Ce trebuie să faci în primii ani de creștere ai copilului
Data publicării:
Primele luni din viața unui copil pun, în mare măsură, bazele pentru ce o să fie el mai târziu. Dacă lasă copilul să „stea” fără să facă nimic, fără să fie stimulat (gândindu-se că oricum „Nu înțelege prea multe la această vârstă!”) părintele pierde un timp valoros pentru dezvoltarea copilului.

Să începem așadar: astfel, un articol de la ”National Library of Medicine” observă că, în mod contrar supozițiilor clasice, copiii nu sunt observatori pasivi ai mediului în care trăiesc! Trebuie spus că, de la vârste foarte fragede, copiii își construiesc sisteme prin care își explică lumea în care trăiesc, sisteme care asigură organizarea cunoștințelor viitoare.

Astfel, primii ani pot avea un impact fizic, social și emoțional care o să se resimtă pe tot parcursul vieții, așa cum relatează North California Department of Health and Human Services. Mai mult decât atât, experiențele de la naștere până la vărsta de 8 ani structurează creierul (ceea ce afectează, pe termen lung, atât învățarea cât și comportamentul și sănătatea copiilor).

Dar lucrurile sunt și mai clare: World Health Organization precizează că, până la vârsta de 3 ani creierul copilului se dezvoltă cel mai rapid, peste 80% din dezvoltarea neuronală având loc în această perioadă de timp. Astfel, viitorul copilului se bazează destul de mult pe primele clipe ale acestuia, pe stimulii din mediul în care trăiește; drept urmare, această perioadă ar trebui să includă, în mod obligatoriu, „dreptul la o alimentație bună și stimulare, la îngrijire de calitate și la învățare timpurie, sănătate și un mediu sigur”potrivit doctorului Victor Aguayo.

Copiii trebuie să știe și de ce experiențele din primii ani de viață sunt atât de importante pentru sănătatea ulterioară

Universitatea Oxford prin Proiectul SEEN (Secundary Education around Early Neurodevelopment) își propune să sporească înțelegerea publicului în raport cu importanța acestor ani timpurii asupra sănătății mentale și fizice pe termen lung.

Acest lucru devine cu atât mai important cu cât doar 24% din adulți recunosc importanța primilor 5 ani în viața unui copil.

Programul a implicat copii de 11-14 ani în cursuri de știință, copii care, atunci când vor ajunge părinți, vor avea mai multe cunoștințe despre cât de importantă este educația de la vârste fragede.

În momentul evaluării s-a demonstrat că, după aceste cursuri, 86% dintre copii ar putea să ofere un exemplu practic referitor la ce ar putea să facă pentru a maximiza dezvoltarea unui copil infantil prin mici joculețe și activități.

Peste 90% dintre participanți au învățat cum ar trebui să vorbească cu un copil pentru a îi dezvolta limbajul și 80% dintre aceștia au înțeles că mediul afectează copilul (și au fost de acord că primii 5 ani sunt relevanți pentru dezvoltarea lui armonioasă).

Autorii studiului au concluzionat elocvent: „În același mod în care îi învățăm pe copii despre riscurile fumatului sau ale unei alimentații necorespunzătoare, copiii trebuie să știe și de ce experiențele din primii ani de viață sunt atât de importante pentru sănătatea ulterioară”.

În final ieșind din statistici și abordând un punct de vedere practic (vezi recomandările Colorado Early Learning & Development Guidelines pentru copiii cu vârste cuprinse între 3-5 ani), ne dăm seama că încurajarea independenței a activității fizice și a abilităților artistice cum ar fi desenatul și scrisul, sunt extrem de importante pentru dezvoltarea viitoare ca adult.

Concluzia noastră (simultan fiind și un semnal de alarmă!) subliniază importanța fundamentală a unui mediu sigur și interactiv pentru a fundamenta nu numai începutul vieții, dar și parcursul acesteia într-un mod armonios.

Un articol de Diandra Maria Pânișoară



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Diandra Maria Pânișoară
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

Lecțiile de maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung” / FOTO: freepik.com @EyeEm

Lecțiile de bune maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung”

Foto: Freepik@freepk

Aceasta este vârsta ideală pentru a-l învăța pe copil o limbă străină

Cuvintele părinților care demotivează copiii și le afectează viitorul. Experți în parenting: „Sunt mai periculoase decât par!” / FOTO: freepik.com @gerain0812

Cuvintele părinților care demotivează copiii și le afectează viitorul. Experți în parenting: „Sunt mai periculoase decât par!”

pixel