Planuri-cadru 2025: Materie nouă pentru liceeni de la profilul real
Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Social
Ministerul Educației și Cercetării a publicat ordinul de ministru nr. 4.350/20.06.2025, care aprobă noile planuri‑cadru pentru învățământul liceal de zi.

 O noutate semnificativă este introducerea disciplinei Discursuri multiple – literatură și științe în curriculumul specializărilor reale pentru clasa a XI‑a, începând cu anul școlar 2028‑2029.

Ce este disciplina „Discursuri multiple”?

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik

Această materie are un caracter integrator și transdisciplinar, cu scopul de a dezvolta abilități critice și comunicative prin explorarea modurilor diferite de înțelegere a lumii.

Elevii vor studia diverse tipuri de discurs, narativ, științific, poetic, filosofic, jurnalistic, multimodal și chiar produse generate de inteligența artificială, potrivit edupedu.ro.

Când intră în vigoare noile planuri‑cadru?

Conform ordinului ministrului, noile planuri‑cadru se vor aplică astfel:

Clasa a IX‑a: din anul școlar 2026‑2027, aplicându‑se noile planuri.

Clasele a X‑a și a XI‑a: rămân pe planurile actuale încă doi ani, urmând aplicarea noii structuri începând cu clasa a XI‑a din 2028‑2029.

De când vor studia elevii de clasa a XI-a disciplina „Discursuri multiple - literatură și științe”?

SURSA FOTO: Freepik.com@Kuzmichstudio

Art. 40 din actualul ordin prevede la alineatul 2: (4) În anul școlar 2028-2029, pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, se aplică planurile-cadru aprobate prin anexele nr. 2-38 ale prezentului ordin, iar pentru clasa a XII-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, rămân în aplicare planurilecadru valabile în anul școlar 2024-2025.

Potrivit ordinului, disciplina „Discursuri multiple – literatură și științe” are „caracter integrator, transdisciplinar, care să exploreze modurile diverse în care oamenii înțeleg și exprimă lumea: prin știință și literatură, prin limbaje de specialitate și tipuri diverse de discurs (narativ (ficțional, simbolic, emoțional), științific (rațional, logic, bazat pe dovezi), poetic, filosofic, jurnalistic, multimodal, produs de inteligența artificială etc.).

De asemenea, discursurile multiple se referă la coexistența și interacțiunea între limbajele disciplinare (literatură, știință, filosofie etc.) ca modalitate de integrare a abilităților din Profilul absolventului subsumate literației disciplinare și digitale.”

VEZI ȘI:

Daniel David: „Nu ne apucăm să tăiem pur și simplu burse, că nu avem bani. Problema noastră este ASTA”

Noile planuri-cadru pentru liceu, criticate de Consiliul Național al Elevilor: „Prea puține ore opționale, nicio consultare reală și fără strategie pentru profesori”

Ministrul Educației Daniel David, despre planurile-cadru: „Fiecare școală care pilotează își construiește propriul plan, adaptat profilului de absolvent și realității locale”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

„De ce sunt tratați copiii ca niște infractori?” Revolta unui părinte după ce copilul și-a vizualizat lucrarea la Bacalaureat: „Unde scrie asta în procedură? Nu scrie nicăieri”

„Nu distrugeți destine pentru o virgulă lipsă!” Apelul emoționant al unui profesor către colegii care corectează Evaluarea Națională: „Fiți corecți, dar și umani”

Școală de la 8 la 17. Ilie Bolojan propune extinderea programului „Școală după școală”

Scandal la o școală din Dolj: elevii, scoși de la ore și puși să muncească. „Copiii erau cu roabele, cărau molozul”

pixel