltare, antecedentele medicale, istoricul familial și școlar, interesele și comportamentul observat. Informațiile sunt colectate printr-un chestionar și o interviu structurat.

Sesiunea durează aproximativ o oră și poate fi realizată față în față sau online, în funcție de nevoile familiei.

A doua și a treia sesiune: Evaluarea față în față.

Aceste sesiuni sunt dedicate aplicării unor teste specifice, concepute pentru a explora diferite domenii ale profilului copilului, cum ar fi abilități intelectuale, creativitate, aspecte emoționale și senzoriale.

Fiecare sesiune durează aproximativ două ore, dar există și posibilitatea de a concentra întregul proces într-o singură zi de evaluare intensivă (de aproximativ patru ore, incluzând pauze).

Este recomandat ca aceste sesiuni să aibă loc dimineața, pentru a asigura faptul că copilul este într-o stare cognitivă și emoțională optimă, minimizând impactul oboselii sau al activităților de peste zi.

Ultima sesiune: Restituirea rezultatelor.

În ultima sesiune, sunt prezentate concluziile evaluării către familie.

Se oferă un raport care include analiza profilului copilului, împreună cu recomandări specifice pentru sprijinul și dezvoltarea acestuia. Această sesiune poate fi realizată atât față în față, cât și online, în funcție de preferințele familiei.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Educatie

Articole similare


Cele mai noi articole

Știi ce este și cum funcționează „dieta iubirii”?

Numele „dieta iubirii” poate, prin denumire, să ducă la...


Top citite
Ce este mai important să-ți înveți copilul decât să spună „mulțumesc”. Psiholog: „Așa trebuie să-ți educi micuțul pentru a trăi mai fericit!” / FOTO: freepik.com @olyakomarova

Ce este mai important să-ți înveți copilul decât să spună „mulțumesc”. Psiholog: „Așa trebuie să-ți educi micuțul pentru a trăi mai fericit!”

Copiii mici care vor să facă totul singuri. Ce spun cercetătorii? „Părinții care încurajează autonomia contribuie la succesul lor pe termen lung” / FOTO: freepik.com @b1lyk

Copiii mici care vor să facă totul singuri. Ce spun cercetătorii? „Părinții care încurajează autonomia contribuie la succesul lor pe termen lung”

Foto: Freepik @cookie_studio

7 obiceiuri de aur. Secretele celor mai de succes copii

Bunicii din generația Boomer NU sunt de acord cu parentingul blând: „Copiii devin prea sensibili!”. Argumentele științifice care dovedesc contrariul / FOTO: freepik.com @SkelDry

Bunicii din generația Boomer NU sunt de acord cu parentingul blând: „Copiii devin prea sensibili!”. Argumentele științifice care dovedesc contrariul

pixel