Copiii au nevoie de joacă liberă, fără un adult care îi controlează, pentru o sănătate mintală mai bună, potrivit unui profesor de la Harvard
Data actualizării:
Data publicării:
Sănătatea mintală a copiilor și adolescenților a devenit una dintre cele mai mari preocupări în prezent, iar specialiștii identifică o serie de factori care pot contribui la declinul acesteia. Unul dintre aspectele semnalate este legat de modul în care le gestionăm timpul și oportunitățile de joacă.

Rebecca Rolland, profesor la prestigioasa universitate Harvard, mamă a doi copii și autoare a cărții „Arta de a vorbi cu copiii”, consideră că problema rezidă în faptul că, în prea multe cazuri, copiii nu mai au suficient timp sau stimulare pentru a se juca. În încercarea de a-i proteja și de a le oferi confort, părinții pot ajunge să-i împiedice să exploreze lumea din jurul lor și să acționeze independent.

Atunci când copiilor le este restrânsă oportunitatea de a hoinări, de a se juca și de a descoperi lucruri pe cont propriu, ei pierd simțul autonomiei. Ei nu sunt încurajați să gândească independent, să-și folosească imaginația sau să viseze, iar acest lucru poate avea un impact negativ asupra dezvoltării lor mintale și emoționale.

Mai mult decât atât, când le este negat spațiul și timpul pentru joacă, copiii au puține oportunități de a discuta despre problemele și interesele lor. Astfel, ei pot fi privați de oportunitatea de a învăța ce anume contează pentru ei și de ce anume este important în lumea lor. Lipsa acestor conversații autentice și stimulante poate limita capacitatea lor de a se dezvolta în moduri sănătoase și de a face față provocărilor vieții.

Citește și De ce este bine atât pentru fete, cât și pentru băieți să se joace cu păpușile? Psihologi: „Beneficiile aduse de aceste jucării sunt remarcabile!”

Joacă liberă fără un adult care îl controlează

2. Copiii au ... (copiii-au-nevoie-de-joaca-nestructurata-pentru-o-sanatate-mintala-mai-buna--potrivit-unui-profesor-de-la-harvard_66528900.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @andrey.a.v

Un nou studiu observațional, desfășurat în 20 de parcuri din Durham, Carolina de Nord, aduce în atenție impactul prezenței unui adult controlant asupra jocului copiilor. Rezultatele cercetării au scos în evidență un aspect surprinzător: copiii se implică mult mai activ și mai entuziast în jocuri viguroase atunci când nu există un adult vizibil în apropiere. De la cei mai mici până la adolescenți, pare că simpla prezență a unui adult inhibă libertatea și spontaneitatea jocului.

În momentul în care copiii nu au ocazia de a se juca liber și de a explora lumea înconjurătoare fără intervenția constantă a unui adult, comunicarea lor cu noi devine mai superficială. Dialogurile cu copiii noștri sunt mai puțin pline de noutate și descoperiri, iar oportunitatea de a afla de la ei despre explorările și colaborările lor este limitată. Copiii nu au șansa să ne împărtășească poveștile lor și să ne descrie punctele lor de vedere, deoarece adultul controlant mereu îi supraveghează și îi ghidează. Libertatea de a explora și de a se juca liber pare să fie cheia în dezvoltarea creativității și autonomiei copiilor.

Vezi și Diferențele în educație de atunci și acum: Avantajele și dezavantajele parentingului de „înainte” comparativ cu cel de astăzi

Activități structurate în detrimentul jocului liber

În societatea actuală, familiile consideră că un program plin de activități structurate și extrașcolare reprezintă un simbol de statut. Cu cât aceste activități sunt mai complexe și mai originale, cu atât sunt considerate mai prestigioase.

În ciuda faptului că unele activități structurate pot stimula dezvoltarea copiilor și îi pot ajuta să-și descopere noi abilități, excesul acestora în defavoarea timpului de joacă liber poate avea efecte contraproductive, avertizează experții.

Timpul de joacă nestructurat joacă un rol important în dezvoltarea copiilor. În absența acestuia, copiii au puține oportunități de a-și exersa gândirea independentă, de a lua decizii pentru ei înșiși și de a practica abilitățile complexe de negociere și colaborare.

Chiar mai grav, conform cercetărilor Dr. Peter Gray, un specialist în psihologia jocului copiilor, aceste restricții sunt strâns legate de apariția stresului, anxietății și depresiei la copii, deoarece ei nu dobândesc experiența necesară pentru a se autoconfrunta sau a se provoca în mod natural.

Prin lipsa oportunităților de a dezvolta aceste abilități, copiii pot începe să-și piardă încrederea în propriile lor capacități, dezvoltând convingerea că nu pot face față provocărilor pentru că pur și simplu nu au avut șansa să încerce.

Profesorul Rolland ne provoacă să reflectăm asupra importanței jocului liber în copilărie, subliniind că acesta permite copiilor să dezvolte abilități esențiale, pe care le pierd dacă sunt supuși unui program excesiv de activități structurate. Încurajarea jocului liber și a timpului nestructurat ar trebui să ocupe un loc prioritar în preocupările societății, având în vedere că acest aspect contribuie în mod semnificativ la sănătatea și bunăstarea copiilor și adolescenților.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Joaca si DIY
Tagurile articolului: copii  harvard  joaca  parinti  profesor  psiholog 

Articole similare

Iată de ce ROBLOX este cel mai periculos joc pentru copii

Copilul tău a descărcat Roblox? Deci ar trebui să...

Moduri distractive de a vopsi ouăle de Paște cu copiii

Dacă vopsiți ouă de Paște cu un copil anul acesta,...



Cele mai noi articole

Când încep bebelușii să râdă?

Este unul dintre momentele magice ale părinției pe care le-ai așteptat cu...


Top citite
Ce este mai important să-ți înveți copilul decât să spună „mulțumesc”. Psiholog: „Așa trebuie să-ți educi micuțul pentru a trăi mai fericit!” / FOTO: freepik.com @olyakomarova

Ce este mai important să-ți înveți copilul decât să spună „mulțumesc”. Psiholog: „Așa trebuie să-ți educi micuțul pentru a trăi mai fericit!”

O nuvelă scrisă de Fiodor Dostoievski în 1848 a devenit virală pe rețelele sociale și se vinde rapid în librării / FOTO: freepik.com@jannoon028

O nuvelă scrisă de Fiodor Dostoievski în 1848 a devenit virală pe rețelele sociale și se vinde rapid în librării

Bunicii din generația Boomer NU sunt de acord cu parentingul blând: „Copiii devin prea sensibili!”. Argumentele științifice care dovedesc contrariul / FOTO: freepik.com @SkelDry

Bunicii din generația Boomer NU sunt de acord cu parentingul blând: „Copiii devin prea sensibili!”. Argumentele științifice care dovedesc contrariul

Sindromul Savant. Medic psihiatru: „Există trei teorii principale care încearcă să explice originile acestei afecțiuni” / FOTO: freepik.com @Creative Design 788

Sindromul Savant. Medic psihiatru: „Există trei teorii principale care încearcă să explice originile acestei afecțiuni”

pixel