Ce trebuie să știm despre limba română predată ca limbă străină (nematernă) și care sunt manualele elaborate în acest sens
Data publicării:
Autorul articolului: Roxana Neagu
Categorie: Reportaje
Metodologia predării limbii române este mult mai profundă decât se cunoaște la nivel general. Limba română este limba pe care o vorbesc românii, dar este o limbă pe care vor să o învețe și mulți străini. 

Din perspectiva metodologică, la fel ca alte limbi, nu este ușor de predat, așa cum nu este ușor nici de asimilat. Totul se face cu un efort științific remarcabil, iar pentru ca aceste lucruri să meargă înainte și România să valorifice necesitatea cunoașterii limbii române, nenumărați oameni muncesc la proiecte recunoscute internațional.

Una dintre universitățile cele mai importante din România, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, are în cadrul Facultății de Litere, un departament de Limbă, Cultură și Civilizație Românească. De asemenea, în cadrul aceleiași instituții, funcționează și Institutul Limbii Române ca Limbă Europeană (ILR-LE). 

Departamentul de Limbă, Cultură și Civilizație Românească

După cum apare prezentat în sursele deschise ale UBB, „Departamentul de limbă, cultură și civilizație românească (DLCCR) din cadrul Facultății de Litere a Universității Babeș-Bolyai a fost înființat în 1974. Mii de studenți din întreaga lume au studiat limba română aici în toată această perioadă, unii pentru a se înscrie la o universitate românească de stat sau particulară, iar alții ca parte dintr-un program de mobilități universitare sau acorduri interuniversitare.

Departamentul nostru oferă mai multe tipuri de cursuri de română ca limbă străină.”

Prezentarea departamentului 

„Departamentul nostru oferă mai multe tipuri de cursuri de română ca limbă străină (RLS):

- un program intensiv (25 de ore academice/săptămână) numit anul pregătitor. Cursul se desfășoară din octombrie până în iunie și urmărește să-i aducă pe studenți la nivelul B2 din Cadrul european comun de referință pentru limbi (CECR);

- un curs de 4 ore pe săptămână, destinat mai ales studenților care se află în universitatea noastră în cadrul unui acord universitar. Grupele sunt împărțite potrivit nivelului studenților (A1, A2, B1, B2), iar aceștia sunt evaluați la final de semestru;

- cursuri intensive în cadrul celor două școli de vară organizate de UBB: International Summer Courses of Romanian Language and Civilization și Summer School of Romanian Language and Central and Eastern European Civilization (în colaborare cu Arizona State
University).

În plus, DLCCR mai oferă:

- cursuri de limbaj specializat (Medicină, Arte, Ștințe Umaniste, Economie, Tehnologie, IT, Arhitectură, Inginerie) pentru studenții înscriși în anul pregătitor;

- un curs de identitate culturală românească pentru anul pregătitor;

- un curs de cultură și civilizație pentru studenții de nivel avansat (4 ore/săptămână);

- cursuri de perfecționare destinate celor care predau RLS în sistemul universitar;

- cursuri de perfecționare pentru profesorii din preuniversitar (DLCCR a oferit cursuri de perfecționare unui număr impresionant de profesori – peste 4000 – în cadrul a două mari proiecte europene: POSDRU/157/1.3/S/133900, EVRO, „Perfecționarea cadrelor didactice care predau limba română în învățământul preuniversitar în evaluarea competențelor de comunicare ale elevilor” (2014-2015) și POSDRU/87/1.3/S/63909, RLNM (2010-2014), „Perfecționarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar care predau limba română minorităților naționale”);

- un modul de masterat în predarea și evaluarea RLS, unic în țară și străinătate.” 

Institutul Limbii Române ca Limbă Europeană (ILR-LE)

„Institutul funcționează pe lângă Departamentul de limbă, cultură și civilizație românească al Facultății de Litere a UBB și are rolul de a valorifica potențialul științific și didactic din domeniul limbii române ca limbă străină (RLS), ca limbă nematernă (RLNM) sau ca limbă maternă (RLM), constituind un veritabil centru de promovare și cultivare a limbii, culturii și civilizației românești (LCCR). ILR-LE se adresează atât româniştilor din afara granițelor sau vorbitorilor nonnativi care doresc să-și formeze sau să-și îmbunătățească competențele de comunicare în limba română, cât și profesorilor care predau RLS/RLNM în universitățile sau școlile din țară. ILR-LE dezvoltă programe de cercetare și didactice intense și coerente, oferind cadrul adecvat pentru:

- învățarea limbii române de către toate categoriile de vorbitori nonnativi (cursuri modulare pe tot parcursul anului, pe diferite niveluri aferente Cadrului european comun de referință pentru limbi, sau cursuri internaționale de vară de LCCR);

- formarea și perfecționarea profesorilor de RLS/RLNM;

- elaborarea de studii teoretice și de materiale didactice moderne pentru învățarea LCCR;

- elaborarea de teste (acreditate ALTE) pentru evaluarea și certificarea competențelor de comunicare în limba română;

- cultivarea limbii române, pentru o exprimare corectă şi nuanţată; organizarea unor manifestări ştiinţifice de interes naţional/internaţional;

- crearea unei reţele de comunicare și colaborare între toţi specialiştii implicaţi în procesul de predare-evaluare a RLS/RLNM/RLM (profesori, cercetători, traducători cu experiență, dar și tineri în formare), deschisă spre colaborarea cu alte instituții academice, culturale sau media.”

Prof. univ. dr. Elena Platon – este Directorul programului de masterat Româna ca limbă străină/nematernă, Facultatea de Litere, UBB

Doamna profesor universitar Elena Platon este doctor abilitat la Departamentul de limbă, cultură și civilizație românească (DLCCR) de la Facultatea de Litere a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, director al DLCCR și director al Institutului Limbii Române ca Limbă Europeană, care funcționează în cadrul aceleiași instituții, dar și directorul programului de masterat Româna ca limbă străină/nematernă, Facultatea de Litere, UBB;

Are nenumărate publicații relevante, ca autor unic sau coautor (diferite studii, manuale și materiale de specialitate), dintre care amintim manualele:  

- Româna ca limbă străină. Elemente de metadidactică (PUC, 2021)
- Manual de limba română ca limbă străină (RLS). A1-A2, Presa Universitară Clujeană, 2019
- Manual de limba română ca limbă străină (RLS). B2, Presa Universitară Clujeană, 2021
- Exerciții audio (Româna ca limbă străină). A1, A2, B1, B2, C1, C2, Efes, 2009, 
- Teste de limba română ca limbă străină - A1, A2, B1, B2, Risoprint, 2008, 
- Descrierea minimală a limbii române. A1, A2, B1, B2, Casa Cărții de Știință, 2014. 

Coordonator al celor șase volume elaborate în cadrul proiectului european RLNM și publicate în 2011: 

Procesul de predare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul primar. RLNM: P1 - ciclul primar;
Procesul de predare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul gimnazial. RLNM: P2 - ciclul gimnazial;
Procesul de predare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul liceal. P3 - ciclul liceal;
Procesul de evaluare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul primar. RLNM: P4 - ciclul primar;
Procesul de evaluare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul gimnazial. RLNM: P5 - ciclul gimnazial; 
Procesul de evaluare a limbii române ca limbă nematernă (RLNM) la ciclul liceal. RLNM: P6 - ciclul liceal

Coordonator al celor șase volume șase volume publicate în cadrul proiectului EVRO (2015): 

Evaluarea competențelor de comunicare orală în limba română ‒ învățământul primar (EVRO- P1);
Evaluarea competențelor de comunicare orală în limba română - învățământul secundar (EVRO-P2);
Evaluarea competențelor de comunicare scrisă în limba română - ciclul primar (EVRO-P3);
Evaluarea competențelor de comunicare scrisă în limba română - învățământul secundar (EVRO-P4);
Limba română - evaluarea competenței lingvistice la ciclul primar (EVRO-P5),
seria de materiale audio-video destinate achiziției RL2.

Coordonator al seriei de manuale pentru copiii din ciclul primar, publicate în 2014: 

Nino şi prietenii lui. Limba română ca limbă nematernă. Clasa I, vol. I, II, 
Alfabetul lui Hipodor. Limba română ca limbă nematernă. Clasa II, vol. I, II, III, 
Aventuri în Nucania. Limba română ca limbă nematernă. Clasa a III-a, vol. I, II, 

Memo şi prietenii lui. Limba română ca limbă nematernă. Clasa a V-a, vol. I, II 
Alfabetul lui Orro. Clasa I, vol. I, II, III.


Oferta cursurilor

Cursuri de limba română în regim special

individual: 85 RON/oră.
2 persoane: 55 RON/oră/persoană.
3-6 persoane: 40 RON/oră/persoană.
7-10 persoane: 30 RON/oră/persoană.
peste 10 persoane: 20 RON/oră/persoană

Grupe formate din minimum 4 persoane:

30 de ore: 450 RON/modul/persoană.
50 de ore: 600 RON/modul/persoană.
100 de ore: 1200 RON/modul/persoană.
200 de ore: 2000 RON/modul/persoană.
280 de ore: 2500 RON/modul/persoană.

Grupe formate din studenții UBB de la liniile maghiară și germană (minimum 10 persoane în grupă):
Modul de 50 de ore: 500 RON/persoană/modul.

Cursuri practice de limba română online
individual: 15 euro/oră.

2 persoane: 12 euro/oră/persoană.
3-6 persoane: 10 euro/oră/persoană.
7-10 persoane: 8 euro/oră/persoană.
peste 10 persoane: 5 euro/oră/persoană.

Considerăm că este important ca toate aceste informații să fie cunoscute atât de către românii care locuiesc în afara granițelor țării, cât și de cei din țară, ca ele să poată fi făcute cunoscute străinilor care doresc să învețe limba română ca pe o limbă străină, dar și copiilor de români născuți în diaspora, care nu au avut posibilitatea să învețe limba română. 



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Articole similare

Șocul cultural și etapele sale, în viața unui emigrant

La nivel public nu sunt explicate pe larg etapele prin...



Cele mai noi articole

Top citite

Ilie Bolojan, după întâlnirea cu reprezentanții sindicatelor din învățământ: „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani. Aceasta este realitatea”

Țara în care copiii nu merg la școală până la 7 ani, nu au teme și totuși ajung printre cei mai inteligenți din lume. Secretul pe care părinții îl caută

„Protestele vor lua amploare după ce începe școala!” Simion Hăncescu, după ce s-a întâlnit cu Ilie Bolojan: „Să se gândească foarte bine la consecințele care vor urma!”

Sorin Grindeanu: „Măsurile din educație trebuie regândite”

pixel