„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Un studiu realizat de Andrée Ann Cyr și publicat în Journal of Experimental Psychology a arătat că a face o greșeală (atâta timp cât nu este ceva nebunesc) este bun pentru memorie și, prin urmare, și pentru învățare. În aceeași ordine de idei, cercetătorii de la Baycrest Centre for Geriatric Care din Canada au găsit dovezi că, atunci când o persoană face o greșeală în timp ce învață ceva nou, memoria sa se îmbunătățește, iar acest lucru este util în timpul procesului de învățare.
Deși suntem îndoctrinați cu ideea că a greși este ceva negativ, în cele mai multe ocazii, acestea nu numai că nu ne conduc la eșec, dar, de fapt, ne ajută să progresăm, să învățăm lucruri noi, să ne îmbunătățim și să facem lucrurile altfel. A-i ajuta pe copii să valorifice la maximum potențialul acestor derapaje are consecințele sale pozitive.
„Deși trebuie să recunoaștem, de asemenea, că nu toate greșelile sunt bune”, spune Antoni Navío Gámez, doctor în pedagogie și membru al Consiliului de Administrație al Col-legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (Copec), pentru lavanguardia.
Greșelile trebuie procesate, iar cheia constă în activarea lor, în regândirea lor și în cunoașterea a ceea ce se poate face pentru a evita să le comitem din nou sau pentru a redirecționa situația care a dus la greșeală.
În mod normal, greșelile sunt asociate cu eșecul. Ei bine, dacă băieții și fetele văd că singurul lucru pe care îl obțin dacă fac greșeli este eșecul, fie în studiile lor, fie în deciziile pe care le iau în viață, nu vor dori să meargă pe acest drum.
Nu trebuie să uităm că greșelile fac parte din ființa umană și că este firesc și sănătos să fim conștienți că toți greșim și, mai ales, ca părinți, să asimilăm faptul că copiii noștri, indiferent de vârsta pe care o au, vor face greșeli, nu vor fi perfecți. Și ne invită să lăsăm deoparte ideea preconcepută de a crede că toți am făcut greșeli și că de aceea nu vrem ca copiii noștri să repete aceleași greșeli. Problema este că putem cădea în capcana de a le pregăti prea mult terenul, fie că îi protejăm prea mult, fie că le cerem prea mult.
Lucrurile nu ies întotdeauna așa cum ne dorim
Lucrurile nu ies întotdeauna așa cum ne dorim, pentru că pe parcurs putem face greșeli care duc la un rezultat diferit de cel pe care îl aveam în minte. Atunci când se întâmplă acest lucru, copiii trebuie să învețe să gestioneze frustrarea pe care o situație neașteptată o provoacă de obicei, iar pentru aceasta, însoțirea respectuoasă din partea adultului este esențială.
Acceptarea faptului că greșeala a adus consecințe la care nu ne așteptam, validarea a ceea ce ne provoacă acest lucru și repararea greșelii prin căutarea de soluții sunt lecții neprețuite pe care copilul le învață datorită greșelii.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.