Paul Olteanu, despre concecințele masive ale ecranelor asupra unei întregi generații în viitor: „O problemă îngrijorătoare!”
Data publicării:
Specialistul în neuroştiinţe Paul Olteanu a adus în discuție un subiect interesant. Într-o lume în care 10 minute la televizor pot fi urmate de TikTok, Instagram, Snapchat, Facebook și jocuri, ce se întâmplă cu al nostru creier?

Conform lui Olteanu, această „jonglare” digitală are un impact asupra materiei cenușii din cortexul cingulat anterior, o regiune esențială a creierului care se ocupă de empatie, motivație și perseverență. Cu alte cuvinte, multitaskingul media poate duce la o scădere a acestei materii cenușii.

„10 minute la televizor, după aceea TikTok, după aceea Instagram, după aia Snapchat, după aia Facebook, după aia un joc... Asta ce face e că reduce pe măsuratelea materia cenușie dintr-o regiune care se cheamă cortex cingulat anterior, care este mijlocul creierului, și acesta participă la empatie, motivație și capacitatea de a persevera când ai de făcut lucruri. Mă refer când faci multitasking media. Că dacă citești sau te uiți la un film, e ok! Adică dacă faci ceea ce în general fac copiii noștri că se aruncă în diverse aplicații.

Noi vorbim de un efect hardware, un efect biologic, palpabil, măsurabil dacă îi diseci creierul: scade materia cenușie din cortexul cingulat anterior!”, a precizat Paul Olteanu în cadrul podcastului Mind Architect de la Europa FM.

Citește și Multitasking digital: Ce este și cum afectează copiii? Provoacă modificări în structura creierului micuților, atrag atenția specialiștii

Paul Olteanu: „Cea mai mare problemă este momentul în care nativii digitali vor deveni populația muncitoare numărul 1”

Cu cercetări efectuate pe copii, concluzia este clară: petrecerea a mai mult de 2 ore pe zi în fața ecranelor duce la creșterea numărului de taskuri începute și nefinalizate. Această constatare ridică semne de întrebare cu privire la viitorul generațiilor crescute în era digitală.

Cea mai mare îngrijorare a lui Olteanu se referă la faptul că acești nativi digitali vor deveni populația muncitoare numărul 1, cu o toleranță scăzută la frustrare și o nevoie de recompense imediate. Însă, majoritatea obiectivelor cu adevărat importante în viață nu se îndeplinesc în câteva ore, ci necesită ani întregi de muncă și dedicare.

„Încă o chestie, expunerea la ecrane, multitaskingul ăsta media, să stai mult în fața ecranului, sunt cercetări făcute pe copii între 3 și 7 ani, 8 - 14 și 14 - nu mai știu cât. În toate cazurile, concluzia e aceeași: dacă stai mai mult de 2 ore în fața ecranului pe zi, îți crește numărul de taskuri începute și nefinalizate.

Cea mai mare problemă, care e îngrijorătoare dacă te gândești la asta generațional, este că în momentul în care nativii digitali vor deveni populația muncitoare numărul 1, cu toleranță la frustrare scăzută și cu o nevoie de recompense rapide... Păi, cam toate obiectivele care chiar contează în viață nu se întâmplă în 3 ore, se întâmplă în 10 ani! Motiv pentru care e foarte important dacă suntem părinții unor copii care sunt nativi digitali să controlăm expunerea la ecrane. Eu știu că părinții o să spună că `da, dar eu nu pot să nu iau o tabletă sau telefon că toți colegii au și mi se urcă în cap`. Corect! Dar pot să controlez cât stă pe respectivul device. Cercetarea arată până la maximum 2 ore pe zi, eu aș limita mult mai mult de atât. Dacă stă peste 2 ore pe zi o să apară problemele de care vorbim”, a mai spus specialistul în neuroştiinţe. 

Vezi și „O realitate revoltătoare din parcurile de joacă!” O cititoare ParintisiPitici.ro aduce la cunoștință o „situație alarmantă”: „Și copilul meu a realizat asta!” / EXCLUSIV

Paul Olteanu: „Cu cât introduci tehnologia mai târziu, cu atât e mai sănătos!”

Paul Olteanu susține ferm: „cu cât introduci tehnologia mai târziu, cu atât e mai sănătos!” Fiecare an în care amânăm introducerea tehnologiei în viața copiilor reprezintă un câștig pentru ei, adăugând răbdare, perseverență și sănătate psihică în bagajul lor de viață. Cu alte cuvinte, problema nu este tehnologia în sine, ci momentul, modul și cantitatea de expunere la aceasta.

„Încă o mențiune: cu cât introduci tehnologia mai târziu, cu atât e mai sănătos! Deci, una e că dacă eu încep să privesc ecrane de la 2 ani și e felul în care părinții obțin liniște cu mine în casă că îmi pun un telefon sau o tabletă în față și au scăpat de mine, și alta e dacă depun efortul să-mi citească, să socializeze cu mine, să mă scoată afară, să stea cu mine. Fiecare an în care poți să amâni introducerea tehnologiei, îmi mai câștigă puțină răbdare, perseverență și sănătate psihică. 

Vreau să fim foarte clar înțeleși! Problema nu e tehnologia, problema e când? cum? și cât? mă expun la ea pentru că aceeași tehnologie ne permite să ajungem la o grămadă de oameni sau să facem cunoașterea asta disponibilă gratuit multor oameni. Să conștientizăm că are impact și să ne preocupe să înțelegem mai multe despre cum putem folosi atât rețelele sociale cât și device-urile astea smart cu înțelepciune”, a conchis Paul Olteanu. 

Citește și Noua epidemie! Copii sub 3 ani cu întârzieri de limbaj de la creșterea cu ecrane: „Este foarte grav!”



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Recomandari si sfaturi
Tagurile articolului: ecrane  ecrane copii  paul olteanu  studiu ecrane copii  tableta  telefon mobil  timp ecrane copii 

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Foto: Freepik@freepik

„Dacă, Doamne ferește, s-ar da așa ceva la BAC, nu ar mai lua nimeni examenul”, spune Prof. Mariana Badea

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Cum susțin părinții, fără să realizeze, analfabetismul funcțional al copiilor? Prof. Mariana Badea: „Nu mi-aș fi imaginat vreodată! Este peste puterile mele” / VIDEO

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung / FOTO: freepik.com @EyeEm

Semnele care arată că ai primit o educație bună de la părinții tăi! Abilitățile care te fac să fii pregătit pentru succesul pe termen lung

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / FOTO: freepik.com@ zinkevych

Prof. Mariana Badea, despre schimbările din sistemul de învățământ: „Nu se mai numesc opere literare, se numesc texte, ca la manele” / VIDEO

pixel