Adevăruri pe care părinții celor mai rezilienți copii le cunosc. Terapeut: „Îi vrei încrezători și capabili? Aceste lucruri fac diferența în creșterea lor!”
Într-un podcast postat pe YouTube, Simon T. Bailey oferă o perspectivă provocatoare asupra felului în care societatea influențează potențialul uman:
”Copiii până la vârsta de patru ani funcționează la nivelul genialității. Aceeași grupă de copii, la vârsta de 20 de ani, doar 10% mai funcționau la nivelul genialității sau a ceea ce numesc eu nivelul brillianței, iar la începutul vârstei de 30 de ani, doar 2% mai funcționau la nivel de genialitate sau strălucire.
Deci, întrebarea este: unde a dispărut acest geniu sau această strălucire? Nu s-a dus nicăieri. Dar a fost îngropată de o societate care spune, 'colorează încadrat, stai jos, fă așa, nu fă așa... Nu poți face asta.' Până când un copil ajunge la vârsta de 17 ani, el a auzit cuvântul „nu” de 150.000 de ori și „DA”, de 5.000 de ori. Și cu cât continuă să audă ceea ce nu poate face, unde nu poate merge și cine nu poate deveni, se formează în mintea lui un traseu neurologic care îl determină să se închidă.”
Simon T. Bailey. Sursa: Captura ecran YouTube/ Goalcast
Aceste cuvinte ilustrează cum mediul social, cu regulile și normele sale stricte, limitează creativitatea și capacitatea de inovare. De la libertatea copilului de a explora lumea prin întrebări și descoperiri, se trece treptat la conformare. Sistemele educaționale și culturale, menite să structureze cunoașterea, devin adesea o barieră în calea gândirii originale.
Un factor central în pierderea acestei străluciri este limbajul negativ. De la o vârstă fragedă, copiii sunt expuși constant la interdicții și limitări.
Un studiu citat de Bailey indică un dezechilibru colosal: de 30 de ori mai multe „nu-uri” decât „da-uri”. Acest tipar repetitiv modelează creierul copilului, formând căi neuronale care limitează inițiativa, curiozitatea și dorința de a încerca lucruri noi.
Pe măsură ce copiii cresc, își internalizează mesajele primite. Societatea le trasează limite invizibile, dar rigide, despre ceea ce este „acceptabil” sau „posibil”. În loc să fie încurajați să gândească diferit și să-și urmeze pasiunea, sunt învățați să se conformeze unui șablon.
Acest fenomen explică de ce doar 2% dintre adulți mai păstrează aceeași genialitate pe care o aveau la patru ani. Totuși, Bailey ne amintește că această strălucire nu dispare complet. Este doar „îngropată” și poate fi redescoperită prin cultivarea curajului, a creativității și a gândirii libere.
Pentru a recâștiga această stare de genialitate, trebuie să încurajăm gândirea inovatoare, să valorizăm greșelile ca parte a procesului de învățare și să eliminăm frica de eșec. Sistemele educaționale ar putea să pună un accent mai mare pe încurajare și susținere, în loc de pedeapsă și restricții.
Aceasta este provocarea generației noastre: să descoperim modalități prin care să hrănim și să păstrăm strălucirea copiilor, pentru ca ei să devină adulți care își folosesc întregul potențial.
Simon T. Bailey este un autor, vorbitor motivațional și consultant în leadership recunoscut la nivel internațional. El este cunoscut pentru expertiza sa în domenii precum dezvoltarea personală, leadershipul transformațional și cultura organizațională.
Bailey a scris mai multe cărți de succes, inclusiv "Release Your Brilliance", care explorează modalități prin care indivizii își pot maximiza potențialul și pot aduce un impact pozitiv în viața lor personală și profesională.
De asemenea, Simon T. Bailey a fost inclus pe lista celor mai influenți 25 de vorbitori din lume, iar munca sa a fost prezentată în publicații prestigioase precum Success Magazine și The New York Times.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Într-o societate în care succesul academic este adesea...
De-a lungul generațiilor,...
A-i reaminti în mod constant...