STUDIU: Copiii nu învață să gătească doar uitându-se la părinți
Data actualizării:
Data publicării:
Mulți părinți cred că, dacă cei mici îi urmăresc în bucătărie, vor prinde din zbor tainele gătitului. Însă un studiu recent arată că simpla observare nu este suficientă. 

Pentru ca un copil să învețe cu adevărat să gătească, are nevoie să fie implicat activ: să taie, să amestece, să greșească, să încerce din nou.

Cercetarea subliniază că învățarea practică, în care copilul devine participant, nu doar spectator, este esențială pentru dezvoltarea abilităților în bucătărie – și nu numai. Pe lângă rețete, copiii învață și lucruri importante precum răbdarea, coordonarea, creativitatea și încrederea în sine.

Citește și Ce le tulbură cu adevărat liniștea adolescenților – și nu, nu e TikTok-ul!

Cercetători de la Universitatea din Guelph, Canada, au analizat cum influențează abilitățile culinare ale părinților modul în care copiii învață să gătească.

Rezultatele, publicate în revista Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, arată că simpla observare nu este suficientă: copiii nu își dezvoltă automat abilitățile în bucătărie doar uitându-se la părinți, potrivit newsmedical.

Ce arată studiul

SURSA FOTO: Freepik.com@prostooleh

Deși studiul nu a măsurat direct învățarea prin observare, cercetătorii au ajuns la această concluzie din lipsa unei legături clare între nivelul de îndemânare al părinților și capacitatea copiilor de a găti.

Vezi și Cauzele care stau la baza anxietății și fixismelor alimentare la copii

De ce e important acest lucru? Pentru că știm deja că părinții au un rol esențial în formarea obiceiurilor alimentare ale copiilor, mai ales în primii ani de viață. Sunt modele de urmat, dar exemplul personal nu e suficient: copiii trebuie implicați activ – lăsați să încerce, să se murdărească, să participe cu mâinile și curiozitatea lor.

Abilitățile alimentare nu înseamnă doar gătit, ci și planificarea meselor, mersul la cumpărături, citirea etichetelor și alegerea unor opțiuni sănătoase. Toate acestea se învață pas cu pas – prin experiență, nu doar prin privit.

Mecanismul exact prin care abilitățile culinare ale părinților influențează alimentația sănătoasă a copiilor nu este pe deplin înțeles. Una dintre teoriile propuse este că cei mici învață treptat de la părinți cum să se descurce în bucătărie și își formează astfel propriile abilități de gătit.

Abilitățile de gătit sunt doar o parte dintr-un set mai larg de competențe alimentare – care includ și planificarea meselor, cumpărăturile inteligente sau citirea etichetelor.

 

SURSA FOTO: Freepik.com@freepic.diller

Însă, în contextul vieții moderne, unde produsele gata preparate și alimentele procesate sunt tot mai populare, gătitul „de la zero” devine tot mai rar. Acest lucru poate duce, în timp, la o generație de copii care nu știu să gătească și nu au noțiuni de bază despre alimentația echilibrată.

 Studiile arată că învățarea gătitului de la o vârstă fragedă este asociată cu obiceiuri alimentare mai sănătoase la maturitate. De aceea, este esențial să dezvoltăm metode prin care să încurajăm copiii să se implice activ în bucătărie – nu doar să privească, ci să pună mâna și să încerce.

Studiul realizat de Universitatea din Guelph s-a concentrat pe familii cu copii de vârstă școlară și a analizat cum abilitățile alimentare ale părinților le influențează pe cele ale copiilor. 

 

Ce arată cifrele?

SURSA FOTO: Freepik.com@prostooleh

Studiul de la Universitatea Guelph a analizat 135 de familii, cu 158 de copii, cu vârsta medie de 9 ani, și părinții acestora (121 de mame și 66 de tați).

Cercetarea face parte din Guelph Family Health Study, un studiu amplu care urmărește familii ce au participat anterior la un program de prevenție a obezității în mediul familial.

Este important de menționat că majoritatea familiilor incluse erau de origine caucaziană (85%), cu venituri mari și vorbitoare de limba engleză – ceea ce înseamnă că rezultatele nu pot fi generalizate la toate categoriile sociale sau etnice, potrivit 

Copiii de peste 10 ani au demonstrat abilități de gătit ușor mai dezvoltate decât cei mai mici, ceea ce sugerează că adolescența timpurie ar putea fi o perioadă-cheie pentru dezvoltarea acestor competențe.

 

Cum s-au măsurat abilitățile?

SURSA FOTO: Freepik.com@prostooleh

Părinții au completat chestionare despre propriile abilități alimentare, iar copiii și-au evaluat singuri abilitățile de gătit. Există, totuși, riscul ca răspunsurile copiilor să fi fost influențate de dorința de a părea mai „pricepuți” – un fenomen cunoscut drept social desirability bias.

Studiul a analizat două tipuri de abilități alimentare:



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.



Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Parenting

Articole similare


Cele mai noi articole

Top citite

Trendul de pe TikTok care îi scoate din minți pe profesori. Cum o expresie virală a devenit în școli un semn de tachinare și lipsă de respect: „Elevii o folosesc în orice situație”

Studiu: Copiii care primesc asta între 5 și 10 ani au șanse mai mari să fie de succes când vor fi adulți

De la clasa a II-a la a III-a: e adevărat că e momentul în care școala devine „serioasă”? Prof. Claudia Chiru explică ce trebuie să știe orice părinte despre această etapă

O mamă a fost amendată pentru că a lăsat copiii să lipsească de la școală în ultima zi înainte de vacanța de vară

pixel