„Guvernul vrea profesori 8 ore pe zi în școală? Serios, România?” Prof. Claudia Chiru arată 6 motive pentru care această decizie distruge calitatea educației și demnitatea profesorilor
Evaluarea Națională vine cu emoții, stres și, pentru unii, cu replici de-a dreptul savuroase. Chiar dacă stârnesc zâmbete, aceste „perle” au în spate dificultăți reale de exprimare și înțelegere, care se traduc în puncte pierdute și, implicit, șanse mai mici de a ajunge la liceul visat.
Candidații au răsuflat ușurați: n-au mai avut de analizat o poezie. Tema lirică a rămas, de data aceasta, doar o sperietoare.
În schimb, la proba de limba română, au fost nevoiți să scrie comentarii pe texte la prima vedere. Acolo, însă, mulți s-au exprimat atât de original, încât nici profesorii corectori n-au știut ce să înțeleagă.
Printre cele mai neașteptate descrieri, potrivit Știrile PRO TV:
„Personajul avea un cap de păsărică și niște șoareci deasupra genunchilor”.
„Omul era îmbrăcat căcăcios (sic!), așa cum îl descrie autorul, și era peticit ca Franchenștain”.
„Reușita unei călători depinde în primul rând de punga cu mâncare. Mama pune cornuri, tata pune bere”.
Unele compuneri au devenit adevărate aventuri suprarealiste:
„Sunt mut în vorbire și scriu mult pe foaie. Mai ales în compuneri”.
„Am făcut o excursie în stomacul meu. Am intrat pe gură, unde am văzut o carie nouă. M-am aruncat pe gât și am făcut Pleosc! în stomac. Acolo am găsit un burger făcut pilaf și o înghețată topită, când a început să plouă. Am uitat că atunci beam niște ceai”.
„Am ajuns la Zoo, unde tigrul a mâncat capul unui coleg. Dar noi l-am scos, iar doctorii l-au cusut la loc. Apoi neam jucat în parc”.
„Când plecăm la mare, mama pregătește senvișuri și apă, a zis că nu ia pizza că vomit în mașină”.
O altă provocare a fost compararea textului dat cu alte opere citite de elevi. Răspunsurile au demonstrat creativitate… dar nu și logică literară:
„Asociez cartea `Toate pânzele sus` cu `Fram`, pentru că în amândouă e ocean și animale marine”.
„Această operă are multe în comun cu Greuceanu, pentru că și marinarii sunt niște uriași ai mărilor”.
Chiar și elevii care au citit mult au avut probleme cu regulile de bază ale limbii:
„Să fi elev e foarte greu. Eleviii au teme foarte multe”.
„De o dată cerul s-a înorat”.
Când a venit vorba despre explicarea expresiei „A tăia frunze la câini”, răspunsurile au fost inedite:
„Să tai frunză la câini înseamnă să hrănești câinii. Și ei au nevoie să mănânce legume”.
Unii candidați au scris lucruri interesante… dar pe ciornă. Din păcate, acele răspunsuri nu au fost luate în considerare.
Un exemplu:
„Anton Lupan și Ieremia fac cunoștință pe un vapor”. Adevărat sau fals? – Nu. Fac pe maidan.
Deși aceste răspunsuri pot părea caraghioase, ele ridică un semnal de alarmă: sunt semne clare ale unor probleme reale de înțelegere, exprimare și logică.
În spatele fiecărei „perle” se ascunde un copil care are nevoie de mai mult sprijin, din partea școlii, a părinților și a sistemului în ansamblu.
Până la urmă, fiecare punct contează. Iar un răspuns greșit, chiar dacă e creativ sau comic, poate face diferența între un liceu bun și unul de compromis.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Ministrul Educației, Daniel...
Miercuri, 25 iunie 2025,...