„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Copiii zebră au un IQ peste 130. Care sunt particularitățile lor? Cum îi putem recunoaște? Rachida Raynaud, psiholog, a răspuns la aceste întrebări pentru parents.fr.
Există diferiți termeni pentru a desemna un potențial intelectual ridicat, iar unul dintre aceștia este „zebră”.
Acest termen este popular în cadrul comunității HPI (High Potential Individuals) și se referă la cei 2% dintre oameni cu un coeficient de inteligență peste 130. Acești copii și adulți au anumite trăsături comune, deși, bineînțeles, există și diferențe individuale.
Ce legătură are zebra, un animal care trăiește în Africa, cu această poveste?
Acest termen, foarte popular astăzi în comunitatea persoanelor cu Potențial Intelectual Înalt, a fost folosit pentru prima dată de psihologul specialist HPI Jeanne Siaud-Facchin.
„Ea a folosit această analogie deoarece zebra este singura ecvidee care nu a fost niciodată domesticită de oameni. La fel ca zebra, copilul HPI iese din tipare și provoacă normele”, explică Rachida Raynaud. „Este și ideea dungilor zebrei. Arată identic, dar în realitate fiecare are dungi unice. Zebra se poate amesteca în turmă și poate deveni invizibilă, dar dacă te apropii, observi diferențele”, adaugă psihologul.
Termenii HPI, supradotat, precoce, EIP sau chiar „zebră” sunt folosiți pentru a desemna o persoană cu potențial intelectual ridicat.
„Este vorba de o funcționare cognitivă și un mod de gândire marcat de aptitudini, potențial și capacități extraordinare”, explică psihologul Rachida Raynaud.
Printre diferitele caracteristici ale potențialului intelectual ridicat se numără fluiditatea mare a gândirii, o deducție logică foarte eficientă și relevanța în raționament.
Semnele unui potențial intelectual ridicat pot apărea încă din copilăria foarte timpurie, cum ar fi mersul foarte devreme, un limbaj bogat și variat înainte de vârsta de 2 ani, un vocabular dezvoltat și precis și o curiozitate mare.
Totuși, fiecare copil se dezvoltă în propriul ritm și doar un test poate determina coeficientul de inteligență pe măsură ce copilul crește.
„Nu există un principiu general de funcționare comun tuturor HPI și trebuie să luăm în considerare dezvoltarea individuală a fiecărui copil. Cu toate acestea, întâlnim frecvent anumite semne la persoanele diagnosticate”, observă psihologul Rachida Raynaud.
Acești copii sunt, în general, avansați în învățare comparativ cu colegii lor de aceeași vârstă.
„Au o mare fluiditate a gândirii, viteză și relevanță în raționament, și o logică foarte eficientă. De asemenea, pot avea abilități foarte timpurii în realizarea puzzle-urilor”, explică Rachida Raynaud.
La nivel psihoafectiv și emoțional, copiii HPI sunt adesea intenși în emoții, cu o empatie foarte puternică, dar și cu o intoleranță la frustrare și o nevoie de control.
„Pot fi impulsivi, să aibă crize de furie, să dezvolte anxietate din cauza întrebărilor constante și să fie adesea înaintea vârstei lor”, observă psihologul.
Tulburările de somn și hipersensibilitatea senzorială sunt de asemenea comune la acești copii.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.