Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO
Adesea, acest argument este folosit pentru a justifica de ce învățarea unei limbi străine sau dezvoltarea unor noi abilități este mai dificilă odată cu înaintarea în vârstă. Însă, un studiu recent realizat de un grup de cercetători de la Universitatea din Copenhaga aduce noi perspective asupra acestui subiect și dezminte acest mit.
Cercetătorii au investigat capacitatea de învățare a două grupuri de vârstă distincte: copii între 6 și 12 ani și adulți între 20 și 45 de ani. Participanții au fost supuși unor teste care evaluau învățarea noilor cunoștințe, viteza de procesare a informațiilor și capacitatea de a-și aminti noile informații în timp.
Rezultatele au fost surprinzătoare și contrar opiniei generale:
Viteza de învățare: Atât copiii, cât și adulții au demonstrat capacități similare în ceea ce privește viteza de învățare a noilor concepte. Adulții s-au descurcat la fel de bine în sarcinile care implicau memorarea informațiilor noi sau învățarea unor abilități practice noi.
Memoria pe termen lung: Diferența majoră observată a fost în capacitatea de retenție a informațiilor pe termen lung. Copiii au avut o rată de uitare mai scăzută decât adulții, ceea ce i-a făcut să pară mai eficienți în învățare pe termen lung. Adulții, deși învățau rapid, uitau mai repede informațiile în lipsa consolidării lor prin repetiție sau practică.
Cercetătorii de la Universitatea din Copenhaga au analizat și cauzele biologice ale acestui fenomen. Potrivit studiului, odată cu înaintarea în vârstă, creierul uman începe să prioritizeze filtrarea informațiilor pe care le consideră importante și ignorarea celor considerate mai puțin relevante. Acest mecanism de filtrare cognitivă este un răspuns natural al creierului care încearcă să eficientizeze procesarea informațiilor, însă are ca efect secundar o rată mai mare de uitare a noilor cunoștințe.
Un alt factor este reprezentat de plasticitatea neuronală, care scade odată cu vârsta. Creierul copiilor are o plasticitate ridicată, ceea ce înseamnă că poate forma noi conexiuni neuronale mai ușor și mai rapid. Totuși, plasticitatea redusă la adulți nu înseamnă că aceștia nu pot învăța, ci doar că procesul necesită mai multă repetiție și consolidare pentru a obține același rezultat.
Foto: Freepik@freepik
Un alt aspect important al studiului a fost analiza motivației și a contextului de învățare. Copiii sunt adesea expuși unui mediu de învățare structurat (școală, cursuri, jocuri educative), unde sunt încurajați și chiar obligați să învețe constant. În schimb, adulții tind să învețe în mod autodidact sau în contexte mai puțin structurate, iar motivația lor este adesea influențată de alte responsabilități și factori de stres.
Cercetătorii au concluzionat că motivația și scopul învățării joacă un rol crucial în succesul acesteia. Când adulții sunt suficient de motivați și au un context adecvat pentru învățare, aceștia pot învăța la fel de bine și de rapid ca și copiii. Acest aspect demontează mitul conform căruia copiii ar avea un avantaj biologic semnificativ în ceea ce privește învățarea.
Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea din Copenhaga aduce o nouă perspectivă asupra procesului de învățare, arătând că diferența principală nu constă în capacitatea de învățare, ci în capacitatea de retenție a informațiilor. În timp ce copiii pot părea mai eficienți datorită capacității lor de a păstra informațiile mai mult timp, adulții învață rapid, însă trebuie să depună mai mult efort pentru a menține acele informații în memorie pe termen lung.
Astfel, mitul conform căruia copiii învață mai bine și mai rapid decât adulții este dezmințit. În schimb, rezultatele studiului sugerează că, prin practică constantă, revizuire și un mediu de învățare potrivit, adulții pot atinge performanțe similare în procesul de învățare.
Este o veste bună pentru toți cei care cred că "nu mai pot învăța lucruri noi" după o anumită vârstă: nu este niciodată prea târziu să înveți, iar creierul uman este capabil să se adapteze și să învețe la orice vârstă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Fenomenul gemenilor care par...