Costul ascuns al „liniștii” copiilor, părinților și povestea mandarinei. Dragoș Pătraru: „Sunt trei concluzii clare!”
Data actualizării:
Data publicării:
În era digitală, telefonul mobil a devenit un accesoriu indispensabil, integrându-se profund în viața noastră de zi cu zi.

De la comunicare și informare, până la divertisment și organizare personală, smartphone-ul ne oferă o multitudine de funcții care ne simplifică existența. Totuși, odată cu creșterea dependenței de acest dispozitiv, au apărut și numeroase provocări și preocupări legate de impactul negativ al timpului excesiv petrecut pe telefon. Fenomenul „screen time” nu doar că afectează sănătatea fizică și mentală, dar influențează și relațiile sociale, productivitatea și calitatea vieții în general. Înțelegerea acestor efecte și găsirea unui echilibru între utilizarea tehnologiei și activitățile din viața reală devin din ce în ce mai importante în societatea contemporană.

Citește și Motive pentru care germana este limba ideală pentru tânăra generație”

Recent, cunoscutul jurnalist Dragoș Pătraru a vorbit despre Costul ascuns al „liniștii” copiilor, părinților și povestea mandarinei.

“Au trecut mai bine de 15 ani de la apariția telefoanelor smart. Așadar, putem vedea tot mai clar care sunt efectele pe care consumul de ecrane în exces și de la vârste mult prea fragede, îl are asupra dezvoltării creierului copilului. Dar și care sunt manifestările care pot apărea după ani de zile de expunere la aceste ecrane.

De pildă, despre expunerea copiilor sub 1 an, cel mai bun lucru pe care îl putem spune e ca ei nu pot învăța nimic dintr-un ecran. Copiii sub un an au nevoie de contact uman sau de explorare pentru a învăța. 

În urma unui studiu desfășurat de Patricia Kuhl, unul dintre oamenii de știință ce s-au specializat în studierea dezvoltării creierului bebelușilor, s-a putut trage foarte clar această concluzie: se cunoștea deja ca până la 7 ani copiii au o capacitate foarte mare de a-și însuși o limbă străină. Se mai știa ca această capacitate scade dramatic imediat după împlinirea acestei vârste. Are legătură și cu formarea urechii. Un Copil care nu vorbește deloc cu nimeni și nu e expus la niciun mod de vorbire până la 12 ani, nu va mai putea să învețe să vorbească.

Cercetătorii au chemat o persoană complet străină să le vorbească unor bebeluși americani în mandarină timp de o lună. După o lună bebelușii americani cărora li se vorbise în mandarină timp de 12 ședințe, aveau aceeași capacitate de a recunoaște sunete și de a face asocieri precum cei născuți și crescuți în Taiwan”, a explicat Dragoș Pătraru, la Starea Sănătății.

Cercetătorii au efectuat același studiu pe bebeluși, dar de data aceasta prin intermediul unui ecran, iar efectul a fost zero.

„Cercatorii au tras trei concluzii clare in urma acestui studiu: 1. Concluzia pe care și căutau sa o confirme anume ca bebelușii au aceeași capacitate de a învăța ușor orice limbă indiferent unde s-ar afla pe această planetă. Pentru ca niște copii să asimileze informații de la o altă persoană este nevoie de interacțiune umană, a doua chestie, iar a treia concluzie: la această vârstă bebelușii nu au capacitatea de a învăța dintr un ecran indiferent cat de educative ar fi imaginile afișate pe acel ecran”.

OMS recomandă ca până la vârsta de 2 ani cei mici să nu petreacă deloc timp în fața ecranelor.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Parenting

Articole similare

Vârsta la care se poate identifica ce talent are un copil

Identificarea talentului unui copil este una dintre...



Cele mai noi articole

Top citite
Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!” / FOTO: freepik.com @kegfire5

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!”

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine” / FOTO: freepik.com @Petro Seniv 888

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine”

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent” / FOTO: Instagram@BiancaAndreica

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica: „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent”

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic” / FOTO: freepik.com @yakobchuk

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic”

pixel