Provocările profesorilor și realitatea sistemului educațional. Mariana Dogaru, despre schimbările aduse de noua legislație educațională
Conform acesteia, noile reglementări nu doar actualizează cadrul legal, ci și direcționează atenția spre priorități care până acum au fost tratate insuficient. Dogaru subliniază importanța acestor „noi accente” care vin să redefinească educația de calitate într-un mod mai incluziv și mai adaptat nevoilor fiecărui elev.
Unul dintre punctele centrale aduse în discuție de Mariana Dogaru este accentul pe incluziunea reală în educație. Adesea, atunci când se vorbește despre incluziune, se consideră eronat că aceasta vizează exclusiv copiii cu cerințe educaționale speciale. Însă, noua legislație extinde acest concept, promovând o educație incluzivă de calitate pentru toți copiii:
”Noua legislație aduce niște chestiuni în față, adică pune noi accente. Asta este foarte important pentru că în discuția noastră o să vă mai precizez de fapt de ce e nevoie să punem alte accente decât am pus până acum?
Un prim accent este acela al incluziunii, educație inclusivă de calitate, pentru că incluziunea nu presupune doar copiii cu cerințe educaționale speciale, cum greșit ne-am duce cu gândul, ci pur și simplu se referă la a sprijini învățarea în ritmul fiecăruia sau respectând ritmul fiecăruia, dar în același timp setând și așteptări.
Fiecare copil este o individualitate o valoare în sine și atunci profesorul care reușește să dezvolte la maxim, acela produce educație de calitate adică generează educație de calitate”, a declarat Mariana Dogaru.
Din experiența personală, Dogaru explică dificultățile cu care se confruntă cadrele didactice atunci când lucrează cu clase mari, care pot depăși 30 de elevi. Fostă învățătoare, ea amintește că „este foarte greu să individualizezi procesul de predare,” subliniind faptul că, în pofida eforturilor, acest lucru nu poate fi întotdeauna realizat la un nivel optim.
”Este foarte greu pentru că vreau să vă spun că cumva eu vin din sistem. Sunt absolventă de liceu pedagogic, am fost la catedră aproape 12 ani de zile în calitate de învățătoare, am grade didactice date în sistemul de învățământ preuniversitar chiar dacă acum sunt la Universitatea Politehnica București, la departamentul de formare a cadrelor didactice, știu ce înseamnă să lucrezi cu treizeci și ceva de copii, cât de greu este să individualizezi procesul, cât de provocator este să-ți iasă, pentru că nu-ți iese tot timpul”, a spus Mariana Dogaru, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.