Ministrul Daniel David propune schimbări în programele școlare: „E mai bine să predai mai puţin, relevant şi bine, decât mult, irelevant şi prost”
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Educația românească se pregătește de o transformare importantă. Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis un mesaj clar în cadrul deschiderii oficiale a conferinței Forumul național al bunelor practici în educație: nu cantitatea contează, ci calitatea.

Schimbarea începe cu noile planuri-cadru pentru liceu, însă aceasta este doar prima piesă dintr-un puzzle mai complex care vizează restructurarea conținuturilor și a modului în care se predă la clasă.

CITEȘTE ȘI Schimbare majoră în liceele din România: Elevii care intră în clasa a IX-a anul viitor vor avea șansa să-și creeze singuri orarul. Marian Staș: „Așa cum e acum la noi acum, nu e la nimeni”

Programe și conținuturi adaptate vremurilor

Daniel David a explicat că după aprobarea planurilor-cadru va urma o etapă importantă: dezvoltarea programelor și a conținuturilor educaționale.

Acestea ar trebui să fie mai relevante, mai bine structurate și mai ușor de asimilat de către elevi.

„După ce vor fi adoptate planurile-cadru, urmează un proces foarte important. Proiectul RECRED, cel pe care îl prezentăm, astăzi, aici, constituie oarecum cadrul în care se vor desfăşura ceilalţi paşi şi, sigur, va asigura şi bugetul pentru multe activităţi care vor fi desfăşurate acolo.

După planurile-cadru, adică după ce ştim ce discipline, câte ore, vom lucra la programe, la conţinuturi.

Programele reprezintă un element cheie, fundamental. Mesajul meu a fost că avem nevoie de conţinuturi mai relevante, mai aerisite şi că este mai bine să predai mai puţin, dar relevant şi bine, decât mai mult, dar irelevant şi prost.

Acolo, principala schimbare va fi legată de faptul că cel puţin 25% din timpul alocat unei discipline va trebui să fie focalizat pe altceva decât o facem în mod obişnuit”, a spus ministrul, conform Agerpres.

Spațiu pentru consolidare și aplicabilitate

O altă noutate adusă în discuție de ministru este introducerea unor activități de consolidare și remediere, în mod sistematic, pentru a ajuta elevii să înțeleagă mai bine ceea ce li se predă.

„După ce ai predat, după ce ai avut ora-lecţie, va trebui să faci consolidare, va trebui să faci activităţi remediale pentru cei care nu au reuşit să ajungă la un nivel acceptabil.

Trei - unde stăm foarte prost, şi anume la modul în care aplici competenţele dobândite la viaţa de zi cu zi. Noi stăm foarte prost la PISA, nu fiindcă nu am avea competenţă, dar competenţele nu au fost gândite pentru utilizarea lor în viaţa de zi cu zi”, a explicat Daniel David.

Legătura cu universitatea și modele internaționale

Pentru a crește coerența întregului parcurs educațional, conținuturile vor fi gândite în colaborare cu profesorii universitari, astfel încât să existe o punte firească între liceu și studiile superioare.

„Aici vom face echipe mixte, vom avea profesori din preuniversitar, profesori din universitar, fiindcă conţinuturile vor trebuie astfel gândite încât să facă legătura şi cu studiile la nivel de universitate pentru absolvenţii de liceu, care vor dori să studieze la nivel de universitate.

Vom avea modele din două-trei ţări, la care noi ne raportăm ca performanţă educaţională, astfel încât să nu mi se poată spune mie sau viitorului ministru: 'Nu putem scoate din conţinuturi - tot ce este acum trebuie să rămână acolo'”, a precizat oficialul.

Manuale moderne, adaptate noilor generații

Manualele nu vor mai fi simple suporturi de text. Ele vor reflecta conținuturile noi și vor îmbina resursele clasice cu tehnologia digitală, inclusiv exerciții interactive și soluții bazate pe inteligență artificială.

„După ce vom avea programele, evident că regândim manualele. Manualele trebuie să fie legate de conţinuturi, trebuie să fie legate de programe.

În zona manualelor, va trebui să luăm două-trei modele care există şi în alte ţări, la care ne raportăm ca performanţă educaţională. Probabil că vom combina varianta clasică cu variantele digitale, cu exerciţii interactive online, gaming, inteligenţă artificială”, a declarat Daniel David.

Formarea profesorilor, parte importantă din schimbare

Reforma nu se oprește la conținut. Ministrul subliniază că și profesorii vor beneficia de formări, astfel încât să poată integra eficient noile abordări în activitatea lor didactică.

„Un al patrulea pas important va fi cel legat de programele de formare pentru profesori, pentru ca aceştia să înveţe cum să predea eficient noile conţinuturi”.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Daniel David, anunț despre salariile profesorilor: „Un ministru nu poate spune altceva. Este atât ilegal, cât şi imoral”

O fetiță de doi ani a căzut de la etajul 11, în timp ce se juca cu bunicul ei, în București: „Acum două zile i-am făcut codițe”

Schimbare majoră în liceele din România: Elevii care intră în clasa a IX-a anul viitor vor avea șansa să-și creeze singuri orarul. Marian Staș: „Așa cum e acum la noi acum, nu e la nimeni”

Norma didactică a profesorilor de sprijin și logopezilor crește la 18 ore din toamnă

pixel