A fost desemnat cuvântul anului 2024! Termenul a fost căutat de aproape 130.000 de ori pe Cambridge Dictionary
Greva din urmă cu trei luni, care a avut un impact semnificativ asupra educației din țară, pare să fi lăsat amprente adânci în mintea profesorilor. Sondajul arată că 29% dintre profesori consideră că situația lor materială este modestă sau chiar precară, în timp ce 32% raportează o situație financiară bună sau foarte bună. Alți 39% dintre respondenți consideră că situația lor financiară este acceptabilă.
Aceste date indică o discrepanță semnificativă în percepțiile profesorilor cu privire la situația lor financiară, cu aproximativ o treime dintre respondenți raportând niveluri variate de bunăstare financiară, în timp ce un alt grup considerabil se confruntă cu dificultăți financiare sau le consideră modeste.
Cu toate acestea, cel mai preocupant aspect evidențiat de sondaj este lipsa de încredere a profesorilor în ceea ce privește respectarea promisiunilor guvernamentale referitoare la salarii. După greva masivă din vară, în care profesorii și-au exprimat nemulțumirea față de condițiile de lucru și remunerarea lor, aproape jumătate dintre cadrele didactice (49%) rămân sceptice cu privire la faptul că aceste promisiuni vor fi puse în practică de către guvernanți.
La trei luni de la greva masivă a profesorilor din România, percepțiile în rândul cadrelor didactice dezvăluie o serie de schimbări semnificative în mediul lor de lucru și în încrederea lor în guvernanți.
În ceea ce privește relațiile interpersonale, 24% dintre respondenți au observat schimbări negative în relația cu colegii de serviciu, suggerând că greva ar fi putut genera dispute în cancelarii. Cu toate acestea, un procent de 12% dintre profesori remarcă schimbări pozitive, observând o creștere a solidarizării între colegi.
Cu privire la încrederea în Guvern, rezultatele sunt clare: 49% dintre respondenți au deloc sau foarte puțină încredere că guvernanții vor respecta toate promisiunile legate de salariile cadrelor didactice făcute în timpul grevei. Doar 16% dintre profesori cred că aceste promisiuni vor fi respectate în mare sau în foarte mare măsură, în timp ce 35% sunt rezervați în privința acestui aspect.
Un alt element important care intră în discuție este noul an școlar și Legea Învățământului Preuniversitar. Din perspectiva profesorilor, 19% se consideră în mică măsură sau deloc informați cu privire la această lege. Alți 28% se consideră relativ informați, în timp ce o majoritate de 53% se simt în mare măsură sau în foarte mare măsură informați cu privire la această schimbare legislativă.
În cadrul discuțiilor privind metodologia de acordare a burselor școlare pentru anul școlar 2023-2024, profesorii și-au exprimat opinii puternice cu privire la sistemul de burse și starea infrastructurii școlare.
Potrivit rezultatelor, 84% dintre profesori se opun eliminării burselor sociale pentru elevii navetiști. De asemenea, un procent similar de respondenți cere reintroducerea bursei de studiu pentru elevii care obțin o medie peste 7.50 și provin din familii cu venituri per membru sub nivelul salariului minim pe economie. Aceste opinii sugerează o preocupare profundă pentru sprijinul financiar acordat elevilor în nevoie și pentru promovarea excelenței academice.
În ceea ce privește infrastructura școlară, 31% dintre profesori consideră că starea și calitatea clădirilor școlare sunt doar relativ optime sau sub-optime în ceea ce privește reparațiile, utilitățile și igienizarea. De asemenea, 39% dintre respondenți împărtășesc aceeași perspectivă cu privire la calitatea mobilierului și a altor echipamente din școli. Aceste cifre subliniază necesitatea unor investiții semnificative în infrastructura școlară pentru a asigura un mediu de învățare adecvat pentru elevi și cadrele didactice.
În ciuda eforturilor depuse în sectorul educațional, rămân multe provocări de adresat, inclusiv lipsuri în infrastructura digitală și insuficiența personalului de sprijin pentru cadrele didactice. Conform unui sondaj recent, profesorii au subliniat probleme semnificative:
Lipsa echipamentelor IT: Aproximativ 51% dintre respondenți au indicat că nu dispun de echipamente IT suficiente pentru a desfășura un proces educațional de calitate. Aceasta poate avea un impact negativ asupra predării și învățării online, care au devenit din ce în ce mai importante în contextul educației moderne.
Nevoie de personal de sprijin: Un procent de 34% din respondenți au menționat că este necesar să se completeze personalul de sprijin pentru școală, inclusiv prin adăugarea de profesori de sprijin, consilieri școlari și mediatori. Acest lucru poate contribui la abordarea problemelor legate de învățare și dezvoltarea personală a elevilor.
Număr mare de elevi pe clasă: O problemă semnificativă identificată este numărul mare de elevi în clasele profesorilor. De fapt, 50% dintre cadrele didactice consideră că au prea mulți elevi în clasă pentru a oferi o educație de calitate individualizată, adaptată nevoilor fiecărui elev. Această situație poate pune presiune asupra profesorilor și poate limita interacțiunea personală cu elevii.
Mai mult, situația este mai urgentă în mediul urban, unde 56% dintre profesori se confruntă cu această problemă, comparativ cu 34% care predau în mediul rural. Aceasta poate fi legată de o serie de factori, cum ar fi scăderea natalității, migrația populației către orașe, reducerea numărului de școli și licee în mediul rural și preferința părinților pentru școlile urbane sau peri-urbane. Toate aceste aspecte contribuie la necesitatea abordării cu atenție a problemelor din sectorul educațional pentru a asigura o educație de calitate pentru toți elevii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Temele pentru acasă sunt o...