Cum a reformat Finlanda educația acum 44 de ani? Un model de sistem de învățământ de neegalat care asigură calitate pentru toți elevii: „Nu există meditații!”
Data publicării:
România are peste 18.000 de unități școlare și unul dintre cele mai ridicate numere de profesori suplinitori, cadre didactice care nu au promovat examenele de titularizare. În Finlanda, lucrurile arată cu totul altfel: aici, de 44 de ani, profesorii sunt instruiți exclusiv în universități și nu pot preda fără a avea studii superioare. Această reformă profundă a educației finlandeze a adus rezultate remarcabile și a început acum mai bine de patru decenii.

O mare parte a succesului educațional din Finlanda se datorează pregătirii continue și adaptate a profesorilor, relatează un reportaj România Te Iubesc. Cu 44 de ani în urmă, Finlanda a schimbat radical sistemul, iar această abordare a făcut ca dascălii finlandezi să fie mereu bine pregătiți și în pas cu noile metode de învățare.

Jouni Kangasniemi, consilier în cadrul Ministerului Educației din Finlanda, explică: „Una dintre decizii a fost să mutăm formarea profesorilor de la vechile seminarii de doi ani, la universități. Începând cu anii 1980, toți profesorii au fost formați la universitate și au devenit maeștri în educație, astfel încât au cunoștințe foarte aprofundate despre educație, învățare și pedagogie.”

Calificări universitare obligatorii pentru toți profesorii

SURSA FOTO: freepik.com @Frolopiaton Palm

În prezent, fiecare profesor din Finlanda deține o diplomă universitară. În cadrul universității de formare a cadrelor didactice din Jyvaskyla, una dintre cele mai importante instituții de acest fel, concurența este acerbă.

Marja Lerkanen, reprezentantă a universității, subliniază popularitatea profesiei de dascăl: „Avem aproximativ o mie de candidați în fiecare an și luăm aproximativ o sută la programul de profesor la clasă, de exemplu. Da, este un lucru unic la nivel mondial ca profesia de profesor este atât de populară în Finlanda. Prin educație construim viitorul.”

Pregătire practică intensă pentru viitorii dascăli

Viitorii profesori parcurg un program de pregătire riguroasă, ce include cinci ani pentru învățători și șase ani pentru profesorii de discipline specifice. Ari Pokka, expert în educație, subliniază importanța pregătirii practice: „Formarea profesorilor în Finlanda combină teoria cu practica, astfel încât aceștia capătă experiență încă din facultate. Ei asistă la ore și învață alături de profesori cu experiență.”

Studenții sunt ghidați în practică de mentori experimentați, iar aceasta este o parte esențială a formării. De exemplu, Henna a petrecut patru ani învățând alături de mentora sa, Minna, în cadrul orelor de practică.

Heidi Mouhu, formator de profesori, explică procesul: „Înainte ca studenții să predea o lecție, discutăm pe marginea planului pe care îl pregătesc, le adresăm întrebări, îi ajutăm să reflecteze asupra alegerilor lor didactice și îi ghidăm în dezvoltarea identității lor de profesor.”

Elevii de liceu își creează propriul parcurs de studiu

În Finlanda, liceenii au parte de o abordare educațională flexibilă, care le permite să își construiască propriul curriculum în funcție de interesele și aspirațiile lor. Deși există câteva materii obligatorii, elevii au libertatea de a alege disciplinele care se potrivesc cel mai bine scopurilor lor academice și profesionale.

Cercetările arată că un sistem de studiu personalizat nu doar stimulează motivația elevilor, ci contribuie și la rezultate mai bune la învățătură. În acest cadru, elevii finlandezi au posibilitatea să se specializeze încă din timpul liceului în domenii care îi pasionează.

Sofia, elevă de liceu, explică: „Dacă vreau să învăț mai multe limbi străine, pot să aleg cursuri de limbi; dacă mă interesează mai mult matematica sau fizica, pot opta pentru mai multe cursuri în aceste domenii. Practic, îți creezi propriul parcurs.”

SURSA FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Liceul finlandez: o structură de studiu graduală și flexibilă

Liceul începe în Finlanda cu clasa a 10-a și se finalizează în clasa a 13-a. În primul an, toți elevii urmează un set de materii obligatorii, iar din clasa a 11-a își pot alege majoritatea cursurilor.

Sofia explică această libertate: „După primul an, elevii aleg ce vor să studieze, dar trebuie să urmeze cel puțin 75 de cursuri în total, deci nu pot să renunțe la studiu cu totul.”

Egalitate în educație: toți elevii au acces la cunoștințe variate

În educația finlandeză, accentul nu cade pe competiție și pe performanțe excepționale, ci pe echitate și pe accesul egal la o educație diversificată și de calitate.

Riikka Lahtonen, director adjunct la un liceu din Jyvaskyla, afirmă: „Sistemul finlandez pune accentul pe cunoștințe generale. Toți elevii studiază câte puțin din toate: puțină fizică, puțină filosofie, ceva mai multă matematică, și așa mai departe. După această bază largă, fiecare își poate alege cursurile avansate.”

Sofia, de exemplu, își urmează visul de a deveni pilot, optând pentru cursuri de limbi străine precum engleza, spaniola și suedeza, esențiale pentru cariera dorită. „Încă de mică mi-am dorit să devin pilot,” spune Sofia. „Pentru asta sunt necesare cunoștințe de limbi străine, așa că mă concentrez pe ele, dar studiez și matematică, fizică, chimie, pentru o pregătire completă.”

Sistemul finlandez permite elevilor să își construiască propriul drum educațional, echilibrând cunoștințele generale cu specializările preferate.

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions

Finlanda elimină meditațiile prin sprijin școlar personalizat

În Finlanda, educația se desfășoară într-un cadru de sprijin adaptat pentru toți elevii, unde orele suplimentare sunt gratuite și integrate în școală pentru cei care întâmpină dificultăți. Astfel, meditațiile plătite devin inutile.

Consilierii școlari urmăresc progresul fiecărui elev, iar cei cu dificultăți sunt direcționați către sesiuni de învățare suplimentară gratuite, desfășurate în cadrul școlii. Aceasta este percepția unor părinți români mutați în Finlanda:

Alina, părinte: „Aici nu există meditații plătite.”

Eva, elevă: „Dacă rămâi mult în urmă, profesorul te poate trimite la o oră suplimentară, unde să refaci temele și exercițiile mai dificile.”

Alina, părinte: „Există profesori specializați care organizează astfel de sesiuni, unde copiii se pot concentra pe teme într-un mod ghidat.”

Ari Pokka, expert în educație finlandeză, subliniază: „Ar fi de neconceput ca un profesor să ofere lecții plătite elevilor săi din școală pentru a câștiga bani în plus. Este contrar eticii noastre educaționale.”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi

Articole similare


Cele mai noi articole

Cum să crești un copil optimist: Ghid pentru părinți

Optimismul este o trăsătură valoroasă care poate...

Test: Află dacă ești un ”Părinte Dragon”

Părintele Dragon este un termen modern folosit pentru a...


Top citite
Ce poate învăța un copil doar de la tată? Valorile fundamentale care modelează încrederea și caracterul unui viitor adult, explicate de Daniela Gavankar / FOTO: freepik.com @standret

Ce poate învăța un copil doar de la tată? Valorile fundamentale care modelează încrederea și caracterul unui viitor adult, explicate de Daniela Gavankar / VIDEO

Foto: Freepik @freepik

Cum cultivăm plăcerea de a face teme. Oana Moraru: Visul nostru să ne vedem copiii că lucrează temele singuri

Foto: Freepik @BillionPhotos

Cele 6 sfaturi ale lui Albert Einstein pentru a crește copii de succes

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine” / FOTO: freepik.com @Petro Seniv 888

Cercetare Harvard despre „creierul rezilient” la copii: „Părinții pot construi rezistența la orice vârstă, însă cu cât e mai devreme, cu atât e mai bine”

pixel