„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Oana Moraru, pedagog și consultant educațional cunoscut, a adus în discuție aceste aspecte într-un episod recent al podcastului Părinți cuMinți, moderat de Simona Gherghe.
Oana Moraru a punctat una dintre principalele deficiențe ale sistemului educațional românesc: lipsa unei reforme autentice. Ea a subliniat că "Școala românească are niște limite pe care nu o să le schimbăm prea curând. Copiii noștri cresc repede. Eu, ca părinte, trebuie să supraviețuiesc în sistem cu această dorință pe care o avem cu toții de a induce copilului sau de a menține o minimă plăcere pentru învățare. Pentru că, totuși, avem o școală nereformată care distruge foarte devreme cheful”.
Această afirmație surprinde esența unei probleme de fond: școala nereformată distruge foarte devreme motivația și plăcerea copiilor pentru învățare.
Sistemul educațional din România este în mare parte bazat pe memorare mecanică și evaluări standardizate, în detrimentul dezvoltării gândirii critice, a creativității și a abilităților practice.
Curriculumul încărcat și accentul pus pe rezultate măsurabile contribuie la o experiență educațională care adesea nu reușește să stârnească interesul elevilor.
Din acest motiv, mulți părinți se confruntă cu provocarea de a menține viu interesul copiilor pentru învățare, în pofida unui mediu care nu oferă întotdeauna sprijin pentru aceasta.
Foto: Freepik @burkindenis
O altă problemă semnalată de Oana Moraru este confuzia resimțită de părinți atunci când încearcă să navigheze printre diferitele modele educaționale și credințe despre educație:
„Circulă atât de multe modele educaționale și atâtea credințe despre ce e bine, ce e rău, părinții sunt într-o confuzie generală”.
În contextul acestei diversități de abordări, Moraru a subliniat că „o școală suficient de bună este cea care produce transformare în copilul tău, care nu-l oprește din drum, nu-l lezează, nu e toxică”.
Cu alte cuvinte, o educație de calitate ar trebui să sprijine dezvoltarea armonioasă a copilului, să încurajeze curiozitatea naturală și să creeze un mediu sigur și stimulant, fără a impune presiuni inutile sau a leza încrederea în sine a elevilor.
Foto: Freepik @burkindenis
Într-un sistem educațional învechit, care deseori se dovedește a fi rigid și inflexibil, părinții joacă un rol esențial în păstrarea motivației și curiozității copiilor.
În lipsa unei reforme profunde, părinții sunt cei care trebuie să se adapteze și să găsească soluții pentru a compensa limitele sistemului actual.
Aceștia trebuie să fie activi în procesul educațional, să ofere sprijin emoțional și intelectual copiilor lor, și să caute metode complementare de învățare care să reînvie interesul copiilor pentru cunoaștere.
Citește și: Oana Moraru: Sunt două lucruri care îi sabotează pe copiii în învățare
De exemplu, implicarea în activități extracurriculare, accesul la lecturi suplimentare sau participarea la ateliere tematice pot oferi oportunități valoroase de învățare dincolo de programa școlară rigidă.
Declarațiile Oanei Moraru evidențiază nevoia urgentă de reformă în educație, dar și importanța rolului părintelui în procesul de învățare.
Prin sprijinul constant al părinților și găsirea de alternative educaționale potrivite, copiii pot depăși limitele unui sistem care, momentan, nu reușește să le ofere toate resursele necesare pentru o dezvoltare armonioasă și completă.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.