Strategii dovedite științific pentru a crește copii și nepoți fericiți, recomandate de un psiholog: „Mintea funcționează așa...”
Tot mai mulți profesori îmbină metodele tradiționale cu instrumente bazate pe inteligență artificială, în speranța că vor menține vie curiozitatea elevilor într-o eră în care internetul oferă prea repede „rezolvările”.
Aplicațiile AI nu mai sunt simple unelte de suport, ci devin parte integrantă a lecției, fie că e vorba de teste, teme sau predare.
Pentru fiecare disciplină există acum aplicații inteligente care transformă învățarea într-o experiență interactivă. Iar vestea bună e că majoritatea sunt gratuite, cel puțin în versiunea de bază, și accesibile pentru oricine.
Printre preferatele elevilor se numără TimeLapse, o aplicație ce aduce trecutul în prezent cu ajutorul imaginilor generate de AI. Elevii sunt provocați să plaseze evenimente sau personaje istorice într-un context geografic sau cronologic.
„Văd un pictor, pictează o mănăstire”, spune un elev la Știrile PRO TV, uitându-se la o reprezentare digitală a lui Michelangelo lucrând în Capela Sixtină.
Alte scene animate îi poartă pe copii prin Războaiele Romane sau la asediul Orléans-ului din timpul Ioanei d’Arc.
Elevii au început să-și formeze propriul „arsenal” digital. Knowmunity, de exemplu, este o platformă care îi sprijină la română și matematică, oferindu-le explicații detaliate și lecții pas cu pas.
Iulia Mihai, profesoară de limba italiană, explică pentru sursa citată de ce a ales Kahoot pentru lecțiile sale: „Pentru a învăța regulile de gramatică și a seta informația bine folosim Kahut. Sunt răspunsuri foarte apropiate, ca să poată să-i inducă în eroare”.
Daniel David, ministrul Educației, vede aceste instrumente ca parte dintr-o transformare profundă a sistemului:
„Dacă vom fi siguri că aceste lucruri funcționează bine, vom generaliza aceste sisteme, pentru că suntem deja într-o nouă fază în care avem o integrare puternică între oameni și sisteme de tip cyber și dacă pierdem startul vom rămâne din nou în urmă”.
Surprinzător sau nu, mulți dintre dascălii care adoptă rapid aceste instrumente sunt la început de carieră. Pentru ei, aplicațiile AI nu sunt un pericol, ci un sprijin care le permite să rămână conectați cu elevii și să-i ghideze într-un mod actual.
„Pentru teme, folosim și ChatGPT, recunosc”, spune un elev cu sinceritate. „Dar îl folosim ca să înțelegem, nu doar ca să copiem.”
Deși pare paradoxal, multe dintre aceste aplicații sunt create tocmai pentru a NU oferi soluții imediate. În loc să „spună răspunsul”, ele conduc copilul spre el.
E o alegere etică din partea dezvoltatorilor, un semn că tehnologia nu trebuie să înlocuiască efortul, ci să-l stimuleze.
Creierul, mai ales în anii de formare, trebuie provocat constant, exact ca un mușchi. Cu cât e pus la treabă mai des, cu atât devine mai eficient în procesarea informației și în consolidarea memoriei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.