Cum să crești copii inteligenți din punct de vedere emoțional? Strategii de la un specialist în dezvoltarea micuților: „Le-ați spus vreodată să nu plângă?”
„Sunt cadre didactice care merg pur și simplu pe bandă rulantă. S-au deconectat emoțional de la meseria pe care o practică. Vin la clasă, scriu pe tablă, fac un transfer de informație”, a afirmat Popa, evidențiind o realitate tristă din sălile de clasă, la iThink cu Iusti Fudulu.
Popa a subliniat că simplul transfer de informație nu schimbă vieți, în contextul în care informația în sine nu mai are aceeași valoare ca acum 20 sau 30 de ani.
„Transferul de informație nu schimbă vieți. În ziua de astăzi, informația în sine nu mai valorează cât valora acum 20 sau 30 de ani.
Spuneau colegii din SUA la un moment dat că dacă doar informația ar valora, Google ne-ar taxa când căutăm pe Google”, a explicat el.
Un alt punct esențial adus în discuție de Sorin Popa este modul în care sistemul de învățământ testează și evaluează elevii în funcție de cantitatea de informație pe care o știu.
„Deci, noi predăm informație. Predăm, predăm, predăm. Ba chiar în sistemul de învățământ testăm și evaluăm copilul în funcție de câtă informație știe. Dar, după aia ce o să facă el cu informația în viață, nimeni nu verifică, nimeni nu testează, nimeni nu își asumă treaba asta.
Ce-o să facă copilul cu informația în viață, descoperim ulterior că depinde și de cum i-a fost livrată informația, cine i-a livrat-o”, a subliniat Popa, punând sub semnul întrebării eficacitatea actualelor metode de evaluare.
SURSA FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection
Un aspect emoționant adus în discuție de Sorin Popa a fost amintirea profesorilor din tinerețe care au avut un impact major asupra elevilor, nu datorită materiei predate, ci datorită personalității și valorilor lor.
„Dacă ar fi să ne gândim la acel formator, cadru didactic din tinerețea noastră, care a avut un impact major asupra noastră, de cele mai multe ori nu materia a făcut diferența, ci cine era el ca om. Cum punea problema, cum se conecta cu noi, care erau valorile lui. Deci, dacă îți aduci aminte de profa de mate sau de istorie sau de geografie și încă în ziua de astăzi o ai la suflet, nu pentru materie o ai la suflet”, a mai spus Popa.
Sorin Popa a subliniat recent importanța valorilor în educație și eforturile Asociației Maxwell în România pentru a aduce schimbări pozitive în acest domeniu. „Ce am reușit să facem în ultimii ani în România, prin intermediul Asociației Maxwell, deci tot în sistem non-profit, a fost să aducem curicula pentru copii de valori și să pornim conversații la nivel de inspectorate școlare județene”, a declarat Popa.
Până în prezent, șase Inspectorate Județene din România au aprobat utilizarea acestor materiale la orele de dirigenție. Popa a subliniat că participarea diriginților este voluntară: „Nu vrem să forțăm pe nimeni, pentru că dacă vorbim despre valori și nu le avem, este o ruptură în transmiterea mesajului. Le facem un deserviciu tinerilor dacă le vorbim de valori pe care noi nu le avem.”
Popa a atras atenția asupra stării de descurajare în rândul multor dascăli din sistemul educațional românesc: „Sunt, din păcate, în sistemul școlar românesc, mulți dascăli care și-au pierdut speranța legată de viitor, nu mai cred că se poate, cred că nu mai există nicio șansă. Și cum ar putea să vorbească ei despre așa ceva?”
Până acum, peste 1.000 de cadre didactice din cinci județe și-au însușit aceste materiale, implicând mai mult de 20.000 de copii în discuții despre valori în timpul orelor de dirigenție.
Publicitate
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.