Ecranele, „babysitterul” generației Alpha. Un studiu recent arată o situație alarmantă
Data publicării:
În timpul vacanței de vară, numeroase familii se găsesc în situația de a-și ghida copiii pe parcursul întregii zile. În ciuda faptului că această perioadă înseamnă pentru cei mici distracție la piscină și alături de prieteni, există o mulțime de momente în care timpul liber este ocupat cu lungi sesiuni petrecute în fața ecranelor acasă.

În aceste cazuri, dispozitivele digitale au devenit o „bonă a generației Alpha”, oferind o alternativă captivantă, dar care necesită găsirea unui echilibru cu activitățile offline.

În căutarea unor momente de liniște sau pentru a-i distra pe cei mici, părinții se bazează deseori pe aceste dispozitive tehnologice, cu atât mai mult în perioada verii. În conformitate cu cercetarea intitulată „De la Alpha la Z: Educația Generațiilor Digitale”, realizată de Qustodio, aproape jumătate (48%) dintre părinții cu copii cu vârste între 5 și 15 ani recunosc că întâmpină dificultăți în a gestiona timpul petrecut în fața ecranelor, cu această cifră în creștere constantă, mai ales în cazul părinților mai tineri. În general, 80% dintre părinți, indiferent de grupa de vârstă, consideră că este important să supravegheze timpul pe care copiii îl petrec în fața ecranelor. În plus, utilizarea prelungită a dispozitivelor sau timpul petrecut în fața ecranelor cauzează conflicte săptămânale sau chiar zilnice în mai mult de jumătate (49%) dintre gospodăriile intervievate, comparativ cu doar 11% dintre familiile care susțin că ecranele sau dispozitivele nu provoacă niciodată dispute în cadrul locuinței lor.

Strategii pentru a utiliza responsabil tehnologia

2. -imagine fara descriere- (ecranele--babysitterul-generatiei-alpha--un-studiu-recent-arata-o-situatie-alarmanta-2_69461700.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com 

Pentru a aborda această provocare, experții de la Qustodio vin în ajutorul familiilor cu câteva strategii cheie, menite să promoveze o utilizare responsabilă a tehnologiei și să găsească un echilibru armonios între lumea online și cea offline în timpul verii:

Stabilirea unor programe de utilizare a ecranelor. Un pas esențial pentru a gestiona utilizarea tehnologiei este să stabiliți programe clare pentru fiecare dispozitiv, astfel încât să se evite excesele. Este important să conștientizați că tehnologia poate aduce beneficii, însă este esențial să o folosiți în mod rațional și să creați o structură în această privință.

Promovarea spațiilor comune. A izola copiii în propriile camere poate înlesni utilizarea excesivă a dispozitivelor. Încurajați crearea unor zone comune în casă, unde să petreacă timp alături de familie și să interacționeze în moduri mai autentice. Un studiu realizat de UNICEF subliniază că mulți adolescenți folosesc rețelele sociale pentru a combate sentimentul de singurătate.

Împărtășirea intereselor. Pentru a găsi alternative viabile, este important să cunoașteți pasiunile și preferințele copiilor. Folosiți timpul liber pentru a explora împreună și pentru a descoperi activități sau interese comune, care să ofere o alternativă distractivă și interactivă, fără a depinde de tehnologie.

Explorarea activităților în aer liber. Încurajați aventurile în natură și petrecerea timpului în aer liber. Conform unui studiu despre beneficiile cognitive ale interacțiunii cu natura, activitățile în aer liber pot ajuta la reducerea stresului mental asociat cu petrecerea excesivă a timpului în interior. Propuneți planuri captivante care să îi inspire pe copii să se bucure de momente offline într-un mediu plin de natură.

Modelarea comportamentului de către părinți. Dacă adulții sunt mereu conectați, este de așteptat ca și copiii să urmeze acest exemplu. Evitați să faceți din tehnologie soluția unică la plictiseală. Vacanțele sunt o ocazie ideală pentru a vă deconecta și pentru a-i învăța pe copii să găsească alternative distractive. Bucurați-vă de timpul petrecut în familie fără a recurge la ecrane.

Stabilirea momentelor offline. Este important ca familia să identifice momentele cheie în care să se deconecteze, evitând verificarea notificărilor în timpul meselor sau preocupările cu e-mailurile urgente în timpul zilei petrecute împreună. A găsi echilibrul în utilizarea tehnologiei în contextul familial poate aduce beneficii semnificative pentru toată familia.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Comportamente si Emotii
Tagurile articolului: copil  ecrane  ecrane copii  parinti  studiu ecrane copii 

Articole similare

”Te urăsc!”. Două cuvinte care dor ca un junghi în inimă

Cuvintele au puterea de a construi, dar și de a...

Cum să îi dezvolți copilului sentimentul de încredere

Încrederea în sine este unul dintre cele mai importante...



Cele mai noi articole

Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel