Întrebarea pe care să nu o adresezi copiilor atunci când se întorc de la școală, potrivit psihologului
Data publicării:
Există o întrebare pe care majoritatea părinților o pun copiilor atunci când se întorc de la școală. Psihologul american Pamela Li sfatuiește părinții ca această întrebare să nu fie adresată niciodată copiilor dacă  se vrea ca aceștia să să se simtă înțeleși și să se deschidă o comunicare eficientă părinte-copil.  

La finalul unei zile lungi de școală, mulți părinți simt nevoia să afle cum a fost ziua copilului lor. Este o curiozitate naturală, născută din grijă și dorința de a fi conectați la viața celui mic. Întrebarea standard pe care mulți o folosesc este: „Cum a fost la școală?”/

Potrivit psihologilor, această întrebare nu este cea mai potrivită și poate chiar să îngreuneze comunicarea dintre părinte și copil.

Potrivit psihologului Pamela Li, întrebarea „Cum a fost astăzi?” sau „Ce ai făcut la școală?”, sunt de evitat pentru că cei mici le vor considera a fi întrebări superficiale.

„La aceste întrebări foarte generale, copiii răspund doar „totul este bine” sau „nu-mi amintesc” sau „nu știu”, pentru că mintea lor are nevoie de o pauză. În consecință, medicul îi sfătuiește pe părinți să afle cum a decurs ziua de școală a copiilor lor punându-le întrebări mai specifice.

De ce nu funcționează întrebarea „Cum a fost la școală?”

Această întrebare, aparent simplă și bine intenționată, este prea vagă și poate fi percepută ca o „presiune” pentru copil.

La sfârșitul unei zile pline de activități, un copil s-ar putea simți copleșit să își reamintească toate detaliile sau să găsească un mod de a rezuma întreaga experiență.

De aceea, multe răspunsuri sunt scurte și generale, de tipul „Bine” sau „Nu știu”, ceea ce poate frustra părintele și poate închide comunicarea.

Întrebări de pus după o zi la școală

Dr. Li sugerează ca părinții să își manifeste inters pentru experiențele pe care le-au avut copiii la școală adresându-le întrebări provocatore de discurs precum: 

În locul întrebării „Cum a fost la școală?”, psihologul sugerează să adresezi întrebări care să deschidă discuția și să le ofere copiilor oportunitatea de a reflecta asupra unor momente specifice. Iată câteva exemple de întrebări care pot încuraja o conversație mai profundă și mai relaxată:

1. Foto: Free... (intrebarea-pe-care-sa-nu-o-adresezi-copiilor-atunci-cand-se-intorc-de-la-scoala--potrivit-psihologului_62790300.jpg)

Foto: Freepik@freepik

„Ce ți-a plăcut cel mai mult astăzi?” – Aceasta încurajează copilul să își amintească momentele pozitive și să împărtășească ceea ce l-a bucurat.

„A fost ceva amuzant ce s-a întâmplat azi?” – Umorul poate fi un punct de plecare bun pentru a-i face pe copii să se deschidă și să povestească.

„Care a fost provocarea cea mai mare astăzi?” – Îi ajută pe copii să își exprime eventualele dificultăți sau frustrări și să își elibereze tensiunile acumulate.

„Ai descoperit ceva nou astăzi?” – Îi determină pe copii să reflecteze asupra lucrurilor învățate sau a experiențelor noi.

„Cu cine ai petrecut cel mai mult timp în pauză?” – O astfel de întrebare poate deschide o conversație despre prieteni, relații și dinamica socială la școală.

Potrivit medicului, cu aceste întrebări foarte specifice, copiii ar trebui să se poată deschide spre dialog și să împărtășească cu detalii ceea ce s-a întâmplat la școală în ziua respectivă.

Deși întrebarea „Cum a fost la școală?” poate părea o modalitate firească de a începe o conversație, ea nu este întotdeauna cea mai eficientă pentru a încuraja copiii să vorbească despre ziua lor.

În schimb, este mai util să pui întrebări specifice și să le oferi copiilor timp pentru a se relaxa și a reflecta. Cu o abordare mai atentă și mai empatică, vei reuși să creezi un mediu în care copilul tău să se simtă confortabil să își exprime gândurile și sentimentele.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Comportamente si Emotii

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!” / FOTO: freepik.com @kegfire5

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!”

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine” / FOTO: freepik.com @Petro Seniv 888

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine”

Foto: Freepik @proostoleh

Vârsta la care se poate identifica ce talent are un copil

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent” / FOTO: Instagram@BiancaAndreica

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica: „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent”

pixel