Principala problemă a școlii românești. Oana Moraru, consultant educațional: Eu, ca părinte, trebuie să supraviețuiesc în acest sistem
Data publicării:
Sistemul de educație din România a fost adesea subiect de dezbatere, atât în rândul experților, cât și al părinților. Mulți consideră că acesta nu reușește să țină pasul cu nevoile actuale ale copiilor și cu schimbările din societate.

Oana Moraru, pedagog și consultant educațional cunoscut, a adus în discuție aceste aspecte într-un episod recent al podcastului Părinți cuMinți, moderat de Simona Gherghe.

Problemele fundamentale ale școlii românești

Oana Moraru a punctat una dintre principalele deficiențe ale sistemului educațional românesc: lipsa unei reforme autentice. Ea a subliniat că "Școala românească are niște limite pe care nu o să le schimbăm prea curând. Copiii noștri cresc repede. Eu, ca părinte, trebuie să supraviețuiesc în sistem cu această dorință pe care o avem cu toții de a induce copilului sau de a menține o minimă plăcere pentru învățare. Pentru că, totuși, avem o școală nereformată care distruge foarte devreme cheful”.

Această afirmație surprinde esența unei probleme de fond: școala nereformată distruge foarte devreme motivația și plăcerea copiilor pentru învățare.

Sistemul educațional din România este în mare parte bazat pe memorare mecanică și evaluări standardizate, în detrimentul dezvoltării gândirii critice, a creativității și a abilităților practice.

Curriculumul încărcat și accentul pus pe rezultate măsurabile contribuie la o experiență educațională care adesea nu reușește să stârnească interesul elevilor.

Din acest motiv, mulți părinți se confruntă cu provocarea de a menține viu interesul copiilor pentru învățare, în pofida unui mediu care nu oferă întotdeauna sprijin pentru aceasta.

2. Foto: Free... (minusurile-scolii-romanesti--oana-moraru--consultant-educational-avem-o-scoala-nereformata-care-distruge-foarte-devreme-cheful--eu--ca-parinte--trebuie-sa-supravietuiesc-in-sistem-3_67474600.jpg)

Foto: Freepik @burkindenis

Confuzia părinților între multiple modele educaționale

O altă problemă semnalată de Oana Moraru este confuzia resimțită de părinți atunci când încearcă să navigheze printre diferitele modele educaționale și credințe despre educație:

„Circulă atât de multe modele educaționale și atâtea credințe despre ce e bine, ce e rău, părinții sunt într-o confuzie generală”.

În contextul acestei diversități de abordări, Moraru a subliniat că „o școală suficient de bună este cea care produce transformare în copilul tău, care nu-l oprește din drum, nu-l lezează, nu e toxică”.

Cu alte cuvinte, o educație de calitate ar trebui să sprijine dezvoltarea armonioasă a copilului, să încurajeze curiozitatea naturală și să creeze un mediu sigur și stimulant, fără a impune presiuni inutile sau a leza încrederea în sine a elevilor.

3. Foto: Free... (minusurile-scolii-romanesti--oana-moraru--consultant-educational-avem-o-scoala-nereformata-care-distruge-foarte-devreme-cheful--eu--ca-parinte--trebuie-sa-supravietuiesc-in-sistem-1_22329300.jpg)

Foto: Freepik @burkindenis

Rolul părinților în adaptarea la sistemul educațional

Într-un sistem educațional învechit, care deseori se dovedește a fi rigid și inflexibil, părinții joacă un rol esențial în păstrarea motivației și curiozității copiilor.

În lipsa unei reforme profunde, părinții sunt cei care trebuie să se adapteze și să găsească soluții pentru a compensa limitele sistemului actual.

Aceștia trebuie să fie activi în procesul educațional, să ofere sprijin emoțional și intelectual copiilor lor, și să caute metode complementare de învățare care să reînvie interesul copiilor pentru cunoaștere.

Citește și: Oana Moraru: Sunt două lucruri care îi sabotează pe copiii în învățare

De exemplu, implicarea în activități extracurriculare, accesul la lecturi suplimentare sau participarea la ateliere tematice pot oferi oportunități valoroase de învățare dincolo de programa școlară rigidă.

Declarațiile Oanei Moraru evidențiază nevoia urgentă de reformă în educație, dar și importanța rolului părintelui în procesul de învățare.

Prin sprijinul constant al părinților și găsirea de alternative educaționale potrivite, copiii pot depăși limitele unui sistem care, momentan, nu reușește să le ofere toate resursele necesare pentru o dezvoltare armonioasă și completă.

 

 

 



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Elena Didila
Categorie: Dezvoltare intelectuala

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite
Lecțiile de maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung” / FOTO: freepik.com @EyeEm

Lecțiile de bune maniere pe care părinții NU le mai predau copiilor. Cercetători: „Nu e vorba doar că devin nepoliticoși, dar vor avea de suferit social și profesional pe termen lung”

Foto: Freepik@freepk

Aceasta este vârsta ideală pentru a-l învăța pe copil o limbă străină

De ce au nevoie cu adevărat copiii de la părinții lor? Descoperă cele 5 lucruri esențiale care fac diferența în bunăstarea lor! / FOTO: freepik.com @sheremetaphoto

De ce au nevoie cu adevărat copiii de la părinții lor? Descoperă cele 5 lucruri esențiale care fac diferența în bunăstarea lor!

Caracteristicile principale ale parentingului autoritar. Cauzele, efectele și motivele pentru care părinții aleg acest stil parental / FOTO: freepik.com @dusanpetkovic

Caracteristicile principale ale parentingului autoritar. Cauzele, efectele și motivele pentru care părinții aleg acest stil parental

pixel