Dificultăți de concentrare? Consultantul educațional propune ”Exercițiul cu ochii închiși” pentru antrenarea atenției copiiilor
Un exemplu de joc care dezvoltă inteligența și coordonarea, descris de consultantul educațional Oana Morar, presupune exerciții ritmice realizate cu ochii închiși, care „le cresc foarte mult atenția” și oferă copiilor posibilitatea să se conecteze mai profund la activitatea respectivă.
În plus, aceste exerciții stimulează creativitatea, antrenând capacitatea de concentrare și interacțiunea în grup. Jocurile devin astfel o metodă eficientă de învățare, mai ales atunci când sunt folosite tehnici de penalizare pozitivă pentru a-i menține pe copii implicați.
Exercițiile în care copiii închid ochii sunt o provocare care îi scoate din rutina zilnică, ajutându-i să-și dezvolte abilitățile de atenție și de concentrare. Prin impunerea unei mize – de exemplu, penalizarea ușoară a celor care deschid ochii – copiii sunt motivați să-și păstreze atenția și să se integreze mai bine în activitate. Astfel de jocuri permit folosirea creativității în a căuta soluții care le stimulează curiozitatea și implicarea.
”Exercițiile cu ochi închiși le cresc foarte mult atenție. Undeva, cumva, ca o penalizare, poți să fii polițai și să spui cine deschide ochii iese din joc sau se întâmplă ceva. Îi dai o miză în joc ca să țină ochi închiși mai departe. În acel cerc, începem și ne jucăm și pornim de la lucruri care formează grupul în felul următor. Facem un joc, spre exemplu, un exercițiu de ritm”, propune Oana Morar, în cadrul unui podcast realizat de Simona Gherghe.
Cu palmele găsim un ritm anume pe care îl inventăm noi, îl căutăm pe internet, trăim într-o era în care găsim informații peste tot. Un joc al palmelor în care e o succesiune de mișcări pe care copilul trebuie să-l dorească: Un, doi, trei, patru, cinci, șase, șapte. Sunt copii care nu au inteligență motrica, nu pot să rețină mișcările și atunci acolo le și arăți, de fapt, ai o matematică în spate sau poți să ai o sonoritate: Pam, pam, pam, pam, pam, pam, pam, pam, pam, pam, pam, pam.
Foto: Freepik @stockking
Unii aud și-și folosesc inteligența auditivă, alții rețin pe motrică care rețin mișcările, ceilalți le dai ceva în zona matematică, uite, unu, doi, trei, unu, doi, trei, unu, doi, trei, patru, cinci, șase, șapte. Încerci să-l atingi pe fiecare după tipul lui de inteligență încât să găsească un resort, să poată să facă acel lucru, chiar dacă-l face mai încet”, a spus consultantul educațional Oana Morar.
Conform teoriei inteligențelor multiple a lui Howard Gardner, fiecare copil are o combinație unică de tipuri de inteligență.
Unii copii sunt mai înclinați spre muzică și își folosesc inteligența auditivă, în timp ce alții rețin mai bine secvențele printr-o abordare motrică, bazată pe mișcare.
În jocurile de ritm, fiecărui copil i se poate oferi o abordare personalizată, pentru a dezvolta și întări inteligența proprie.
Aceste exerciții de ritm nu doar îmbogățesc învățarea, dar și antrenează memoria și abilitatea de a recunoaște secvențe, ceea ce îi ajută pe copii să descopere legături între diferite concepte.
Prin alternarea unor exerciții de ritm cu componente matematice („unu, doi, trei”) și exerciții muzicale (pam, pam, pam…), educatorii pot atinge diverse tipuri de inteligență, stimulând în același timp creșterea cognitivă și socială.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Capacitatea de concentrare a unui copil este esențială...
Ce înseamnă să fii un profesor...
Dezvoltarea unui copil este...