„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Ideea centrală pe baza căreia se dezvoltă pedagogia lui Jean-Jaques Rousseau este de a menține copilul în centrul procesului educațional. Această teorie pedagogică este expusă într-una dintre cele mai cunoscute lucrări ale sale, Emilio, o dell'education (1762), o carte care constituie un tratat filozofic despre natura și educația omului.
Născut la Geneva la 28 iunie 1712, Jean-Jaques Rousseau a fost pedagog, filozof, muzician și botanist. Ideile sale politice constituie o parte substanțială a bazei teoretice a mișcării intelectuale și culturale a Iluminismului și a Revoluției franceze ulterioare.
Rousseau a formulat o gândire politică care apăra statul republican ca singură formă de guvernare. În lucrarea sa Contractul social (1762) el afirmă că într-un stat care se respectă oamenii trebuie să aibă suveranitate și voința generală de a legifera, de a urmări binele comun al tuturor cetățenilor.
Pe linia gândirii sale politice și sociale, Rousseau aduce o mare contribuție pedagogiei cu gândurile sale filozofice despre educație.
El teoretizează o evoluție naturală a copilului și a omului, definindu-i nobili prin fire. Mai mult, vorbește despre nevoia de a educa copilul, pentru a-l face capabil să facă față și să se integreze într-un tip de societate pe care el o definește coruptă.
Pedagogia dezvoltată de Jean-Jaques Rousseau propune și descrie un sistem educațional care consideră evoluția naturală a copiilor ca pe o modalitate de îmbunătățire a societății. În plus, pe baza ideii de bine, el susține că predarea trebuie să aibă loc în contact cu natura.
Potrivit lui Rousseau, pentru ca potențialul copiilor să se dezvolte pe deplin, educația trebuie să se ocupe de natură și nu de societate. Trebuie să acordăm importanța cuvenită intereselor copiilor, respectându-le statutul de copii și nu de adulți .
Rousseau propune o educație organizată pe perioade. Prima, caracterizată printr-o educație preponderent fizică, durează până la vârsta de doi ani.
Ulterior, între doi și doisprezece ani, oferă predare pentru dezvoltarea simțurilor exterioare. De la doisprezece la cincisprezece ani, o educație intelectuală și apoi, de la cincisprezece la optsprezece ani, o educație morală.
Fotografie de la Tatiana Syrikova/ Pexels
Apărați o educație care ține cont de însăși natura copilului și de particularitățile vârstei sale.
Promovați o educație dezvoltată prin simțuri și prin experiența individuală a oamenilor cu natura, lucrurile și cu alți oameni.
Apărarea libertății umane. Aceasta înseamnă a fi împotriva oricărui tip de educație rigidă, severă și bazată pe pedepse.
Dezvoltați predarea bazată pe dezvoltarea independenței copilului, a capacității acestuia de a observa și înțelege ceea ce îl înconjoară, conform legilor naturii, chiar și în relațiile cu oamenii.
Profesorul trebuie să acționeze după principiul „nu interveni” , adică trebuie „să facă totul fără a face nimic”. Aceasta înseamnă că rolul educatorului este acela de îndrumare în timpul procesului de predare-învățare.
Promovați predarea diferitelor tipuri de lucrări manuale, artizanale sau agricole, pentru a învăța meserii și meserii utile. Aceasta este modalitatea corectă pentru un om de a-și câștiga existența și de a-și păstra libertatea.
De la vârsta de 16 ani, copiii trebuie să se ocupe de societate, așa că educația morală trebuie să-i pregătească să facă fapte bune. Educația morală trebuie să învețe sentimentele bune, bunul simț și bunăvoința.
Rousseau mizează pe nevoia de a primi educație sexuală între 16 și 17 ani. În plus, ar trebui să evitați să vorbiți despre religie în timpul copilăriei, deoarece copiii vor ajunge treptat să-și cunoască propriul principiu divin. Rousseau a contemplat o religie a inimii și nu una bazată pe principii religioase.
Unele dintre principalele idei educaționale și filozofice dezvoltate de Rousseau sunt: - predarea activă în natură, importanța intereselor și particularităților copilului și apărarea libertății sale personale. Și din nou, educația oamenilor cu sentimente bune care simt nevoia să facă fapte bune pentru a trăi într-o societate care poate fi îmbunătățită.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.