Meditațiile | Cât costă succesul școlar și la ce preț emoțional? Ana-Maria Zamfir, la Părinți Prezenți / VIDEO
Este posibil să înveți prin dialog? Dintr-o abordare a învățării dialogice, răspunsul este un da clar și puternic, deoarece în această perspectivă, comunicarea între oameni este condiția fundamentală pentru a face posibilă atât predarea eficientă, cât și învățarea semnificativă.
În primul rând, trebuie să definim conceptul de dialog. Derivă din grecescul διάλογος (dialog), compus din διά ( dia ) „prin, inter-” și λόγος ( logos ), cuvânt, discurs, ceea ce se spune, se gândește sau se povestește. Avem apoi că dialogul se traduce: „prin cuvinte”.
Termenul se referă la o formă de comunicare verbală sau scrisă care permite oamenilor să comunice. Adică, un dialog este o interacțiune între doi sau mai mulți indivizi în care se fac schimb de informații, idei, opinii, sentimente și afecțiuni.
O abordare de învățare dialogică face parte dintr-o comunitate de învățare, adică este un model educațional care apără practicile de incluziune, egalitate și, într-adevăr, dialog, în scopul transformării sociale și educaționale.
Perspectiva învăţării dialogice se bazează pe caracterul egalitar al dialogului. Aceasta înseamnă că, într-un schimb comunicativ, oamenii care dialogează oferă argumente cu pretenții de validitate și nu de putere.
Prin urmare, într-un context instituțional și școlar, se pune accent pe un dialog egal între toți actorii educaționali. Cu alte cuvinte, liderii, profesorii, elevii și familiile pot beneficia de învățarea bazată pe dialog, nu numai de însușire a cunoștințelor, ci și ca mijloc de transformare socială și culturală.
În acest sens, o abordare teoretică și practică a învățării dialogice în școli necesită, așadar, crearea unor condiții care să favorizeze dialogul la nivel instituțional.
Și asta înseamnă că politicile, practicile pedagogice și metodologiile de predare sunt pe aceeași pagină și sunt consecvente, cu o învățare bazată pe dialoguri echitabile.
Fotografie de la Yan Krukov/ Pexels
După cum s-a afirmat, învățarea dialogică urmărește să încurajeze și să promoveze schimbul comunicativ între oameni.
Acest tip de învățare își propune să facă din comunicare un instrument de învățare a conținutului academic, abilităților și abilităților. Și, de asemenea, învață să interpreteze viața de zi cu zi, emoțiile și afecțiunile.
Am putea spune că învățarea dialogică constă în:
- Respectarea discursului și a părerii celorlalți.
- Recunoașterea și validarea argumentelor colegilor de clasă pe baza situației, experienței și practicii lor personale.
- Utilizarea dialogului ca mijloc de soluționare a conflictelor și ca mijloc de a ajunge la acorduri și consens, în care toată lumea se simte în beneficiul.
- Diversitatea printre oameni este un declanșator pentru învățare.
În plus, învățarea dialogică generează interdependență pozitivă între oameni. Adică, elevii înțeleg că, pentru a învăța, trebuie să integreze perspectivele, contribuțiile și interpretările altor oameni. Chiar și atunci când este vorba de învățare mediată sau în care sunt integrate noile tehnologii.
Unavantaj important al învățării bazate pe interacțiunea dintre oameni este promovarea valorilor, cum ar fi solidaritatea și empatia, colaborarea, abilitățile de ascultare, participarea și implicarea. Valori care sunt promovate prin contact față în față sau prin ecran, dar întotdeauna favorizând dialogul, comunicarea și înțelegerea între oameni.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Cunoașterea personalității...
Succesul nu este doar o...
Bunele maniere la masă sunt...