„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Răspunsul nu este universal, dar există un principiu simplu care poate ghida părinții și profesorii: temele nu ar trebui niciodată să dureze atât de mult încât să interfereze cu odihna, joaca, timpul petrecut în familie sau alte activități esențiale pentru dezvoltarea copilului.
O regulă general acceptată de educatori și experți este „regula celor 10 minute”. Conform acesteia, un copil ar trebui să petreacă în medie 10 minute pe zi per an de școlarizare făcând teme.
Astfel, un elev din clasa întâi ar trebui să aibă teme care durează aproximativ 10 minute, un copil de clasa a patra ar trebui să dedice 40 de minute, iar un licean ar putea ajunge la maximum 2 ore.
Această metodă este susținută de cercetări care arată că prea multe teme nu îmbunătățesc performanțele academice, dar pot afecta negativ sănătatea mentală și echilibrul vieții copilului.
Foto: Freepik@freepik
Prelungirea timpului alocat temelor peste acest prag poate avea efecte negative, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.
Oboseala și scăderea productivității. După o anumită perioadă, copiii nu mai sunt capabili să se concentreze eficient. Ceea ce ar trebui să fie un proces de învățare devine o simplă încercare de a „termina” temele, fără a asimila cu adevărat informațiile.
Frustrările și conflictele. Timpul excesiv petrecut la teme poate genera tensiuni între părinți și copii. Certurile legate de teme devin o rutină care afectează relația familială și creează aversiune față de învățare.
Lipsa echilibrului. Copiii au nevoie de timp pentru joacă, odihnă și activități extracurriculare. Acestea nu sunt doar plăcute, ci contribuie semnificativ la dezvoltarea lor cognitivă, emoțională și socială.
Foto: Freepik@freepik
Dacă observi că temele durează mai mult decât ar fi normal, este important să identifici cauza și să iei măsuri.
Stabilește un program. Creează un interval de timp dedicat temelor, în care copilul să lucreze concentrat, fără distrageri. De exemplu, 30-60 de minute după școală, în funcție de vârstă.
Asigură un mediu propice. Un spațiu liniștit, organizat și bine luminat poate ajuta copilul să fie mai eficient.
Încurajează pauzele. Dacă temele durează mai mult decât este recomandat, copilul ar trebui să ia pauze scurte pentru a-și relaxa mintea.
Verifică dificultatea temelor. Dacă acestea sunt prea complicate sau excesive, discută cu profesorii. Este posibil ca volumul să fie nejustificat de mare sau copilul să aibă nevoie de mai multă claritate în explicații.
Foto: Freepik@freepik
Prioritizează calitatea, nu cantitatea. Temele ar trebui să consolideze cunoștințele dobândite la școală, nu să devină un scop în sine. Încurajează copilul să se concentreze pe înțelegerea materialului, nu doar pe finalizarea lui.
Părinții au un rol esențial în gestionarea timpului pentru teme, dar nu ar trebui să preia responsabilitatea copilului.
Este important ca acesta să învețe să fie autonom și organizat. În același timp, profesorii trebuie să fie conștienți de impactul temelor asupra vieții copiilor și să stabilească sarcini rezonabile, care să reflecte obiective clare de învățare.
Rezolvarea temelor pentru acasă nu ar trebui niciodată să dureze atât de mult încât să compromită echilibrul vieții copilului.
Respectarea regulii celor 10 minute și monitorizarea semnelor de oboseală sau frustrare pot ajuta părinții și copiii să transforme temele într-o experiență benefică și eficientă.
În final, învățarea nu se limitează la ceea ce se întâmplă la ”biroul de teme”, ci este un proces complex care include joacă, explorare și timp de relaxare.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.