De ce învățăm mai mult și mai bine când suntem copii? Un studiu arată secretul din spatele capacității uimitoare de a deprinde între 2 și 10 ani
Data publicării:
Un nou studiu arată secretul din spatele capacității noastre uimitoare de a învăța în copilărie.

Emoția și curiozitatea, împreună cu neurotransmițătorii, sunt responsabilii pentru această performanță. Cercetările recente dezvăluie că între vârsta de 2 și 10 ani, un neurotransmițător esențial pentru dezvoltarea învățării atinge punctul maxim de concentrație în creierul nostru. Acest fenomen face ca această perioadă să fie cea mai prolifică în ceea ce privește învățarea de calitate.

Profesorul de psihobiologie de la Universitatea Complutense din Madrid, Manuel Martín-Loeches, arată că succesul în învățare depinde în mare măsură de stimulii la care suntem expuși. El explică că „recompensele și stimulii pozitivi generează un ton emoțional care facilitează procesul de învățare și memorare”. De asemenea, el subliniază că noutatea are un rol esențial în procesul de învățare, deoarece suntem atrași de explorare în copilărie, când totul este nou pentru creierul nostru. Cu trecerea timpului, această capacitate de a asimila informații noi scade, deoarece, așa cum afirmă specialistul, „nu mai suntem asemenea bureților la maturitate”.

Totuși, un alt aspect important dezvăluit de cercetări este că învățarea unei noi limbi devine tot mai dificilă după vârsta de 10 ani. Acest fenomen se datorează pierderii neuroplasticității, conform unui studiu condus de Steven Pinker de la Universitatea Harvard. Astfel, învățarea limbilor străine poate deveni o provocare mai mare după această vârstă, subliniind importanța expunerii timpurii la aceste cunoștințe pentru dezvoltarea competențelor lingvistice.

Noutatea și entuziasmul

SURSA FOTO: freepik.com @user850788

Cercetările au dezvăluit că noutatea este un factor de mare importanță care ne alimentează dorința de a învăța și de a ne dezvolta constant. Acest fenomen face ca învățarea să fie mai fluidă și mai eficientă în copilărie, însă acesta nu este singurul aspect în joc.

Profesorul Martín-Loeches a adus în discuție conexiunile neuronale și cum acestea pot fi consolidate sau pierdute pe parcursul vieții. El subliniază că „la vârste mai fragede, avem un număr mai mare de neuroni și conexiuni disponibile, dar acestea pot fi eliminate dacă nu sunt folosite, iar când le utilizăm, ele devin mai puternice”.

Pentru a simplifica, suntem atrași și entuziasmați de tot ceea ce este nou, iar această pasiune ne motivează să învățăm. Această abilitate este mai pronunțată în copilărie, dar continuarea învățării și explorării în viața adultă contribuie întotdeauna la menținerea creierului nostru în formă. Acest lucru asigură că conexiunile neuronale rămân active și că suntem întotdeauna pregătiți să înfruntăm noi provocări și să ne dezvoltăm continuu.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Dezvoltare intelectuala

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Dacă părinții ți-au spus aceste 3 lucruri în copilărie, te-au pregătit să eșuezi ca bărbat

Tragedie cumplită în Vinerea Mare, după ce un băiat de 7 ani a primit ouă de ciocolată de la fosta iubită a tatălui: „Paște fericit!”

Ce și-ar dori cu adevărat profesorii să știe părinții: 15 adevăruri care pot schimba relația familie-școală

Locurile de muncă cele mai amenințate de inteligența artificială în următorii 20 de ani, potrivit experților

pixel