Educația nu este un produs, ci un proces. TEORIA sociologului Zygmunt Bauman
Data publicării:
Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Recomandari si sfaturi
Potrivit lui Zygmut Bauman, în această nouă modernitate lichidă, învățarea pe tot parcursul vieții este singura soluție împotriva educației de unică folosință.

În ultimele decenii s-a consolidat tendința de a valorifica și considera educația ca produs și nu ca proces. Potrivit lui Zygmunt Bauman, acest lucru se datorează nerăbdarii oamenilor modernității lichide, unde bucuria rapidă a lucrurilor a devenit principala nevoie.

Zygmunt Bauman: educația în ”modernitatea lichidă”

Zygmunt Bauman a fost un sociolog și filozof polonez care și-a concentrat studiile pe diverse probleme sociale, cum ar fi modernitatea și globalizarea. Dintre diversele contribuții ale lui Bauman, cea mai cunoscută este, cu siguranță, a fi inventat conceptul de modernitate lichidă.

Modernitatea lichidă se referă la schimbarea constantă a societăților, inconsecvența și instabilitatea vieții la toate nivelurile. Într-un cadru similar, individualitatea iese în prim-plan, în detrimentul simțului de comunitate și de apartenență.

În zilele noastre, oamenii trăiesc momentul și evadează de ceea ce necesită mult timp și efort pentru a realiza, mai ales atunci când nu ești 100% sigur că poți reuși. Cu alte cuvinte, căutăm programe pe termen scurt al căror succes ni se pare sigur.

În contextul modernității lichide, sistemul de învățământ formal își pierde credibilitatea. Rețeta succesului este să fii tu însuți, nu să fii ca toți ceilalți.

În acest context, se impune tendința de a evada din educația formală a școlilor și universităților, pentru a evita o presupusă educație care îi învață pe toți să fie egali. Bărbații și femeile modernității lichide aspiră să-și evidențieze virtuțile și cunoștințele în afara sistemului educațional formal.

2. Fotografie... (pexels-julia-m-cameron-4144222_80633600.jpg)

Foto: Julia M. Cameron/ Pexels

Scopul educației

Într-o societate în care cunoașterea și educația și-au pierdut nu doar utilitatea, ci și sensul, valoarea învățării este conceptualizată ca un produs care ar trebui să ne servească pentru a supraviețui, nu a cunoaște.

În fața acestei situații, Bauman respinge educația de unică folosință și pledează pentru educația pe tot parcursul vieții, adică învățarea constantă pe tot parcursul vieții. În plus, filosoful exprimă importanța educării dorinței de a învăța: cu cât știu mai mult, cu atât vreau să știu mai mult.

Sociologul deleagă această responsabilitate profesioniștilor din educație, cadrelor didactice, subliniind totodată că scopul educației trebuie să fie orientat spre construirea unor noi cetățeni, departe de influențele economice.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Mai mulți elevi în clasă! Guvernul Bolojan pregătește schimbări importante în Educație: Crește și norma didactică cu 10%

„Am ajuns să fim bone, nu dascăli!” După 24 de ani în învățământ, o profesoară demisionează: „Noua generație de părinți a distrus orice urmă de respect pentru educație”

„Și profesorii au drepturi și trebuie să facă meditații!” Mesajul clar al ministrului Daniel David. Cere patru condiții

„Crește norma didactică cu 2 ore!” Premierul Ilie Bolojan, anunț pentru profesori: „Statul va face niște economii care vor fi redirecționate tot către zona de educație”

pixel