Schimbare majoră în liceele din România: Elevii care intră în clasa a IX-a anul viitor vor avea șansa să-și creeze singuri orarul. Marian Staș: „Așa cum e acum la noi acum, nu e la nimeni”
Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
Planurile-cadru noi propuse de Ministerul Educației aduc mai multă flexibilitate, mai multe opționale și, în unele cazuri, chiar orare personalizate de elevi.

Cei care încep liceul în toamnă vor fi primii elevi din România care vor putea experimenta un sistem școlar cu adevărat diferit.

Ministerul Educației a publicat noile planuri-cadru pentru învățământul liceal, oferind școlilor două direcții clare: fie păstrează structura clasică, dar cu mai multe opționale pentru elevi, fie adoptă un model curricular inovator, în care elevii își aleg singuri materiile, după propriile interese și planuri de viitor.

În ambele variante, elevii vor avea mai multă libertate. Gramatica, istoria și geografia vor beneficia de un plus de ore la toate profilurile, dar apar și opțiuni noi care pot schimba radical viața de licean: robotică, inteligență artificială, dezbatere, comunicare, matematică financiară sau chiar limbi clasice.

CITEȘTE ȘI „Eu am început public acest demers, aşa că e normal ca eu să îl închei!” Ministrul Daniel David anunță ce se schimbă, de ce contează și cum vrea să repare ce nu a mers de zeci de ani

Un liceu cu orar la alegere: „Elevii decid ce vor să învețe”

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions

Cel mai ambițios dintre cele două modele presupune ca fiecare elev să își personalizeze parcursul educațional.

„În trunchiul comun este un număr minim pe care trebuie să îl facă, în rest toate sunt la decizia elevului din oferta școlii. Astfel încât elevii să poată susține examenul de Bacalaureat.

Copilul când intră la clasa a noua știe că el își va dezvolta aceste competențe”, a explicat Radu Szekely, consilier în Ministerul Educației, la Observator.

Toate specializările primesc o oră în plus la istorie și geografie, iar în varianta deschisă, fiecare școală își poate construi o ofertă proprie, în funcție de resurse și de interesele elevilor.

Curajul de a schimba: „Școlile își iau destinul în propriile mâini”

Specialiștii vorbesc despre un moment de cotitură în educația românească, în care deciziile nu mai sunt luate exclusiv la centru, ci în parteneriat cu școlile și elevii.

„E vorba despre ceea ce înseamnă curajul asumat de școli de a-și lua destinul curricular în mâini. Un astfel de model permite o proiectare curriculară pe arii de învățare, să nu facă tot, și fizică, și chimie, și biologie, și toate celelalte.

Niciodată așa ceva nu are cum să funcționeze sănătos la cap. Așa cum e acum la noi acum, nu e la nimeni”, a spus Marian Staș, expert în educație.

Modelul standard: mai multe ore și opționale pentru toți

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions

În paralel, varianta clasică, cea care va fi adoptată, cel mai probabil, de majoritatea liceelor, aduce și ea schimbări importante. Pe lângă trunchiul comun și materiile de specialitate, elevii vor avea între 10 și 15% din orar dedicat opționalelor, pe care le pot alege în funcție de interese.

Exemplele de modificări sunt clare:

La mate-info, elevii vor avea o oră în plus la matematică și una la informatică, în timp ce a doua limbă străină pierde o oră.

La științele naturii, apar ore suplimentare la chimie și biologie.

La științe sociale, elevii vor studia mai multă filosofie și matematică aplicată în ultimii doi ani de liceu.

La filologie, se adaugă o oră de română și una de limbă străină la clasele a XI-a și a XII-a, dar și o oră de „științe integrate”, precum robotică sau alte discipline care combat pseudoștiința.

„Dacă stăm să ne uităm paușal, numărul total de ore a rămas același, la anumite specializări au primit, la altele nu. Avem un deficit foarte mare de profesori, planurile-cadru intră din 2026-2027.

Acum avem banii și proiectul pentru formarea profesorilor. Încercăm să deschidem școala către alți colegi, poate antreprenorii vor fi mai credibili”, a declarat Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, conform sursei citate.

O schimbare cu multe condiții: profesori, manuale, viziune

Implementarea noilor planuri depinde, însă, de o serie de pași esențiali. În primul rând, de formarea profesorilor, un proces care va începe anul viitor. Apoi, de elaborarea unor manuale noi, adaptate noilor programe.

În plus, unii directori de liceu spun că transformarea propusă nu merge suficient de departe.

„La meme Jannette mais autrement coiffée, nu este schimbarea de fond, profundă și curajoasă pe care eu o așteptam. Mă uit și eu cu jind la subiectele date la bacalaureatul francez și mă întreb: tot în secolul 21, tot tineri, cum pot trata asemenea subiecte, care poate doar cei mai buni dintre elevii buni să le poată trata”, a spus Andreia Bodea, director al Colegiului Național „I.L. Caragiale”.

Când intră schimbarea în vigoare

Noile planuri-cadru vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2026 - 2027. Asta înseamnă că elevii care încep clasa a VIII-a în această toamnă vor fi primii care vor simți aceste schimbări, odată cu trecerea la liceu.

Rămâne de văzut câte școli vor avea curajul și resursele să adopte modelul flexibil și câte vor merge pe varianta clasică, dar ușor îmbunătățită.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Nume iubite cândva de părinții români, care au căzut în uitare. Cum a distrus faima destinul unor prenume care erau în vogă în România

Daniel David, anunț despre salariile profesorilor: „Un ministru nu poate spune altceva. Este atât ilegal, cât şi imoral”

O fetiță de doi ani a căzut de la etajul 11, în timp ce se juca cu bunicul ei, în București: „Acum două zile i-am făcut codițe”

Ce spun copiii în șoaptă despre părinții lor când sunt la terapie: Plângerea nr. 1 care apare constant, indiferent de vârstă sau generație

pixel