De ce nu se tem băieții de matematică, dar fetele da? Răspunsul nu e despre inteligență
Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Educatie
Studiile recente arată că fetele nu sunt mai puțin talentate la matematică, ci mai puțin încrezătoare. Le este teamă să greșească, să iasă în față, să pară „ciudate” pentru că le place matematica. Iar această teamă prinde rădăcini devreme, chiar din clasele primare, alimentată de așteptări, stereotipuri și lipsa unui sprijin clar din partea celor din jur.

Studiile platformei Monk indică un autoconcept matematic mai ridicat la băieți (6,88) decât la fete (5,94), deși abilitatea reală este egală – după cum subliniază Maria Gaspar, Președinta Olimpiadelor din Spania.

 

SURSA FOTO: Freepik.com@gpointstudio

Citește și „Ăștia sunt oameni care NU au ce căuta în învățământ!” Lavinia Stan, apel către părinți: „Este noaptea minții! Copilul NU poate învăța când e supus unui așa bombardament!

70% dintre băieți și 60% dintre fete afirmă că se bucură de matematică.

Participarea la competiții

La olimpiade matematice, mai mulți băieți decât fete participă și avansează către etapele superioare – iar acest dezechilibru nu reflectă o diferență de talent, ci de atitudine.

Fetele tind să evite problemele complexe din competiții: le pot considera consumatoare de timp și riscante atunci când există alte priorități (ex. examene curente). În plus, ele pot resimți teama de eșec mai acut și evită să se autorezumeze .

Cum ajutăm fetele să-și valorifice potențialul

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik

Acceptarea eșecului ca parte a învățării

Învățarea prin greșeli ar trebui promovată, mai ales la fetele care sunt adesea autoexigente. Să înțeleagă că rezultatul, chiar și unul nedorit, este parte a progresului.

Aventura competițiilor

Olmpiadele matematice nu sunt doar concursuri – sunt oportunități de explorare și descoperire a pasiunii pentru subiect. Maria Gaspar spune că exită pentru a ajuta fetele să spargă barierele și să își depășească fricile hola.com.

Normalizarea talentului matematic

Trebuie diminuat sentimentul că o fată „foarte bună la mate” este percepută ca „ciudată” – atât în școală, cât și acasă .

Sprijin din partea adulților

Atât colegii, cât și părinții și profesorii au rolul de a încuraja, de a recompensa curajul în asumarea problemelor complexe și de a reseta stereotipurile despre cine poate fi bun la matematică.

Fetelor nu le lipsește capacitatea, ci încrederea și motivația în contexte provocatoare.

Profesorii și părinții au un rol-cheie în creșterea autoconceptului și al implicării prin:

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik

Acceptarea greșelilor,

Invitarea în competiții,

Combaterea stereotipurilor,

Oferirea de suport emoțional și academic.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

„Ăștia sunt oameni care NU au ce căuta în învățământ!” Lavinia Stan, apel către părinți: „Este noaptea minții! Copilul NU poate învăța când e supus unui așa bombardament!”

Câți bani mai dăm la un botez în 2025, conform unui sondaj informal făcut în mai multe grupuri online de părinți: Sumele cel mai frecvent oferite, ca să nu „dea prost”

„Cred că m-a turnat cineva!” Elev, prins cu ochelari smart la proba a doua a Bacalaureatului. După ce a fost scos din sală, a răbufnit pe internet: „Sper să picați toți!”

„Mai bine se termină anul școlar pe 1 iunie!” Tot mai mulți părinți, revoltați pe „simulacru de educație” din iunie: „Un fiasco total! Copiii suferă inutil”

pixel