„De ce 30 de elevi într-o clasă ar fi ceva grav?” Ministrul Daniel David susține că asta e normalitatea europeană. Dar ce înseamnă cu adevărat pentru copilul tău această aglomerație în școli?
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Invitat recent la Digi24, ministrul Educației, Daniel David, a vorbit despre tema limitelor de elevi per clasă. 

„Așa cum și în Italia avem clase cu 30 de elevi, cum și în Germania avem clase cu 30 de elevi, da, vom ajunge și în țară să avem clase cu 30 de elevi. Cum am avut, surprinzător, în România, că lumea uită, și până în 2020. ”, a spus ministrul la Digi 24.

Mesajul a venit în contextul dezbaterilor publice privind calitatea educației și presiunea resurselor din școli. Potrivit ministrului, nu e nimic alarmant în acest prag numeric. Ba chiar, spune el, discuțiile despre posibilele limite sunt arbitrare și menite mai degrabă să genereze zgomot decât soluții reale:

„Dacă începem să venim cu limite puse, așa, arbitrar, de ce 30 ar fi ceva grav, când și alte țări au limita de 30, când și noi am avut limita asta, de exemplu, la liceu, de 30, până în 2020? Vă dați seama că discuțiile sunt pur și simplu pentru a genera discuții. Nu sunt discuții serioase”, mai spune Daniel David.

CITEȘTE ȘI Ministrul Daniel David cheamă elevii, studenții și profesorii la elaborarea metodologiilor: „Nu se distruge educația. Se distrug mecanismele proaste din educație”

Dar nu e România altfel? De ce comparația cu Germania sau Italia nu liniștește pe nimeni

Când ministrul Educației invocă exemplul Germaniei sau Italiei, pare că încearcă să valideze decizia printr-un apel la „normalitatea europeană”. Însă mulți părinți, profesori și psihologi educaționali ar spune că, înainte de a compara cifre, trebuie să comparăm și infrastructura, resursa umană și sistemul de sprijin din spatele acelor cifre.

Clasele de 30 de elevi din Germania sunt adesea asistate de un al doilea cadru didactic, au dotări tehnologice, spații generoase și politici clare de sprijin individual. În România, o astfel de clasă poate însemna 30 de copii înghesuiți într-un spațiu de 40 de metri pătrați, cu un singur profesor care face față cum poate.

Un pas înapoi? Sau doar revenirea la „vechea normalitate”?

În realitate, ceea ce se propune nu este o noutate, ci revenirea la situația de dinainte de pandemie, când plafonul de 30 de elevi era deja practicat. Diferența este că, în acești ultimi ani, părinții și profesorii au început să spere că poate... poate vom învăța ceva din criză.

Poate vor fi clase mai mici. Poate vom investi mai mult în fiecare copil, nu doar în medii și statistici.

Declarațiile ministrului sunt, așadar, o confirmare că acel „poate” s-a închis. Cel puțin pentru moment.

Ce pierdem când avem prea mulți într-o clasă?

Studiile internaționale arată că dimensiunea clasei influențează performanța, mai ales în ciclurile primare, unde copiii au nevoie de atenție personalizată. Un profesor care are 30 de elevi poate corecta teme, dar cu greu poate interveni diferențiat, poate observa semnele anxietății, poate oferi feedback real.

Psihologii educaționali atrag atenția că în clase mari cresc șansele ca:

copiii timizi sau cu dificultăți de învățare să treacă neobservați,

climatul clasei să devină mai puțin prietenos,

profesorii să fie copleșiți și să adopte metode standardizate, în defavoarea celor adaptate nevoilor diverse.

Ministrul David: „Limita de 30 nu e un capăt de lume. E o realitate firească”

Dincolo de percepția publică, Daniel David insistă că limita de 30 de elevi nu trebuie demonizată. El vede această schimbare ca parte a unui efort mai amplu de reorganizare a sistemului, în care discuțiile emoționale nu ar trebui să devină politici educaționale:

„Discuțiile sunt pur și simplu pentru a genera discuții. Nu sunt discuții serioase”.

Ministrul pare convins că o clasă de 30 de elevi nu e, în sine, o problemă. Problema ar fi, mai degrabă, lipsa de consistență în discursul public și lipsa de asumare a unei direcții clare.

VEZI ȘI:

Daniel David, despre finanțarea domeniului educației: „Dacă pui bani într-un sistem nereformant, nu faci decât să amplifici anomaliile”

Ministrul Daniel David, mesaj către cadrele didactice: „Dacă nu interveneam acum, cred, sincer, văzând unele reacţii din sistem, că şcoala nu mai putea fi salvată de ea însăşi”

„Omor calificat sub masca reformei Educației”: Prof. Cătălin Zaman, director de școală, mesaj către ministrul Educației: „Nu pot să tac! De ce mințiți? De ce nu spuneți oamenilor adevărul?”

Simion Hăncescu (FSLI) avertizează că zeci de mii de copii vor rămâne fără profesori în toamnă: „Acea învățătoare, care ia 5.000 lei pentru norma de bază, cum credeți că va accepta să ia 2.500?”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

„Omor calificat sub masca reformei Educației”: Prof. Cătălin Zaman, director de școală, mesaj către ministrul Educației: „Nu pot să tac! De ce mințiți? De ce nu spuneți oamenilor adevărul?”

Florian Lixandru, despre acoperirea cadrelor cu profesori calificați: „În viitorul apropiat ne vom confrunta cu o lipsă în ceea ce privește personalul didactic la această materie”

Evaluarea Națională ar putea DISPĂREA complet! Ministrul Daniel David: „NU este corectă”

Violeta, fiica Andreei Marin și a lui Ștefan Bănică Jr, performanță excepțională obținută la Bacalaureat

pixel