Cele 10 „porunci” pentru încurajarea independenței la copii, potrivit unui renumit psiholog. Este esențial să facem ASTA
Data publicării:
Psihologul pentru copii Javier de Haro evidențiază zece aspecte care nu ar trebui să lipsească dintr-o casă cu copii în care doriți să-i încurajați să fie independenți.

Într-o publicație recentă pe rețelele sociale, speîn psihologie a împărtășit un fel de decalog în care concentrează cele zece porunci pentru a încuraja autonomia copiilor.


De Haro precizează că a-i ajuta pe fiii și fiicele noastre să fie independenți „nu este nici ușor, nici imediat, deoarece necesită perseverență, răbdare și mai mult de o poticnire”.

Cu toate acestea, psihologul, același care spune că nu este bine să le interzicem copiilor aceste cinci lucruri, apără faptul că această muncă de promovare și facilitare a autonomiei celor mici „merită foarte mult, printre altele pentru că autonomia are mult de-a face cu stima de sine atât de necesară copiilor noștri, cel mai important lucru pe care îl avem, pentru a fi fericiți”.

Sursa foto: freepik.com@prostooleh

Citește și „Copiii își pot înnebuni la propriu părinții! Două studii, unul de la Oxford și altul din Helsinki, au dovedit o afirmație ce părea exagerată înainte”

Potrivit specialistului Javier de Haro este esențial să le respectăm ritmul, să ne ferim de așteptările false (”Am vârsta lor...„), să tolerăm greșelile, să consolidăm procesul și să fim acolo pentru a-i însoți, pentru a-i încuraja și pentru a fi un bun exemplu.

Acesta este motivul pentru care el consideră că a zecea și ultima „poruncă”a Decalogului său este cea mai importantă dintre toate cele împărtășite de psihologul specializat în copii dacă doriți să aplicați o educație care să încurajeze autonomia fiilor și fiicelor dumneavoastră.

IATĂ care sunt cele zece „porunci” care nu trebuie să lipsească dintr-o casă cu copii

Sursa foto: freepik.com@gpointstudio

Nu confundați ascultarea cu autonomia: „a fi autonom și a ști când și cum să faci lucrurile nu este același lucru cu a fi ascultător și a le face pentru că așa le spunem noi”, spune Javier de Haro, un psiholog care explică cum vă puteți ajuta copilul să se apere singur.

Nu decideți totul pentru ei: psihologul vă sfătuiește să vă implicați copiii în luarea deciziilor pentru că îi ajută să gândească și să fie consecvenți.

Nu faceți ceea ce ei pot face: cel puțin, „nu tot timpul”, spune psihologul. „Nu este vorba de a-i căra dacă nu au nevoie, ci de a-i însoți și de a-i ghida”, adaugă el.

Fii un bun exemplu: acest lucru presupune, potrivit lui Javier de Haro, să nu le ceri să facă ceva ce tu nu faci și să fii consecvent, deoarece ei învață privindu-ne”.

Vezi și „Sfaturi de aur pentru părinți: IATĂ cum poți îmbunătăți planificarea, organizarea și concentrarea copilului în gimnaziu”

Tolerați greșelile: „lăsați-i să se împiedice, metaforic, pentru că știm că se învață foarte mult din greșeli”, sfătuiește specialistul în psihologia copilului, care face această reflecție asupra zilelor de naștere în parcurile de baseball care vă va pune pe gânduri.

Încurajați locul intern de control: cu alte cuvinte, învățați-i să fie responsabili. „De exemplu, trebuie să își facă temele, nu trebuie să le facem noi; îi putem ajuta, dar trebuie să înțeleagă că este responsabilitatea lor”, citează el ca exemplu.

Sursa foto: freepik.com@prostooleh

Evitați graba și perfecționismul: „sunt doi mari dușmani ai autonomiei”, spune de Haro, care recomandă să profitați de autonomie atunci când există timp pentru aceasta. Și, mai presus de toate, fiți flexibili cu greșelile, este în regulă dacă pătează sau scriu o literă invers, mai spune psihologul.

„Cum ai face tu?” Aceste întrebări ajută foarte mult!

Încurajați curiozitatea și raționamentul: Javier de Haro recomandă să vă ajutați copiii „să gândească mai mult, încurajându-le curiozitatea cu întrebări de genul ”Cum ai face tu? Aceste întrebări ajută foarte mult și, de asemenea, ajută la evitarea atâtor ecrane, care ucid creativitatea și imaginația”, adaugă el.

Limite și consecințe: A avea limite ne oferă tuturor celor de acasă structură și siguranță.

Răbdare, iubire și respectarea ritmului lor: a zecea poruncă a autonomiei pentru psihologul de copii este cea mai importantă dintre toate: „Doze mari de răbdare, iubire și, mai presus de toate, timp, dar nu timpul pe care îl dorim noi, ci timpul de care ei au nevoie, pentru că fiecare copil are propriul său ritm”, concluzionează psihologul, potrivit Serpadres.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Parenting

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!” / FOTO: freepik.com @kegfire5

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!”

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine” / FOTO: freepik.com @Petro Seniv 888

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine”

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent” / FOTO: Instagram@BiancaAndreica

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica: „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent”

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic” / FOTO: freepik.com @yakobchuk

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic”

pixel