Meditațiile | Cât costă succesul școlar și la ce preț emoțional? Ana-Maria Zamfir, la Părinți Prezenți / VIDEO
Deși cercetările științifice au adus lumină în această problemă, nu trebuie să ne alarmăm dacă micuții noștri nu se potrivesc exact cu aceste previziuni. Este perfect normal ca un copil să nu înceapă să citească la aceeași vârstă cu ceilalți. De fapt, unele dintre cele mai frumoase călătorii în lumea literaturii încep atunci când copiii sunt pregătiți și își doresc să exploreze cuvintele pe cont propriu.
Știința aruncă o lumină importantă asupra momentului potrivit pentru ca micuții să înceapă să exploreze minunata lume a cărților. Conform unui studiu publicat în prestigioasa revistă „Early Childhood Research Quarterly”, se pare că majoritatea copiilor sunt pregătiți să înceapă să citească în jurul vârstei de șase sau șapte ani. Totuși, există excepții, cu copii care își încep aventura cu literatura încă de la cinci ani. Această vârstă timpurie este numită „vârsta fragedă” în cercetare, dar nu trebuie să fie văzută ca o limită.
Conform specialiștilor în educația timpurie, Marga Carrascal Rosal și Natalia del Campo Mozos, „la șase ani, se consideră că procesele prealabile necesare au fost deja dobândite pentru ca această învățare să se desfășoare într-un mod natural și non-traumatizant pentru cei care sunt pregătiți”. Cu toate acestea, o regulă de bază este să nu fixăm această vârstă ca o limită absolută pentru toți copiii, deoarece fiecare micuț are propriul său ritm de dezvoltare.
Experții de la Universitatea Oberta din Catalonia susțin că stabilirea unei vârste specifice pentru a învăța să citească poate duce la frustrarea copiilor care nu sunt încă pregătiți la vârsta de cinci sau șase ani. Amàlia Gordóvil, psihopedagog la această universitate, subliniază că „viteza de maturizare neurobiologică a fiecărui copil trebuie respectată”. Deci, ceea ce este esențial este să urmărim ritmul unic al fiecărui micuț, fără presiune și cu multă înțelegere.
Când vine vorba de pregătirea copiilor pentru lectură, există câteva aspecte importante pe care trebuie să le avem în vedere. Potrivit Amàlia Gordóvil, experții ne arată că citirea necesită o abordare cu practici educaționale specifice și că maturizarea neurologică joacă un rol esențial în acest proces. Cu cât copilul este mai mare, cu atât maturizarea sa este mai avansată, ceea ce poate facilita învățarea lecturii.
Profesorul de la Universitatea Illinois-Chicago, Timothy Shanahan, subliniază că există anumite abilități pe care copiii ar trebui să le dezvolte înainte de a se aventura în lumea cărților. Aceștia trebuie să fie capabili să împartă cuvintele în silabe sau să aibă o bună memorie vizuală și auditivă pentru a putea recunoaște și reproduce diverse silabe.
De asemenea, Marga Carrascal și Natalia del Campo ne amintesc de importanța coordonării spațiu-timp. Este important ca micuții să aibă o înțelegere corectă a relației dintre spațiu și timp pentru a evita erorile obișnuite, precum confundarea literelor asemănătoare, cum ar fi b cu p sau q cu d. O coordonare bună ajută la evitarea acestor confuzii și la consolidarea abilităților de citire.
Prin urmare, în pregătirea copiilor pentru lectură, trebuie să fim atenți nu doar la vârstă, ci și la dezvoltarea lor în ceea ce privește abilitățile de bază, coordonarea și memoria. Cu o abordare atentă și susținere din partea noastră, micuții noștri vor descoperi minunata lume a literaturii în cel mai plăcut mod posibil.
Citește și Cele trei obiceiuri sănătoase care îmbunătățesc dezvoltarea cognitivă a copiilor, conform științei
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Succesul nu este doar o...
Bunele maniere la masă sunt...
Dezvoltarea unui copil trece...