Lecția în trei pași propusă de metoda Montessori pentru a învăța vocabularul
Data publicării:
În lumea captivantă a Pedagogiei Montessori, „lecția în trei pași” reprezintă un instrument fascinant pentru cultivarea independenței și învățarea adaptată ritmului fiecărui copil. Inspirată de Edouard Seguin, cu o notă personală adăugată de María Montessori, această abordare este menită să îmbogățească vocabularul elevilor într-un mod captivant.

Primul pas al lecției este introducerea, un moment în care se deschide ușa către nou și intrigant. Apoi, intrăm în practică, oferind elevilor oportunitatea de a explora și de a se conecta cu materialul în mod practic. Finalul constă în recapitulare, consolidând astfel cunoștințele proaspete.

Această metodă accentuează autonomia elevului, o temă recurentă în universul Montessori. După ce s-au familiarizat cu materialul, elevilor li se prezintă limbajul și vocabularul, provocându-i să exploreze și mai adânc. Cuvintele devin o provocare, trebuie să fie concise și precise, menite să mențină interesul și să stimuleze gândirea creativă.

Citește și „Legea” efortului maxim: De ce copiilor le place să care lucruri grele sau mai mari decât ei?

Introducerea

În etapa inaugurală, cunoscută sub numele de „introducere”, materialul devine protagonistul, prezentat cu claritate și un strop de farmec atât pentru băieți, cât și pentru fete.

Focalizându-ne pe dezvoltarea vocabularului, ne ocupăm de denumirea fiecărui obiect. Ghidul sau profesorul asociază cuvinte cu materialul specific, indicându-l și încurajând elevul să conecteze termenii cu senzațiile senzoriale pe care le experimentează în timpul lucrului cu respectivul material.

Antrenament

În etapa a doua, cunoscută sub denumirea de „antrenament”, se deschide o fereastră pentru ca elevul să se angajeze independent cu materialul prezentat anterior. Este timpul să exploreze și să descopere pe cont propriu.

Ghidul sau profesorul îl îndeamnă pe elev să identifice fiecare nume, contribuind astfel la memorarea pe termen scurt și lung prin stabilirea unei conexiuni semnificative între obiect și cuvânt.

Această fază devine mai eficientă atunci când implicăm mai multe simțuri, cum ar fi atingerea și activitatea fizică, deoarece mișcarea stimulează și memoria kinestezică. Astfel, învățarea devine o experiență holistică, cu fiecare senzație și mișcare contribuind la formarea amintirilor durabile ale procesului educativ.

Recapitularea

În etapa finală, denumită „recapitulare”, se face un pas înapoi pentru a consolida ceea ce a fost învățat înainte.

Aici, ne amintim vocabularul, cuvintele care au fost explorate în cele două etape anterioare. Este un moment deosebit de captivant, unde ghidul sau profesorul își asumă rolul de a verifica dacă vocabularul abordat a fost înțeles și asimilat corect de către elev.

În această etapă, conceptele parcurse sunt încă o dată subliniate, oferind elevului o șansă de a-și consolida cunoștințele și de a confirma înțelegerea lor. Este un moment de triumf și evaluare, unde fiecare cuvânt învățat devine o piatră de temelie solidă în edificiul cunoașterii.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Dezvoltare intelectuala
Tagurile articolului: copii  elev  maria montessori  montessori  parinti 

Articole similare


Cele mai noi articole

Vârsta la care se poate identifica ce talent are un copil

Identificarea talentului unui copil este una dintre...


Top citite
Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine” / FOTO: freepik.com @Petro Seniv 888

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine”

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!” / FOTO: freepik.com @kegfire5

Efectul Mozart, dezmințit de mai multe studii! Cercetători: „Nu trebuie să ne așteptăm ca simpla ascultare a muzicii să ne facă copiii mai deștepți!”

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent” / FOTO: Instagram@BiancaAndreica

Parentingul românesc vs cel englez. Bianca Andreica: „Suntem genul de părinți care vrem să le facem singuri pe toate. Ne bucurăm de ajutorul ocazional, însă îl refuzăm pe cel permanent”

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic” / FOTO: freepik.com @yakobchuk

Copii machiavelici. Studiu internațional revoluționar despre cum această atitudine începe să se formeze încă din școala primară: „Unii dintre ei au un deficit neurologic”

pixel