Daniel David, despre olimpiadele școlare la clasele I-IV în 2025: Participarea la astfel de concursuri poate stimula „prea devreme o industrie a meditațiilor”
Data publicării:
Ministerul Educației a luat decizia de a nu organiza olimpiade școlare pentru elevii din clasele I-IV în anul 2025. Ministrul Daniel David a subliniat că măsura este fundamentată de argumente psihoeducaționale și de dorința de a prioritiza dezvoltarea competențelor-cheie în ritmul fiecărui copil. De asemenea, el susține că participarea la astfel de concursuri poate stimula „prea devreme o industrie a meditațiilor” .

„Adevărul este că ministerul nu a organizat olimpiade școlare pentru clasele I-IV nici anul trecut (2024), așa că nu este chiar o premieră”, a precizat ministrul Daniel David pe blogul personal. Cu toate acestea, decizia din 2025 vine cu o asumare mai fermă, având la bază o serie de principii educaționale clare.

Ministrul a punctat importanța construćției temeinice a bazelor educației în clasele primare: „În clasele I-IV, important este să construim elementele de bază ale competențelor-cheie. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit.”

CITEȘTE ȘI „Dacă nu eşti atent, te mut în prima bancă”, replica profesorilor va deveni istorie. Schimbări în școli: Elevii vor sta în cerc și își vor schimba des colegul de bancă

Prevenirea presiunii premature

Una dintre preocupările centrale ale Ministerului este impactul negativ pe care olimpiadele îl pot avea asupra ritmului natural de învățare al copiilor.

„Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al competențelor-cheie”, a explicat ministrul.

De asemenea, Daniel David a reamintit că evaluările în clasele primare au fost reformulate pentru a reduce segregarea și presiunea asupra elevilor: „Am înlocuit la nivelul învățământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative, tocmai pentru a nu produce prea devreme segregare între copii și afectarea stimei de sine.”

VEZI ȘI Universitățile din România ar putea elimina examenele de admitere. Daniel David susține inițiativa: „Sunt împotriva examenelor de cunoștințe de specialitate! Asta stimulează meditațiile”

Concursuri locale, o alternativă flexibilă

Chiar dacă olimpiadele naționale nu vor fi organizate, ministrul subliniază că școlile au libertatea de a organiza concursuri locale sau regionale, cu condiția ca acestea să fie congruente cu politicile ministerului.

„Ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naționale asumate autonom și responsabil de școală (cu consultarea părinților), congruente însă cu politicile ministerului și monitorizate de acesta”, a precizat acesta.

Aceste concursuri pot deveni parte a unui portofoliu educațional mai extins, dar nu vor avea greutatea sau mesajul unei olimpiade organizate de minister. De asemenea, ministrul a amintit de evaluările obligatorii de la clasele a II-a și a IV-a, care ar trebui utilizate mai atent în procesul de învățare personalizată a elevilor.

Un pas spre echilibru educațional

Decizia de a nu organiza olimpiade școlare pentru clasele I-IV în 2025 reflectă o viziune axată pe dezvoltarea armonioasă și echilibrată a copiilor.

„Hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade”, a concluzionat ministrul.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social

Articole similare

Află câți copii are cea mai mare familie din lume!

Dacă vorbim despre familii numeroase, cele cu trei sau...



Cele mai noi articole

Top citite
Cele șapte comportamente ale copilului fericit. Specialist: „Aceste atitudini îți arată că micuțul tău crește puternic și plin de bucurie” / FOTO: freepik.com @senivpetro

Cele șapte comportamente ale copilului fericit. Specialist: „Aceste atitudini îți arată că micuțul tău crește puternic și plin de bucurie"

Abilitățile pe care trebuie să le învețe copiii până la 5 ani: Psihologii explică părinților cum să le predea și cum să le dezvolte / FOTO: freepik.com @freepik

Abilitățile pe care trebuie să le învețe copiii până la 5 ani: Psihologii explică părinților cum să le predea și cum să le dezvolte

Proasta dispoziție la copil, un semn al inteligenței, conform unei cercetări: Cum un „morocănos” poate dezvolta o gândire obiectivă și abilități cognitive remarcabile / FOTO: freepik.com @bilanol

Proasta dispoziție la copil, un semn al inteligenței, conform unei cercetări: Cum un „morocănos” poate dezvolta o gândire obiectivă și abilități cognitive remarcabile

Dacă spui aceste expresii când vorbești cu copilul, va avea o personalitate puternică și autentică / FOTO: freepik.com @prostooleh

Dacă spui aceste expresii când vorbești cu copilul, va avea o personalitate puternică și autentică

pixel