Daniel David, despre olimpiadele școlare la clasele I-IV în 2025: Participarea la astfel de concursuri poate stimula „prea devreme o industrie a meditațiilor”
„Adevărul este că ministerul nu a organizat olimpiade școlare pentru clasele I-IV nici anul trecut (2024), așa că nu este chiar o premieră”, a precizat ministrul Daniel David pe blogul personal. Cu toate acestea, decizia din 2025 vine cu o asumare mai fermă, având la bază o serie de principii educaționale clare.
Ministrul a punctat importanța construćției temeinice a bazelor educației în clasele primare: „În clasele I-IV, important este să construim elementele de bază ale competențelor-cheie. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit.”
Una dintre preocupările centrale ale Ministerului este impactul negativ pe care olimpiadele îl pot avea asupra ritmului natural de învățare al copiilor.
„Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al competențelor-cheie”, a explicat ministrul.
De asemenea, Daniel David a reamintit că evaluările în clasele primare au fost reformulate pentru a reduce segregarea și presiunea asupra elevilor: „Am înlocuit la nivelul învățământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative, tocmai pentru a nu produce prea devreme segregare între copii și afectarea stimei de sine.”
Chiar dacă olimpiadele naționale nu vor fi organizate, ministrul subliniază că școlile au libertatea de a organiza concursuri locale sau regionale, cu condiția ca acestea să fie congruente cu politicile ministerului.
„Ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naționale asumate autonom și responsabil de școală (cu consultarea părinților), congruente însă cu politicile ministerului și monitorizate de acesta”, a precizat acesta.
Aceste concursuri pot deveni parte a unui portofoliu educațional mai extins, dar nu vor avea greutatea sau mesajul unei olimpiade organizate de minister. De asemenea, ministrul a amintit de evaluările obligatorii de la clasele a II-a și a IV-a, care ar trebui utilizate mai atent în procesul de învățare personalizată a elevilor.
Decizia de a nu organiza olimpiade școlare pentru clasele I-IV în 2025 reflectă o viziune axată pe dezvoltarea armonioasă și echilibrată a copiilor.
„Hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade”, a concluzionat ministrul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Dacă vorbim despre familii numeroase, cele cu trei sau...