„Iubește-ți copilul! Nu este nimic mai dăunător pentru el decât să simtă că nu-ți pasă”, avertizează experții în parenting: „Rămân cicatrici pe viața!”
Încă din primele luni de viață, copilul devine conștient de propria existență, de posibilitatea de a-și impune propria prezență, de a influența într-un fel mediul exterior și deci de a lăsa primele urme, un „ceva” produs de el care este recognoscibilă și identificabilă de sine și de alții.
Din satisfacția pe care o resimte în descoperirea semnelor pe care le-a produs, ia naștere interesul și dorința de a le reproduce, așa că începe să mâzgălească, dar încă fără cunoaștere a faptelor sau coordonare: mișcările sunt foarte largi, se extind în direcții diferite, în funcție de din poziția în care se află copilul, abia după multe „încercări” copilul începe să-și dirijeze mișcările și să le varieze, perfecționându-și capacitatea și coordonarea între ceea ce vede și modul în care se mișcă.
Pentru copil, mâzgălirea reprezintă unul dintre mijloacele prin care este capabil să-și exprime dispozițiile. Își exprimă agresivitatea prin intensitatea mai mare sau mai mică cu care marchează foaia sau o rupe cu semne violente, foarte clare, hotărâte și neregulate. Își manifestă bucuria prin replici care se extind și se modelează dulce și armonios pe hârtie; își exprimă temerile prin mici semne cărora le atribuie o putere magică.
Pentru a putea scrie, copilul trebuie să fi atins unele abilități motrice, o bună discriminare vizuală, coordonare și organizare spațială. Copilul normal ajunge la ei în jurul vârstei de cinci sau șase ani.
- De la vârsta de doi ani și jumătate, mulți copii încearcă să imite scrisul desenând linii orizontale pe toată lățimea hârtiei; ulterior poteca capătă o formă ondulată, mai asemănătoare cu scrisul.
- La vârsta de trei ani dezvoltă tendința de a închide formele deschise.
- La patru ani, copiii desenează câteva litere ale alfabetului.
- La cinci ani, copilul învață adesea să traseze mai multe litere și, în funcție de stimularea și ajutorul pe care îl primește de la adult, poate învăța să-și scrie numele sau simple cuvinte mici, chiar dacă cu caractere mari și neregulate.
Procesul de învățare a scrisului, în acest fel, evoluează și se dezvoltă în general fără probleme deosebite până când copilul, stăpânind regulile ortografice, gramaticale și sintactice, este capabil să exprime orice conținut în scris.
Prescriere: diferitele exerciții de prescriere au unele caracteristici care le fac deosebit de apreciate de copii.
Labirintul
Din cele mai vechi timpuri, este cunoscută importanța de a ști să activezi mecanisme intelectuale importante pentru a se mișca bine și a rezolva numeroasele probleme pe care le pune un labirint. Doar eroul inteligent putea ieși dintr-un labirint.
Labirinturile îndeplinesc foarte bine diverse funcții. Dacă pe de o parte stimulează abilitățile intelectuale și perceptive ale spațiilor și obstacolelor, pe de altă parte, dacă sunt efectuate cu degetul sau creionul, îmbunătățesc coordonarea mână-ochi.
Pentru părinți: faceți traseul mai întâi cu degetul și numai atunci când a fost făcut corect de mai multe ori cu creionul.
Înainte de a începe calea cu degetul sau creionul, este util să-l invitați pe copil să o facă mental, „cu ochii”, gândindu-vă la calea cea mai scurtă și corectă.
Semne grafice
Capacitatea de a reproduce semne grafice presupune implicarea diferitelor zone ale creierului. Copilul, de fapt, nu trebuiesă fie capabil să perceapă corect elementul grafic care îi intră sub simțuri printr-o analiză a caracteristicilor acestuia: formă, mărime, orientare în spațiu, număr de elemente, relații reciproce etc...
Prin urmare, în această activitate de prescriere, toate aceste potențiale mentale sunt stimulate și dezvoltate și nu doar cele care privesc coordonarea mână-ochi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Temele pentru acasă sunt o...
Temele pentru acasă sunt o...