„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Adolescența este o fază complexă în care minorii se deschid către lume. Nevoile lor cresc și au o autonomie mai mare pe care, poate, nu sunt întotdeauna capabili să o gestioneze.
Tinerii încep să ia propriile decizii și să-și lărgească cercul de relații. Prin urmare, a avea instrumente pentru a naviga în aceste noi situații poate fi de mare ajutor. Una dintre ele este tehnica celor 6 pălării.
Cu acest exercițiu îi ajutăm pe tineri să-și îmbunătățească procesul de gândire, îi învățăm să ia decizii și să lucreze în echipă.
Atunci când reflectăm la orice problemă, și mai ales dacă trebuie să luăm o decizie în privința ei, există diverse elemente la care să fim atenți. De exemplu, logica ne poate spune un lucru și intuiția altul: pe de o parte, suntem entuziasmați de posibilități pozitive și, pe de altă parte, îngroziți de rezultate nefavorabile.
Având în vedere toată această încurcătură de gânduri, acțiunea devine complicat, mai ales că este obișnuit ca noi să nu reușim să identificăm ce se întâmplă în mintea noastră.
Foto: Kate Wilcox/ Pexels
Prin urmare, adolescenții se pot simți confuzi și nehotărâți pentru că nu știu exact ce se datorează sau cum să-și organizeze ideile. Când vine vorba de lucrul în echipă și de a lua decizii comune, totul se complică, deoarece fiecare persoană are propriile păreri.
Pentru a facilita acest proces, dinamica celor 6 pălării descompune procedura și o așează în ordine. Acest lucru îi ajută pe tineri să îmbrățișeze toate aceste posibilități. În plus, nu numai că ajută la momentul specific în care este aplicat, dar antrenează și creierul să învețe să gândească eficient și deliberat.
Această metodă a fost propusă de psihologul maltez, Edward de Bono, care a lucrat mult timp în domeniul creativității și al gândirii laterale.
Dinamica celor 6 pălării este una dintre cele mai faimoase contribuții ale sale și poate fi folosită în școli pentru a îmbunătăți raționamentul și abilitățile de comunicare ale elevilor. Deși, deși dinamica poate fi aplicată la copii, este mai eficientă la adolescenți.
Foto: Cottombro Studio/ Pexels
Potrivit contribuţiilor psihologului elveţian Jean Piaget, începând cu vârsta de 12 ani, minorii intră în faza operaţiilor formale. Acest lucru implică faptul că aceștia sunt mai capabili să gestioneze concepte abstracte și să rezolve probleme luând în considerare diferite variabile. Din acest motiv, acest instrument poate promova procesele cognitive ale acestei faze.
Premisa este că fiecare pălărie are o culoare diferită și reprezintă un tren de gândire, o abordare sau un aspect de luat în considerare în procesul decizional:
Alb: Reprezintă obiectivitatea și o opinie neutră bazată pe fapte.
Roșu: Simbolizează expresia emoției, subiectivității, pasiunii sau intuiției.
Galben: conține abordarea optimistă și colectează aspectele pozitive, avantajele și tot ce poate merge bine.
Negru: spre deosebire de precedentul, evidențiază cele mai critice și negative aspecte, identifică pericolele și ceea ce poate merge prost.
Verde: este pălăria creativității, originalității și gândirii laterale și divergente.
Albastru: pălăria albastră direcționează și aduce ordine în rest. Reprezintă gândirea structurată, ghidează fiecare etapă a dinamicii și alege decizia finală.
Având în vedere acest lucru, trecem la împărțirea elevilor în șase grupuri. Fiecare dintre ei va primi o pălărie și va trebui să abordeze o temă. Apoi, ei trebuie să ofere opinii și propuneri despre ceea ce simbolizează pălăria lor.
De exemplu, cei care poartă alb vor trebui să furnizeze date precise, fără să se poziționeze subiectiv. Echipa roșie va trebui în schimb să dezvolte argumente bazate pe iluzie sau fantezie.
În plus, este posibil să împărțiți sala de clasă în mai multe grupuri de șase persoane. Astfel, în fiecare grupă și individual, fiecare elev se va ocupa de una dintre pălării și regulile aferente.
În plus, pot fi abordate subiecte foarte diferite, de la evenimente curente până la dileme morale.
În orice caz, metoda celor 6 pălării sporește capacitatea de dialog și discuție, empatia, creativitatea și rezolvarea problemelor.
Adolescenții învață să ia perspective diferite și să ia în considerare diverse abordări, generând astfel o opinie mai completă, organizată și tolerantă.
În plus, vă permite să obțineți propuneri și soluții originale, încurajând participarea și coeziunea în grup.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.