Vrei un copil genial? Andrada Faina, mesaj pentru fiecare părinte care crede că știe ce e mai bine pentru copil: „Genialitatea și excelența vin doar în valorile înalte!” / VIDEO
Aceasta este concluzia unui studiu publicat în Educational Review, o revistă științifică evaluată de experți, conform phys.org. Este primul studiu de acest tip și are la bază un sondaj realizat pe un eșantion de peste 1.700 de cadre didactice.
Rezultatele arată existența unor lacune serioase în pregătirea profesională a profesorilor.
Studiul, realizat de cercetători de la Universitatea din Warwick și University College London (UCL), evidențiază că programele de formare inițială a profesorilor nu îi pregătesc suficient pentru a construi relații solide cu părinții sau pentru a sprijini familiile în activități educative, cum ar fi cititul acasă, accesarea de resurse pentru învățare sau participarea la evenimentele școlare.
SURSA FOTO: freepik.com @junetditsecco
Numeroase cercetări anterioare au arătat că implicarea părinților are un impact major asupra reușitei școlare a copiilor. Cu cât părinții sunt mai interesați și mai implicați în procesul de învățare al copilului în afara școlii, cu atât elevul are rezultate mai bune, este mai motivat și are un comportament pozitiv.
Cu toate acestea, mulți profesori nu știu cum să colaboreze eficient cu părinții, mai ales atunci când aceștia se confruntă cu obstacole sociale sau economice.
Autorii studiului subliniază că tocmai în aceste cazuri este nevoie de sprijin suplimentar și de competențe specifice.
„Este clar că mai avem un drum lung de parcurs pentru ca toți profesorii să fie echipați cu cunoștințele și abilitățile necesare pentru a facilita o implicare eficientă a părinților”, afirmă autoarea principală a studiului, Cat Jones, doctorand la Universitatea din Warwick.
Aceasta adaugă că majoritatea cadrelor didactice nu au primit nicio formare legată de tipurile de implicare parentală care funcționează sau de modul în care pot identifica și înlătura barierele în calea colaborării cu familiile.
Coautoarea studiului, prof. Olympia Palikara, de la același departament de Studii Educaționale, avertizează: „Lipsa acestor cunoștințe riscă să slăbească implicarea părinților în activitățile școlare, ceea ce afectează în mod direct sprijinul pe care aceștia îl pot oferi copiilor acasă”.
Studiul amintește că părinții se pot implica pozitiv în educația copiilor în multe feluri: interes pentru ce învață copilul, colaborare cu profesorii, susținerea rutinei de studiu sau oferirea de activități educative.
Mai mult decât atât, unele cercetări arată că implicarea parentală poate avea un impact mai puternic asupra performanței elevului decât statutul socio-economic al familiei.
Tocmai de aceea, în Regatul Unit, autoritățile au încurajat constant implicarea școlilor în colaborarea cu părinții.
Totuși, nu orice strategie de implicare dă rezultate. De exemplu, încercările de a atrage părinții în sprijinirea temelor pentru acasă au avut efecte mixte.
De aceea, cercetătorii insistă că este necesar ca profesorii să înțeleagă care metode sunt cu adevărat eficiente.
Datele acestui studiu s-au bazat pe răspunsurile a 1.782 de profesori calificați din învățământul primar și secundar din Anglia, provenind din medii diverse și cu ani diferiți de experiență în predare.
Pentru a colecta informațiile, cercetătorii au trimis un sondaj online prin e-mail către toate școlile din Anglia, între iunie 2023 și martie 2024.
Chestionarul a fost completat anonim și a urmărit să investigheze nivelul actual de formare, cunoștințe și abilități ale profesorilor privind implicarea părinților în educația copiilor.
În plus, studiul a evaluat dacă aceste aspecte variază în funcție de caracteristicile individuale ale profesorilor sau ale școlilor în care activează.
Participanții au primit o listă cu subiecte legate de implicarea parentală și au fost rugați să indice dacă au fost abordate în formarea lor inițială sau continuă.
De asemenea, li s-a cerut:
Să definească ce înseamnă pentru ei implicarea parentală și să ofere exemple concrete de implicare eficientă;
Să își evalueze nivelul de încredere în relaționarea cu părinți care:
vorbesc alte limbi;
au avut experiențe negative în școală;
se confruntă cu sărăcia.
Au mai fost colectate informații despre volumul de muncă al cadrelor didactice, dacă sunt sau nu părinți și ce procent dintre elevii lor beneficiază de mese gratuite.
SURSA FOTO: freepik.com @konstantinraketa
Rezultatele sunt îngrijorătoare: doar 29% dintre participanți au declarat că formarea inițială (ITE) a inclus elementele de bază ale implicării parentale și importanța acesteia.
Doar 13% au spus că au învățat ce tipuri de implicare funcționează cu adevărat, iar mai puțin de 7% au menționat că au fost pregătiți pentru a colabora cu părinți aflați în situații dificile, cum ar fi cei afectați de sărăcie, bariere lingvistice sau traume educaționale anterioare.
Studiul a identificat și ce caracteristici sunt asociate cu un nivel mai ridicat de încredere în implicarea parentală. Astfel, profesorii care:
aveau mai multă experiență,
ocupau funcții de conducere,
aveau propriii copii,
s-au simțit mai capabili să colaboreze eficient cu părinții.
De asemenea, cadrele didactice din ciclul primar au obținut scoruri mai bune decât cele din ciclul secundar, un aspect previzibil, spun autorii, având în vedere că profesorii din primar lucrează cu un număr mai redus de elevi și interacționează mai frecvent cu familiile acestora.
Autorii studiului solicită analize suplimentare care să investigheze cum influențează formarea profesională, volumul de muncă și rolul ocupat de profesori capacitatea acestora de a stimula implicarea părinților.
„Implicarea părinților are un impact major asupra rezultatelor elevilor. De aceea, profesorii trebuie să aibă atât timpul, cât și pregătirea necesară pentru a construi relații cu familiile și a le ghida în accesarea resurselor educaționale”, explică Cat Jones, autoarea principală a studiului, învățătoare cu experiență și consilier școlar.
„Concluziile noastre oferă direcții clare pentru ca profesorii să fie mai bine pregătiți în viitor pentru a facilita o implicare parentală eficientă”, adaugă dr. Vassilis Sideropoulos, coautor al studiului și cercetător principal la Institutul de Educație din cadrul UCL.
Autorii menționează că, din lipsa unor metode standardizate, au fost nevoiți să își creeze propriile instrumente de măsurare a cunoștințelor și abilităților cadrelor didactice privind implicarea parentală.
Aceștia propun ca cercetările viitoare să valideze aceste instrumente pentru a permite evaluări pe scară largă și pentru a fundamenta programe de formare eficiente în domeniu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.