Ziua mondială de prevenire a violenței și bullying-ului în școli
Data publicării:
Ziua Internațională împotriva Violenței și a Bullying-ului în Școli, inclusiv a Cyberbullying-ului, este sărbătorită în prima zi de joi a lunii noiembrie. În 2024, aceasta va avea loc pe 7 noiembrie, conform site-ului UNICEF (https://www.unicef.org/).

Conform aceleași surse, bullying-ul se caracterizează prin trei elemente principale: intenția, repetitivitatea și puterea.

Astfel, un agresor are intenția de a provoca durere, fie prin violență fizică, cuvinte jignitoare sau comportamente dăunătoare, acționând în mod repetat. Băieții sunt mai expuși la bullying fizic, în timp ce fetele se confruntă adesea cu forme de bullying psihologic.

Bullying-ul reprezintă un tipar de comportament, nu un incident izolat.

Sursa foto: freepik.com@freepik

Citește și Elev despăgubit de instanță, după ce a fost victima bullying-ului

De obicei, agresorii au un statut social considerat superior sau sunt într-o poziție de putere, precum copiii mai mari, mai puternici sau cei populari.

Copiii vulnerabili – cei din comunități marginalizate, cu dizabilități, din familii vulnerabile sau migranți, de exemplu – sunt mai predispuși să devină victime ale bullying-ului. Acesta poate apărea atât în mediul fizic, cât și în cel virtual.

Cyberbullying-ul presupune hărțuirea prin intermediul tehnologiilor digitale și se desfășoară pe rețele sociale, platforme de mesagerie, site-uri de jocuri online și pe telefoanele mobile.

Este un comportament repetitiv care urmărește să sperie, enerveze sau umilească victimele. Exemple includ răspândirea de minciuni, publicarea de imagini jenante sau trimiterea de mesaje amenințătoare. Cyberbullying-ul lasă urme digitale, care pot servi drept dovezi în identificarea și oprirea agresiunii, conform UNICEF.

Care este tema:

Sursa foto: freepik.com@gpointstudio

În 2024, tema Zilei Internaționale, „Protejează, educă, împuternicește: Apelul elevilor pentru școli sigure și incluzive”, subliniază importanța educației în combaterea violenței și a perspectivei elevilor în crearea unor politici și practici educaționale mai eficiente.

Tema reflectă angajamentele globale și subliniază necesitatea intervențiilor rapide și a parteneriatelor între sectoare pentru a aborda violența în educație. UNESCO îndeamnă liderii să își îndeplinească promisiunile și să transforme școlile în medii sigure, incluzive și favorabile dezvoltării copiilor.

În acest an, celebrarea Zilei Internaționale coincide cu deschiderea primei Conferințe Ministeriale Globale privind Eliminarea Violenței împotriva Copiilor, care se va desfășura în perioada 7-8 noiembrie la Bogotá, Columbia.

În cadrul acestei conferințe, UNESCO și partenerii săi vor sublinia puterea educației de a preveni violența și vor prezenta bunele practici în abordarea cauzelor fundamentale ale violenței și în conectarea copiilor la serviciile necesare pentru a le asigura o dezvoltare sănătoasă.

Potrivit datelor disponibile, un număr semnificativ de copii și adolescenți din întreaga lume sunt afectați de violența școlară și bullying, inclusiv în mediul online, ceea ce le influențează negativ sănătatea, bunăstarea și performanțele educaționale.

Ziua Internațională împotriva Violenței și Bullying-ului în Școli

Sursa foto: freepik.com@freepik

În 2019, la cea de-a 40-a Conferință Generală a UNESCO de la Paris, prima zi de joi a lunii noiembrie a fost desemnată oficial ca Ziua Internațională împotriva Violenței și Bullying-ului în Școli, inclusiv a Cyberbullying-ului, iar prima ediție a fost marcată în 2020 (https://www.unicef.org/).

Statele membre ale UNESCO au recunoscut, prin această declarație, că violența în școli, sub orice formă, reprezintă o încălcare a drepturilor fundamentale ale copiilor și adolescenților la educație, sănătate și bunăstare.

De asemenea, a fost lansat un apel către toate părțile implicate – statele membre UNESCO, organizațiile internaționale și regionale, societatea civilă și sectorul privat – să participe activ la promovarea și organizarea acestei zile internaționale.

Vezi și STUDIU: 54% dintre preșcolari nu au parteneri de joacă la grădiniță

Astfel, elevii, părinții, educatorii, autoritățile educaționale, partenerii din diverse sectoare, inclusiv industria tehnologică, sunt invitați să colaboreze la prevenirea tuturor formelor de violență și să sprijine crearea unor medii educaționale sigure, esențiale pentru sănătatea și bunăstarea copiilor și tinerilor.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Stiri

Articole similare

Desființarea inspectoratelor școlare a fost amânată

Guvernul a decis să amâne desființarea inspectoratelor...

OFICIAL. Când are loc examenul de titularizare

Proba scrisă a examenului de Titularizare 2025,...



Cele mai noi articole

Când încep bebelușii să râdă?

Este unul dintre momentele magice ale părinției pe care le-ai așteptat cu...


Top citite
Ce este mai important să-ți înveți copilul decât să spună „mulțumesc”. Psiholog: „Așa trebuie să-ți educi micuțul pentru a trăi mai fericit!” / FOTO: freepik.com @olyakomarova

Ce este mai important să-ți înveți copilul decât să spună „mulțumesc”. Psiholog: „Așa trebuie să-ți educi micuțul pentru a trăi mai fericit!”

O nuvelă scrisă de Fiodor Dostoievski în 1848 a devenit virală pe rețelele sociale și se vinde rapid în librării / FOTO: freepik.com@jannoon028

O nuvelă scrisă de Fiodor Dostoievski în 1848 a devenit virală pe rețelele sociale și se vinde rapid în librării

Bunicii din generația Boomer NU sunt de acord cu parentingul blând: „Copiii devin prea sensibili!”. Argumentele științifice care dovedesc contrariul / FOTO: freepik.com @SkelDry

Bunicii din generația Boomer NU sunt de acord cu parentingul blând: „Copiii devin prea sensibili!”. Argumentele științifice care dovedesc contrariul

Sindromul Savant. Medic psihiatru: „Există trei teorii principale care încearcă să explice originile acestei afecțiuni” / FOTO: freepik.com @Creative Design 788

Sindromul Savant. Medic psihiatru: „Există trei teorii principale care încearcă să explice originile acestei afecțiuni”

pixel