Iată care sunt cadourile care stimulează cu adevărat copiii de la 0 la 3 ani, conform unui neuropsiholog
Deși este adevărat că acestea au partea lor pozitivă, cum ar fi faptul că ne ajută să ținem legătura cu cei aflați departe și ne ajută să ne organizăm viața, s-a constatat, de asemenea, că utilizarea lor poate afecta dezvoltarea copiilor și adolescenților.
Potrivit psihologului în domeniul tehnologiei Jacqueline Nesi, una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le au părinții este când este cel mai bun moment sau cea mai bună vârstă pentru a le oferi copiilor un smartphone.
Sursa foto: pexels.com@Helena Lopes
Expertul, care s-a specializat în studierea efectului rețelelor sociale și al utilizării dispozitivelor electronice asupra sănătății mintale a copiilor și adolescenților, subliniază că vestea proastă este că „nu există o vârstă potrivită” pentru ca un copil să aibă un smartphone.
„Dar vestea bună? Putem revizui ceea ce spun cercetările pentru a lua decizia „corectă” pentru copilul dumneavoastră și vă putem ajuta să vă simțiți mai încrezători în luarea deciziei”, explică el pentru Scientific American, potrivit Bebe Y Mas.
Nesi explică faptul că există două întrebări-cheie pe care trebuie să ni le punem atunci când analizăm dacă este potrivit să le oferim copiilor noștri un smartphone:
Sursa foto: freepik.com@Andrea Piacquadio
Vezi și „Copii și telefoane: limitează utilizarea lor cu aceste activități stimulative”
Primul lucru la care trebuie să ne uităm este de ce și pentru ce vrea copilul nostru un smartphone - sau, dacă este inițiativa noastră, de ce vrem să i-l oferim:
„Atunci când un tânăr cere un smartphone, motivația poate fi că toți ceilalți au unul, dar dorința poate reflecta și o experiență legitimă de a se simți exclus de la conexiunile sociale.
Dacă toți prietenii tăi își fac planuri de a ieși în oraș prin SMS, iar tu nu ești în chat-ul de grup, ești cu adevărat lăsat pe dinafară”, explică Nesi.
Pe de altă parte, motivul pentru care le oferim copiilor noștri un smartphone poate proveni din dorința de a avea mai multă siguranță.
Adică, vrem ca ei să aibă unul pentru a putea ține legătura cu ei și pentru a ști unde sunt, mai ales dacă programul sau activitățile lor înseamnă că nu îi vedem ore în șir.
Deși ambele cazuri sunt situații valabile, Nesi ne reamintește că, deși faptul de a avea un smartphone poate rezolva aceste preocupări, nu trebuie să uităm că acest tip de dispozitiv le oferă, de asemenea, acces la tot felul de conținuturi, inclusiv unele care nu sunt potrivite pentru vârsta lor.
În acest sens, Nesi subliniază că cel mai bun dispozitiv pentru copilul nostru este poate cel mai simplu, care răspunde nevoilor noastre specifice:
„S-ar putea să descoperiți că un dispozitiv mai „de bază”, fie că este vorba despre un simplu telefon cu clapetă, un smartphone adaptat copiilor sau un ceas inteligent, își face treaba foarte bine”, explică el, adăugând că introducerea treptată a noilor tehnologii ne oferă mai multe oportunități de a-i învăța și de a discuta cu ei despre utilizarea corectă a acestora:
«Ați putea trece treptat de la un iPad comun al familiei la un telefon mobil de bază, apoi la un smartphone cu control parental strict și, în cele din urmă, la un smartphone cu acces la rețele sociale și la alte aplicații».
A doua întrebare pe care trebuie să ne-o punem este mai legată de vârsta și mentalitatea copiilor noștri și este una pe care trebuie să o analizăm cu calm, deoarece nu este ușor de răspuns:
„Gata” este un cuvânt înșelător atunci când vine vorba de smartphone-uri - este vreun copil cu adevărat pregătit să dețină un smartphone? Este vreun adult pregătit să gestioneze una dintre cele mai puternice tehnologii ale timpului nostru fără greșeli și provocări ocazionale?”, spune Nesi.
Sursa foto: pexels.com@Aliaksei Smalenski
„A determina dacă copilul dumneavoastră este pregătit pentru un smartphone implică recunoașterea punctelor forte și a vulnerabilităților sale unice, reflectarea asupra tiparelor sale comportamentale și pregătirea pentru o etapă majoră care va necesita mult sprijin din partea dumneavoastră, ca să nu mai vorbim de unele dezavantaje inevitabile.”
Acesta este motivul pentru care nu există o vârstă „potrivită” pentru a oferi un smartphone: fiecare copil este unic și are propriile sale puncte forte și puncte slabe, care sunt cele pe care trebuie să le studiem pentru a ști dacă sunt sau nu pregătiți să facă acest pas.
De exemplu, dacă un copil este impulsiv, îi este greu să socializeze sau are dificultăți în a-și gestiona emoțiile, aceste probleme ar putea fi amplificate cu un smartphone.
Pe de altă parte, dacă sunt responsabili, dau dovadă de discernământ și, în general, respectă regulile stabilite acasă, utilizarea unui smartphone ar putea să nu fie o problemă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Crăciunul este o ocazie perfectă pentru a petrece mai...
Examenele universitare pot...
Este cu adevărat greu, cum...
Cuvintele au o putere...
Relația dintre părinți și...
Un terapeut a prezentat ceea ce a explicat ca fiind...
Disciplinarea copiilor este un...