Succesul școlar are la bază cinci elemente, potrivit experților de la Universitatea Harvard
Experții de la Harvard au identificat cinci elemente esențiale care formează fundația unui parcurs școlar de succes: motivația intrinsecă, sprijinul social, sănătatea mentală, gestionarea timpului și curiozitatea intelectuală. Aceste componente interacționează pentru a ajuta elevii să își atingă potențialul maxim și să se bucure de procesul educațional.
Motivația intrinsecă, definită ca dorința de a învăța din plăcerea de a descoperi și de a înțelege, este un factor crucial pentru succesul școlar.
Potrivit cercetărilor de la Harvard, elevii care sunt motivați de curiozitate și de dorința de a progresa în domenii care îi pasionează tind să obțină rezultate mai bune decât cei care sunt motivați doar de recompense externe, cum ar fi notele sau aprobarea părinților.
Cultivarea motivației intrinseci implică încurajarea elevilor să își stabilească propriile obiective de învățare și să exploreze domenii de interes personal.
De exemplu, un elev pasionat de științe ar putea fi încurajat să participe la concursuri sau să experimenteze în laborator. Acest tip de motivație îi ajută pe elevi să rămână implicați și să depășească momentele dificile.
Un alt element esențial este sprijinul social, care poate veni din partea familiei, prietenilor sau profesorilor. Studiile arată că elevii care se simt susținuți emoțional și academic de către cei din jur au mai multe șanse să se implice activ în procesul de învățare și să persevereze în fața obstacolelor.
Rolul profesorilor este deosebit de important în crearea unui mediu de învățare pozitiv. Profesorii care oferă feedback constructiv, încurajări și sprijin individualizat pot influența semnificativ progresul elevilor.
La fel de important este și sprijinul familial – părinții care își arată interesul față de educația copiilor lor și care îi încurajează să învețe își sporesc șansele de succes.
Starea emoțională și sănătatea mentală joacă un rol major în performanțele școlare. Potrivit experților de la Harvard, stresul cronic, anxietatea și lipsa somnului pot reduce capacitatea de concentrare și de rezolvare a problemelor, afectând astfel performanțele academice.
Elevii care beneficiază de sprijin emoțional și de resurse pentru gestionarea stresului sunt mai bine echipați pentru a face față presiunilor academice.
Foto: Freepik@drobotdean
Instituțiile de învățământ pot contribui la sănătatea mentală a elevilor prin programe de consiliere, activități extracurriculare care reduc stresul și încurajarea unor practici sănătoase, cum ar fi exercițiile fizice și meditația. În același timp, este important ca părinții să fie atenți la semnele de oboseală sau stres excesiv la copii și să intervină prompt pentru a le oferi sprijin.
Capacitatea de a-și organiza timpul eficient este una dintre cele mai valoroase abilități pe care un elev le poate dezvolta. Potrivit cercetătorilor, elevii care planifică în mod strategic și își prioritizează sarcinile reușesc să facă față mai bine volumului mare de muncă școlară.
În acest sens, utilizarea unor instrumente precum agendele sau aplicațiile digitale pentru organizare poate fi extrem de utilă. De asemenea, împărțirea sarcinilor mari în etape mai mici și alocarea timpului pentru relaxare și activități recreative sunt strategii eficiente pentru a evita epuizarea. Profesorii și părinții pot ajuta elevii să dezvolte aceste abilități prin oferirea de îndrumare și exemple practice.
Un alt element fundamental este curiozitatea intelectuală – dorința de a pune întrebări, de a explora și de a învăța lucruri noi. Această calitate este considerată de experți un predictor puternic al succesului academic, deoarece îi motivează pe elevi să meargă dincolo de cerințele de bază și să își aprofundeze cunoștințele.
Pentru a încuraja curiozitatea, profesorii pot crea un mediu de învățare interactiv, care să încurajeze gândirea critică și rezolvarea problemelor.
De exemplu, în loc să ofere răspunsuri directe, profesorii pot pune întrebări care îi provoacă pe elevi să gândească independent.
De asemenea, părinții pot stimula curiozitatea copiilor prin expunerea acestora la diverse experiențe, cum ar fi vizitele la muzee sau participarea la activități creative.
Succesul școlar nu depinde doar de abilitățile cognitive, ci de o combinație de factori emoționali, sociali și practici. Cele cinci elemente identificate de experții de la Universitatea Harvard – motivația intrinsecă, sprijinul social, sănătatea mentală, gestionarea timpului și curiozitatea intelectuală – oferă o bază solidă pentru dezvoltarea academică și personală a elevilor.
Prin integrarea acestor elemente în procesul educațional, elevii pot nu doar să obțină performanțe mai bune, ci și să se bucure de un parcurs școlar împlinitor și de succes pe termen lung. Părinții, profesorii și comunitatea joacă un rol esențial în susținerea acestor factori, contribuind astfel la formarea unor generații bine pregătite pentru provocările viitorului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.
Tehnologia poate fi un aliat...
Experții de la Universitatea...
Psihologul Luciano Montero...
Lumea poate fi un centru de...
Curiozitatea este motorul...
Încrederea în sine este una...
Succesul nu este doar o...
Dragostea și afecțiunea sunt...