„Nici talentați, nici genii”: Doi psihologi specializați în abilități înalte demontează mitul
Educația este coloana vertebrală a societății, dar este ea cu adevărat adaptată nevoilor fiecărui copil? Oana Moraru, expert în educație, a adus în discuție o problemă adesea trecută cu vederea: cum școlile ignoră, în mod sistematic, natura biologică și nevoile specifice ale băieților. Într-un episod al podcastului ZUnivers Podcasts, aceasta a declarat:
”O să-ți spun un lucru trist, specific. Școlile peste tot în lume, dar mai ales școlile noastre sunt complet împotriva naturii băieților. Școlile nu sunt adaptate nevoilor băieților. Băieții, ca să se dezvolte sănătos - doar îi vedeți pe bărbați cât de efeminați sunt mulți astăzi - au nevoie în copilăria asta, timpurie, până la 10-12 ani, să se miște foarte mult, să acționeze, să transforme, să-și audă glasul, să se cațăre, să cocoațe, să înfăptuiască, să construiască, să modeleze.
Este forța care o să-i ajute pe viitor să protejeze familii, afaceri, fete, femei, adică forța aia protectoare care ia decizii și care e naturală. Dacă nu ai avut puterea asta și timpul ăsta în copilărie și l-ai dus de mic, cum văd acum la unele mămici că îi spune, fără violență, îl duc și la pian, îl duc și pictează....
Băi, e foarte bine că el trebuie să integreze și femininul și latura creativă și latura sensibilă. Chiar dacă nu are talent, e bine în perioada copilăriei ca un băiat facă și dans și de toate, dar să nu-i luăm ceea ce vine cu instinctul lui biologic din naștere”, a declarat expertul în educație, Oana Moraru, invitată la ZUnivers Podcasts.
Această afirmație deschide o discuție esențială despre discrepanțele dintre modul în care este organizată educația formală și nevoile băieților în copilărie.
Sistemele educaționale moderne, inclusiv cele din România, sunt orientate spre conformitate, ordine și activități statice. Elevii petrec ore întregi în bănci, ascultând lecții și completând teme, cu puține pauze active.
Această abordare se potrivește mai bine fetelor, care, în general, se adaptează mai ușor regulilor și liniștii impuse de școală.
Pe de altă parte, băieții sunt caracterizați de o energie naturală mai ridicată și de dorința de a explora, construi și experimenta lumea din jurul lor.
Foto: Freepik@freepik
Potrivit Oanei Moraru, băieții au nevoie de experiențe fizice și de acțiune pentru a se dezvolta armonios. Activitățile precum cățăratul, construirea, modelarea sau participarea la jocuri de echipă nu sunt doar plăceri copilărești, ci necesități biologice.
Pe de altă parte, Oana Moraru subliniază că, deși este esențial ca băieții să-și dezvolte instinctele biologice, nu trebuie neglijată nici latura creativă și sensibilă. Activități precum pianul, pictura sau dansul contribuie la formarea unui băiat echilibrat, capabil să înțeleagă și să exprime emoții.
„E foarte bine că el trebuie să integreze și femininul și latura creativă și latura sensibilă. Chiar dacă nu are talent, e bine în perioada copilăriei ca un băiat să facă și dans și de toate, dar să nu-i luăm ceea ce vine cu instinctul lui biologic din naștere.”
Această combinație între dezvoltarea fizică și cea artistică este ideală pentru formarea unor adulți compleți, care îmbină forța cu empatia și creativitatea.
Pentru a sprijini dezvoltarea armonioasă a băieților, școlile trebuie să introducă schimbări esențiale:
Mai multă mișcare: Creșterea timpului alocat activităților fizice, precum sporturile, jocurile în aer liber și orele de educație fizică.
Proiecte practice: Introducerea unor activități care implică construcție, modelare sau alte forme de muncă manuală. Lecțiile interactive, care implică mișcare și explorare, pot capta mai bine atenția băieților.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.