„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Învățarea matematicii poate reprezenta un obstacol la diferite vârste, deoarece accesul la gândirea abstractă nu este imediat. Metoda Singapore de învățare a matematicii deschide o ușă și celor care întâmpină dificultăți în vizualizarea problemelor și a calculelor, plecând de la experiența directă, de la reprezentare și ajungând apoi, doar după un parcurs adecvat, la abstracția numerică.
Folosit în Est, a raportat rezultate extraordinare și ar putea fi, de asemenea, integrat în mod constant în școlile noastre.
Metoda Singapore a fost folosită pentru prima dată în 1985 în Republica Singapore. Ea se bazează pe principiile metacogniției, ale psihologului american Jerome Bruner, care a dezvoltat așa-numita metodă CPA: Concret - Pictorial - Abstract.
Principalele caracteristici ale metodei matematice Singapore includ:
Construcționismul: Elevii sunt încurajați să își construiască înțelegerea matematicii pornind de la experiențele lor concrete și prin manipularea materialelor didactice specifice.
Modelarea problemei: Accentul se pune pe rezolvarea problemelor și aplicarea conceptelor matematice în contexte reale sau abstracte. Elevii sunt încurajați să gândească critic și să dezvolte strategii de rezolvare a problemelor.
Foto: Andreea Piacquadio/ Pexels
Gradarea treptată: Conceptele matematice sunt prezentate treptat și în mod progresiv, pornind de la niveluri de complexitate mai reduse către cele mai avansate. Aceasta permite construirea solidă a fundației matematice a elevilor.
Reprezentarea vizuală: Utilizarea reprezentărilor vizuale, cum ar fi diagramele și modelele, este încurajată pentru a sprijini înțelegerea conceptelor matematice.
Abordarea problemei în profunzime: Elevii sunt încurajați să exploreze conceptele matematice în profunzime și să înțeleagă conexiunile dintre diferitele subiecte matematice.
Focus pe răspunsuri argumentate: Elevii sunt încurajați să își exprime gândurile și să își argumenteze răspunsurile, promovând astfel gândirea critică și abilitățile de comunicare matematică.
Această metodă se aplică nu numai matematicii, ci și altor discipline precum literatura, știința, informatica și urmează trei pași.
Concret: conceptele sunt prezentate prin obiecte fizice sau manipulabile, cum ar fi blocuri sau alte obiecte tangibile pentru a reprezenta numere și operații.
Pictorial/figurativ: conceptele sunt reprezentate prin imagini sau desene care sunt mai asemănătoare cu realitatea decât obiectele concrete; de exemplu, după manipularea blocurilor, puteți desena o reprezentare a blocurilor pe hârtie.
Fotografie de la Lum3n/ Pexels
Rezumat: după lucrul cu obiecte concrete și imagini figurative, copiii sunt introduși în reprezentarea simbolică a calculului, de exemplu folosind numere și semne matematice.
Pentru a rezolva diverse probleme și operații matematice se folosesc instrumente precum blocuri, bare, grile în care numerele sunt reprezentate cu puncte.
Situația este întotdeauna analizată cu calm, se pot introduce jocuri sau metafore, povești. După ce s-a găsit o soluție, elevii își verifică munca pentru a se asigura că este corectă și reflectă asupra procesului de rezolvare a problemei.
Ei se pot întreba dacă răspunsul lor are sens în contextul problemei și dacă există modalități alternative de a o rezolva.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.