De ce învățăm mai mult și mai bine când suntem copii? Un studiu arată secretul din spatele capacității uimitoare de a deprinde între 2 și 10 ani
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Dezvoltare intelectuala
Un nou studiu arată secretul din spatele capacității noastre uimitoare de a învăța în copilărie.

Emoția și curiozitatea, împreună cu neurotransmițătorii, sunt responsabilii pentru această performanță. Cercetările recente dezvăluie că între vârsta de 2 și 10 ani, un neurotransmițător esențial pentru dezvoltarea învățării atinge punctul maxim de concentrație în creierul nostru. Acest fenomen face ca această perioadă să fie cea mai prolifică în ceea ce privește învățarea de calitate.

Profesorul de psihobiologie de la Universitatea Complutense din Madrid, Manuel Martín-Loeches, arată că succesul în învățare depinde în mare măsură de stimulii la care suntem expuși. El explică că „recompensele și stimulii pozitivi generează un ton emoțional care facilitează procesul de învățare și memorare”. De asemenea, el subliniază că noutatea are un rol esențial în procesul de învățare, deoarece suntem atrași de explorare în copilărie, când totul este nou pentru creierul nostru. Cu trecerea timpului, această capacitate de a asimila informații noi scade, deoarece, așa cum afirmă specialistul, „nu mai suntem asemenea bureților la maturitate”.

Totuși, un alt aspect important dezvăluit de cercetări este că învățarea unei noi limbi devine tot mai dificilă după vârsta de 10 ani. Acest fenomen se datorează pierderii neuroplasticității, conform unui studiu condus de Steven Pinker de la Universitatea Harvard. Astfel, învățarea limbilor străine poate deveni o provocare mai mare după această vârstă, subliniind importanța expunerii timpurii la aceste cunoștințe pentru dezvoltarea competențelor lingvistice.

Noutatea și entuziasmul

SURSA FOTO: freepik.com @user850788

Cercetările au dezvăluit că noutatea este un factor de mare importanță care ne alimentează dorința de a învăța și de a ne dezvolta constant. Acest fenomen face ca învățarea să fie mai fluidă și mai eficientă în copilărie, însă acesta nu este singurul aspect în joc.

Profesorul Martín-Loeches a adus în discuție conexiunile neuronale și cum acestea pot fi consolidate sau pierdute pe parcursul vieții. El subliniază că „la vârste mai fragede, avem un număr mai mare de neuroni și conexiuni disponibile, dar acestea pot fi eliminate dacă nu sunt folosite, iar când le utilizăm, ele devin mai puternice”.

Pentru a simplifica, suntem atrași și entuziasmați de tot ceea ce este nou, iar această pasiune ne motivează să învățăm. Această abilitate este mai pronunțată în copilărie, dar continuarea învățării și explorării în viața adultă contribuie întotdeauna la menținerea creierului nostru în formă. Acest lucru asigură că conexiunile neuronale rămân active și că suntem întotdeauna pregătiți să înfruntăm noi provocări și să ne dezvoltăm continuu.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Mai mulți elevi în clasă! Guvernul Bolojan pregătește schimbări importante în Educație: Crește și norma didactică cu 10%

„Am ajuns să fim bone, nu dascăli!” După 24 de ani în învățământ, o profesoară demisionează: „Noua generație de părinți a distrus orice urmă de respect pentru educație”

Daniel David, anunț de ultimă oră pentru toți profesorii: „Valoare la plata cu ora se schimbă!”

Ministrul Educației: „Oamenii care stau sunt plătiți pentru opt ore, nu sunt plătiți pentru 3,6 ore. Sunt plătiți pentru 40 de ore, nu pentru 18”

pixel