Dislalia: Copilul nu se face înțeles când vorbește
Data publicării:
Dacă un copil nu se face  înțeles când vorbește, pot exista cauze organice sau funcționale care explică acest lucru. Despre acest lucru vom vorbi în articolul de mai jos.

Însuşirea limbajului verbal este un proces complex. Niciun părinte nu se așteapta ca copilul lor să comunice perfect încă de la început. Mai mult, știm că limbajul se dezvoltă treptat. Chiar și așa, la o anumită vârstă, dacă copilul nu se face înțeles când vorbește, poate fi îngrijorător.

Scopul principal al vorbirii este realizarea comunicării. Din acest motiv este normal ca cei mici să facă greșeli și simplificări de limbaj în primii ani. Acest lucru se întâmplă deoarece scopul lor nu este să pronunțe sunetele perfect, ci să se facă înțeleși de adulții lor de referință.

În ciuda acestui fapt, se pot aștepta progrese și ca în 4-5 ani vorbirea copilului să fie inteligibilă.

Așa că atunci când acest lucru nu se întâmplă sau dacă doar părinții înțeleg copilul, ceva nu este în regulă. Ce putem face în privința asta? 

De ce copilul meu nu se face înțeles când vorbește?

Prima întrebare care poate apărea în acest sens este următoarea: când ar trebui să-mi fac griji? Deși este adevărat că procesul de creștere al fiecărui copil este diferit, adevărul este că există câteva linii directoare care ne pot ajuta.

De exemplu, la vârsta de 2 ani, părinții și tutorii ar trebui să înțeleagă cel puțin 50% din ceea ce spune copilul și 75% la vârsta de 3 ani. De asemenea, până la vârsta de 4 ani, oricine ar trebui să poată înțelege practic tot ce spune copilul. Acum, care ar putea fi motivele pentru care acest lucru nu se întâmplă?

Procesul evolutiv

După cum am spus, în timpul dezvoltării limbajului există procese fonologice tipice fiecărei vârste. Adică simplificări și alte erori aparente care fac parte din evoluția normală. Pe măsură ce cresc, copiii dobândesc noi abilități de exprimare verbală, dar până când se întâmplă acest lucru, apar situații ca acestea:

Omisiuni: sunt caracterizate prin absența unui anumit De exemplu, spuneți „cate” în loc de „carte”.Substituții: Un sunet greu de articulat este înlocuit cu unul mai simplu. De exemplu, înlocuiți „vlei” cu „vrei”.Asimilari: un segment este articulat cu caracteristicile fonetice ale altuia adiacent sau apropiat. De exemplu, spuneți „nuna” în loc de „luna”.

Dislalia

Dislalia este o tulburare de vorbire care se manifestă prin dificultăți în pronunția corectă a anumitor sunete sau grupuri de sunete în limbaj. Este posibil ca unele sunete să fie înlocuite cu altele, să fie pronunțate incorect sau să fie omise complet. Acest tip de tulburare poate afecta înțelegerea vorbirii și capacitatea de a fi înțeles de către cei din jur.

Dislalia poate fi observată la copii în timpul dezvoltării lor vorbitoare, dar poate persista în unele cazuri până la vârste mai mari. În mod normal, copiii trec printr-o perioadă în care fac erori de pronunție pe măsură ce învață să folosească corect sunetele limbajului. Cu toate acestea, în cazul dislaliei, aceste erori persistă mai mult decât ar fi de așteptat pentru vârsta lor.

Există diferite tipuri de dislalie, în funcție de sunetele sau grupurile de sunete afectate. De exemplu:

- Dislalia articulatorie: Implică dificultăți în pronunția corectă a anumitor sunete din cauza problemelor cu mișcarea și poziționarea corectă a organelor vorbirii (buze, limbă, dinți etc.).

- Dislalia fonologică: Aici, problema constă în incapacitatea de a recunoaște și distinge sunetele limbajului în mod corespunzător, ceea ce duce la înlocuirea sau omiterea unor sunete în cuvinte.

Tratamentul pentru dislalie poate implica terapie de vorbire și limbaj furnizată de un logoped sau terapeut specializat în dezvoltarea vorbirii.

Terapeutul va lucra cu copilul pentru a identifica sunetele sau modelele de sunete afectate și pentru a dezvolta abilități corecte de pronunție și articulare. Cu sprijinul adecvat și efortul constant, mulți copii pot îmbunătăți semnificativ calitatea vorbirii și capacitatea de a fi înțeleși.

Terapia logopedică poate ajuta un copil care nu se face înțeles atunci când vorbește

Dacă copilul tău nu se face înțeles atunci când vorbește este important să consultați un logoped care să vă evalueze situația, să găsească cauzele și să vă ofere cea mai potrivită intervenție.

Uneori va fi suficient să așteptați ca discursul să evolueze natural, dar poate fi și important să îl susțineți cu o serie de îndrumări și exerciții.

Încurajarea vorbirii acasă prin jocuri, cântece, lectură și conversații va fi foarte benefică.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Metode si tehnici
Tagurile articolului: copil  dislalia  logoped  vorbit 

Articole similare


Cele mai noi articole

DC Conducem: Lecţie de educaţie rutieră pentru copii

Titi Aur, instructor de conducere defensivă, vine cu...


Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel